Cea de-a X-a ediţie a Taberei MASH (Medical Adventure School in Holiday) va avea loc în perioada 4-11 august, în munţii Bihor, mai precis în zona Padiş-Glăvoi. Organizatorii, ai căror reprezentanţi au organizat ieri o conferinţă de presă, au pus la dispoziţie 80 de locuri care pot fi ocupate de studenţi de la Facultatea de Medicină şi Farmacie din Oradea. Tinerii au ocazia să se instruiască în tehnicile de salvare şi intervenţie în caz de accidente sau dezastre produse în zonele montane. Pregătire pentru intervenţii în caz de accidente "Proiectul MASH a luat fiinţă în urmă cu cinci ani, la iniţiativa unui grup de studenţi de la Facultatea de Medicină şi Farmacie din Oradea, cu sprijinul instituţiilor participante, luând în scurt timp amploare. El se vrea un program comun de pregătire pentru intervenţii în caz de calamităţi, dezastre, cutremure, accidente în zonele montane şi în subteran", ne-a precizat Mihai Botea, purtător de cuvânt al MASH. Pentru participare studenţii trebuie să plătească o taxă de un milion de lei, sumă în care este inclusă cazarea, masa, transportul şi tricouri inscripţionate cu iniţialele MASH. Organizatorii au lansat programul de înscrieri din 1 iulie, alături de studenţii români în tabără urmând să fie prezenţi şi 15 studenţi din Grecia, Spania, Egipt şi Macedonia. Lucian Nistor, directorul tehnic al Salvamont Bihor, a atras atenţia că nu va fi acceptată nici o formă de echipament improvizat decât cel omologat. Potrivit reprezentantului AMSPPR Filiala Crişana, Vlad Deac, criteriile de selecţie a celor care se vor înscrie sunt în principal activităţile extracurriculare, experienţa în intervenţiile de salvare. Centru Naţional de Pregătire în Medicina de Urgenţă, la Oradea Pe parcursul taberei va fi asigurată asistenţa medicală de urgenţă non-stop turiştilor şi participanţilor la competiţii sportive montane. Tabăra va fi urmată de un program educaţional ce va fi efectuat de voluntarii din rândurile participanţilor la MASH, în şcolile orădene, pentru instruirea elevilor în tehnicile de acordare de prim ajutor. Programul MASH din acest an (care se va derula până în luna octombrie) a beneficiat de o finanţare din partea Primăriei Oradea, în valoare de 107 milioane de lei, bani destinaţi programului de instruire din cadrul taberei. care a beneficiat de o finanţare în valoare de 107 milioane de lei din partea Primăriei Oradea. "Organizatorii MASH intenţionează să înfiinţeze în Oradea un Centru Naţional de Pregătire în Medicina de Urgenţă, pentru concretizarea acestei iniţiative fiind făcute deja primele demersuri. De altfel, proiectul a primit deja undă verde din partea deputaţilor de Bihor, a Ministerelor Sănătăţii şi Administraţiei şi Internelor", a anunţat dr. Mihail Berechet, preşedintele ASMO. Organizatorii taberei MASH sunt Serviciul pentru Asistenţă în Situaţii Speciale (SARTISS), Asociaţia Studenţilor Medicinişti din Oradea (ASMO), Asociaţia Medicilor Stomatologi cu Practică Privată din România (AMSPPR), filiala Crişana, SMURD Serviciul Salvamont Bihor (SSB), Societatea Română de Cruce Roşie, Filiala Bihor şi Compania de Training Urgenţe Practice.