O nouă expoziţie inaugurată la muzeul Prado din Madrid le va permite vizitatorilor să inhaleze aromele a zece elemente din tabloul „The Sense of Smell”, realizat de Peter Paul Rubens şi de Jan Brueghel cel Bătrân.

Cardinalul italian din secolul al XVII-lea Federico Borromeo a fost atât de impresionat de creaţiile lui Jan Brueghel cel Bătrân încât, la un moment dat, i-a scris artistului declarând că poate simţi mirosul primăverii chiar şi în cel mai mici petale şi frunze care iau naştere sub pensula maestrului. Patru sute de ani mai târziu, cei care nu au o imaginaţie olfactivă la fel de bogată pot vizita muzeul Prado din Madrid pentru a inhala aromele picturii „The Sense of Smell”, realizată de Brueghel în anii 1617-18.

Muzeul a apelat la serviciile unor curatori, cercetători, precum şi la brandul de parfumuri Puig pentru a recrea aromele a 10 dintre elementele prezente în tabloul lui Brueghel. Pictura, parte dintr-un set de cinci creaţii dedicate simţurilor, înfăţişează o frumoasă grădină, plină de plante şi flori, unde păuni se plimbă agale, iar porcuşori de guineea mănâncă liniştiţi. Brueghel a pictat flora şi fauna, iar Peter Paul Rubens a contribuit la figurile alegorice.

Inspirat de imaginea uimitoare, Alejandro Vergara, directorul secţiunii de pictură flamandă al muzeului, a venit cu o idee vara trecută.

„Gândeam cu voce tare şi am avut diferite conversaţii cu prieteni şi colegi în urmă cu un an şi aşa s-a născut ideea de a ne concentra asupra simţului mirosului şi de a avea un parfumier care să lucreze asupra tabloului, să identifice elementele şi să creeze 10 arome”, a spus Vergara.

După ce cercetătorii au identificat cele 80 de soiuri de plante şi flori din pictură, Gregorio Sola, parfumier în cadrul Puig, a început că creeze câteva dintre arome.

Roadele muncii sale pot fi mirosite prin cele patru difuzoare instalate în camera 83 de la Prado, care difuzează miresmele calibrate cu grijă la o atingere a ecranului: iasomie, trandafir, spikenard, smochin, flori de portocal, narcise, un buchet de trandafiri, iasomie şi garoafe, iris, dar şi o pereche de mănuşi cu aromă de ambră.

În timp ce Sola a preferat să nu evoce şi mirosul porcuşorilor de guineea, al păunilor sau al câinelui de vânătoare prezent în cadru, a recreat în schimb mirosul unei zibete care stă tolănită în colţul din dreapta jos al tabloului. Difuzoarele Puig emană un miros greu de zibetă, care, din fericire, se estompează rapid.

„Zibeta emană un miros destul de aspru şi de murdar, dar se găsea în toate reţetele de parfumuri din anii 1500 şi 1600”, a spus parfumierul. „Pentru că era folosit asemenea unui fixativ, astfel încât parfumul să dureze pe piele”.

Parfumul este sintetic - „aşa că nici un animal nu a avut de suferit” -, iar celelalte au la bază esenţe naturale de cea mai înaltă calitate, printre care şi irisul, de două ori mai scump decât aurul din cauza procesului de extracţie lung, anevoios şi complicat.

Potrivit lui Vergara, „expoziţia bizară şi inovatoare” îşi propune să iniţieze vizitatorul în lumea miniaturală a lui Brueghel şi în cea a aromelor din secolele trecute.