Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă la numărul 112, instituit în judeţul Bihor, în noiembrie anul trecut, de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale din România, continuă să funcţioneze în paralel cu vechile numere de apeluri la intervenţii, 981 (pompieri), 961 (Ambulnaţă) şi 955 (Poliţie). Deşi era prevăzut iniţial ca din 17 iulie să se treacă exclusiv la apelarea prin dispeceratul 112, numărul va funcţiona până la începutul anului următor în paralel cu celelalte trei, potrivit unui act normativ elaborat la propunerea Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor. 112 nu este suficient de cunoscut Prin implementarea Sistemului Naţional Unic 112, autorităţile intenţionează să se alinieze la standardul european în ceea ce priveşte calitatea serviciilor de urgenţă şi de creştere a gradului de siguranţă a cetăţeanului, prin rezolvarea promptă a problemelor cu care se confruntă cei aflaţi în dificultate. Iniţial, era prevăzut ca, din 17 iulie a.c., 112 să devină număr unic de apelare la serviciile de urgenţă ale Poliţiei, Ambulanţei şi Pompierilor. Totuşi, la expirarea celor nouă luni de când numărul 112 a fost pus la dispoziţia cetăţenilor, alertarea în acest sistem s-a dovedit a fi, după părerea reprezentanţilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) "Crişana" şi ai Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor, doar o verigă în plus în sistem. Potrivit col. Constantin Ţintoi, purtătorul de cuvânt al ISU Crişana, apelarea prin 112, prelungeşte cu circa 30 de secunde timpul de intervenţie, reducând astfel eficienţa operaţiunilor. Reprezentantul ISU "Crişana" crede că această problemă ar putea fi rezolvată prin prezenţa în dispeceratul 112, alături de operatoare, a câte unui reprezentant de la fiecare dintre cele trei instituţii implicate. Un alt aspect sesizat de personalul ISU este acela că din numărul total de apeluri la acestă instituţie, doar 6% s-au făcut prin 112, explicaţia fiind că numărul nu este, deocamdată, suficient de cunoscut de populaţie. Potrivit dr. Tiberiu Bondar, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor, reprezentanţii acestei instituţii au propus nu numai prelungirea perioadei în care numerele să funcţioneze în paralel, ci şi folosirea, după această etapă, a dispeceratului 112, în cazul Ambulanţei, doar pentru urgenţele majore, în timp ce 961 să deservească apelurile pentru transporuri şi urgenţe de gradul II. "A fost prelungită perioada de funcţionare în paralel a numerelor tradiţionale de urgenţă cu încă nouă luni, respectiv până în data de 17 ianuarie 2006", ne-a declarat purtătorul de cuvânt al STS, col. Tatiana Frîncu. Număr mare de apeluri injurioase În judeţul Bihor, de la inaugurare şi până în prezent, la numărul 112 s-au primit peste 187.000 de apeluri. Statisticile arată că numărul apelurilor false sau injurioase este extrem de mare (8%) în raport cu solicitările reale care au impus intervenţia imediată a Poliţiei, Ambulanţei, Pompierilor. Cele mai multe solicitări primite până acum au fost cele legate de problemele medicale (2.500), urmate de cele care intră în competenţa Poliţiei (1.562) şi pe locul al treilea, cele care ţin de resortul Pompierilor (290). Numărul de apeluri injurioase prin 981 (Pompieri) este însă în procent mult mai mare, de circa 60 la sută din numărul total de solicitări telefonice.