În aşteptarea resurselor financiare, În curând, serviciile de ambulanţă din ţară vor fi dotate cu noi maşini destinate intervenţiilor în urgenţele majore. La o recentă întrunire a membrilor Comisiei de Urgenţă (din cadrul Ministerului Sănătăţii), din care face parte şi dr. Tiberiu Bondar, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor, au fost propuse câteva dintre criteriile pe baza cărora să se facă distribuţia maşinilor. Despre acestea şi problemele cu care se confruntă Serviciul Judeţean de Ambulanţă, în dialogul care urmează: - Se ştie că serviciile de ambulanţă din ţară vor fi dotate, în curând, cu noi maşini care să deservească intervenţiile echipajelor. Va beneficia şi Bihorul de acest program? - Ministerul Sănătăţii a deblocat nişte fonduri pentru achiziţionarea unor maşini destinate serviciilor de ambulanţă din ţară. Este vorba de unele modificări care vor fi aduse modelului Dacia Papuc, pentru a deservi intervenţiile în cazuri de urgenţe majore. Se pare că Ministerul Sănătăţii a comandat, deja, Uzinei "Dacia" Piteşti, circa 100 de maşini, virând suma de 60 de miliarde de lei, în contul fabricii. Sperăm ca Bihorul să se numere printre judeţele care vor beneficia de aceste maşini. Membrii Comisiei de Urgenţă din cadrul Ministerului Sănătăţii, reunindu-se recent la Bucureşti, au propus câteva criterii de repartizare pe judeţe a maşinilor: în funcţie de numărul de locuitori, de medici din cadrul serviciilor de ambulanţă, dar şi de cel al solicitărilor. Pentru distribuţia echitabilă a maşinilor au fost puse în discuţie şi criterii speciale, precum: existenţa în judeţele care vor beneficia de noile maşini, a unor autostrăzi, a drumului european E60, a unor staţiuni turistice sau a litoralului ori a zonelor muntoase etc. - Care este baza materială de care dispune, în prezent, Serviciul pe care îl coordonaţi? - Sunt folosite 21 de maşini de intervenţii în urgenţe (Fiat, Mercedes, Iveco): cinci în Oradea şi câte două pentru fiecare substaţie din judeţ, care dispun de aparatura necesară. În plus, mai există şase maşini destinate transportului (cu targă şi şapte scaune) şi circa 50 de Dacii Break, acestea din urmă trebuind, însă, înlocuite. - Dotarea existentă, atât maşinile, cât şi aparatura, corespunde necesităţilor? - Este relativ suficientă. Normele UE prevăd ca o maşină de urgenţă să fie folosită maximum trei ani sau nu trebuie să fi parcurs mai mult de 150.000 de kilometri. Dar maşinile Fiat, spre exemplu, pe care le avem în dotare, au depăşit şi una, şi alta dintre prevederi: kilometrajul se apropie de 200.000, iar ca vechime, ele se află în al cincilea an de rulare. Desigur, şi în ceea ce priveşte aparatura, ar trebui făcute anumite modificări, întrucât o parte din ea are o vechime destul de mare (spre exemplu unele defibrilatoare, pulsiometre, aparate de ventilat). - Intenţionaţi să dezvoltaţi şi să extindeţi reţeaua de substaţii din judeţ? - Printr-un ordin al ministrului, deţinem aprobarea înfiinţării a opt substaţii de ambulanţă din judeţ, în localităţile următoare: Valea lui Mihai, Săcueni, Sălard, Popeşti, Tinca, Sâmbăta, Tileagd şi Bratca. Cu toate acestea, până acum, acest plan nu a putut fi realizat, întrucât din martie 2003, ministerul de resort a blocat toate posturile din Sănătate. Am transmis, până acum, vreo 10 solicitări, prin intermediul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Bihor, Ministerului Sănătăţii, pentru deblocarea acestor posturi, însă fără nici un rezultat. Înfiinţarea celor opt substaţii este imperioasă. Potrivit normelor legale, timpul maxim de sosire la un caz de urgenţă majoră este de 15 minute. În mediul urban, în prezent, acesta este de opt-nouă minute, pe când în cel rural, o deplasare poate dura şi 20-25 de minute. Iar amplasarea celor opt substaţii ar reduce mult timpul de sosire la un caz. În rest, echipajele de intervenţie în structura lor actuală corespund necesităţilor.