Partidul Naţional Liberal constată cu îngrijorare că atât oficialii europeni, cât şi organismele internaţionale sau institutele specializate au formulat avertismente severe privind posibilitatea ratării de către România a obiectivului integrării în Uniunea Europeană în anul 2007. În aceste declaraţii critice, Guvernului i s-a atras atenţia că termenul de 2007 este autoimpus şi că România va fi primită în UE atunci când va fi pregătită, adică atunci când va realiza reformele interne necesare şi va acţiona în mod ferm pentru combaterea corupţiei. PNL consideră ca reacţia Guvernului faţă de semnalele de alarmă ale oficialilor europeni a dovedit faptul ca PSD nu a înţeles gravitatea acestora şi, mai mult, că nu poate acţiona eficient pentru a răspunde la cerinţele integrării României în UE. Având în vedere că: 1. PSD - partidul stat, de guvernământ pune în pericol îndeplinirea criteriului politic de admitere în UE, de care depinde continuarea procesului de negociere, prin: Deposedarea cetaţenilor de dreptul de a vota liber. Recentele alegeri parţiale din mai 2003 au demonstrat, din nou, că PSD manipulează cetaţenii, folosind resursele publice în campania electorală pentru interesele sale de partid şi nu are nici o reţinere în a-i transforma pe unii preoţi ai Bisericii Ortodoxe în agenţi electorali ai PSD; Deturnarea rezultatelor alegerilor locale din anul 2000 printr-o politică de presiuni pentru racolarea primarilor şi consilierilor locali care sunt membri ai altor partide politice decât PSD; Amestecul continuu al partidului stat în justiţie, demonstrat, din nou, de redeschiderea unor dosare îndreptate împotriva preşedintelui PD, fără a se preciza ce elemente noi au intervenit de la data închiderii acestor dosare, din lipsă de probe; Încercările repetate de restrângere a libertaţii de exprimare şi folosirea postului public de televiziune pentru propaganda partidului stat 2. PSD - partidul stat nu este capabil să facă progrese pe linia îndeplinirii criteriului economic de aderare la UE, deoarece: Menţine un statut legal confuz şi o aplicare viciată a legilor cu privire la dreptul de proprietate. Procesele tot mai des pierdute la Strasbourg, refuzul în continuare de restituire a acelor proprietăţi pe care au pus mâna baronii locali şi centrali ai PSD demonstrează că partidul de guvernamânt nu doreşte să garanteze în mod real proprietatea privată; Acţionează lent şi fără transparenţă în privatizarea şi eliminarea pierderilor de la societăţile comerciale cu capital de stat; nu este în stare să asigure o disciplină financiară ferma care să reducă blocajul financiar şi să îmbunătaţească situaţia bugetului de stat. amplifică numărul şi mărimea impozitelor şi taxelor, acordă avantaje fiscale netransparente clientelei politice, favorizând dezvoltarea corupţiei instituţionale şi sufocând întreprinderile mici ţi mijlocii Prin modul de guvernare, partidul stat tinde sa transforme economia României într-o economie privată condusă de către stat şi nu de către legile economiei de piaţă. 3. PSD - partidul stat dovedeşe o incapacitate cronică în a pune în aplicare legile ţării şi acquis-ului comunitar şi este total ineficient în lupta împotriva corupţiei. Mass media şi opinia publică din România realizează din ce în ce mai mult ridicolul pachetului de legi anticorupţie recent adoptat, fara dezbatere parlamentară. Exemplul parlamentarilor PSD care alearga dupa excepţii de la aplicarea legii este sugestiv pentru cum înţelege să lupte PSD împotriva corupţiei. 4. Haosul creat în sistemul sanitar românesc, cu pierderea de vieţi omeneşti, este o dovadă vie a incapacităţii de reformă a PSD Partidul Naţional Liberal somează Guvernul PSD: 1. Sa renunţe la politica de negare a realităţii şi să abordeze în modul cel mai serios problematica integrării europene şi respectarea termenului autoimpus pentru integrarea în UE prin adoptarea de măsuri ferme în ceea ce priveşte: a. combaterea reală şi eficientă a corupţiei prin renunţarea la sistemul clientelar de acordare a contractelor, reeşalonărilor sau scutirilor de taxe şi impozite; accelerarea reformelor în justiţie şi administraţie şi respectarea principiilor statului de drept; reducerea birocraţiei; b. accelerarea reformei economice pentru obţinerea calificativului de ?economie de piaţă funcţională? în anul 2003, prin: finalizarea reformelor structurale, în special în domeniul energetic şi al sistemului de pensii; accelerarea procesului de privatizare; întărirea disciplinei financiare concomitent cu încurajarea investiţiilor prin simplificarea legislaţiei fiscale; c. respectarea valorilor democratice prin: renunţarea la practicile de subordonare a presei şi de manipulare a opiniei publice, precum şi la prevederile restrictive în domeniul libertăţii de exprimare şi liberă asociere; respectarea opţiunilor electoratului atât la nivel local, cât şi central, prin repunerea în drepturi a Parlamentului şi abandonarea politicii de racolare a aleşilor locali; 2. Să adopte măsurile necesare pentru dezvoltarea cadrului instituţional astfel încât să permită preluarea şi implementarea acquis-ului comunitar atât la nivelul administraţiei publice centrale, cât şi locale; 3. Să ţină seama de schimbările intervenite în interiorul UE după lărgirea din 2004, care impun o reevaluare a strategiei de integrare având în vedere lipsa oricaror garanţii de continuitate a mesajului Uniunii Europene faţă de România. 4. Să adopte o politica externă clară şi coerentă faţă de UE şi să intensifice cooperarea cu statele membre UE care au manifestat reticenţă în ceea ce priveşte orientarea europeană a ţării noastre.