Se respectă legislaţia privind interdicţia de a fuma în unităţile sanitare şi cea referitoare la modul de colectare şi manipulare a deşeurilor menajere şi cu potenţial contaminant? Aceasta este tematica controalelor demarate în săptămâna în curs de medicii inspectori ai Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Bihor. "Nu am găsit personal medical sau pacienţi fumând în unităţi" Potrivit unei adrese transmise de Ministerul Sănătăţii, medicii inspectori de la DSP Bihor efectuează, în perioada 20-30 iunie, o serie de controale la unităţile sanitare (spitale, cabinete medicale de familie şi de alte specialităţi) din Oradea şi judeţ, atât cele de stat, cât şi cele private. Până în prezent, au fost verificate 30 de unităţi sanitare din Oradea şi judeţ: trei spitale, 10 cabinete medicale de familie şi 17 cabinete de alte specialităţi din ambulatorii. "În unităţile sanitare, prin articolul 3 din Legea 349/2002, este interzis complet fumatul. După o serie de controale cu aceeaşi tematică, efectuate la începutul anului, când am aplicat numeroase avertismente şi chiar amenzi, iată că acum, cel puţin în momentul controlului, nu am găsit nici personal medical, nici pacienţi fumând în unităţile sanitare", a precizat dr. Alietta Florian, medic inspector la Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul DSP. Amenzile sunt cuprinse între unu şi cinci milioane lei, iar elevii şi studenţii sunt pedepsiţi cu efectuarea a 20 de ore de muncă în folosul comunităţii. Dacă însă contravenientul plăteşte amenda în decurs de 48 de ore, scapă doar cu jumătate din suma minimă, adică 500.000 de lei. Cabinetele din mediul rural nu respectă normele de colectare a deşeurilor Potrivit dr. Alietta Florian, toate unităţile sanitare din Oradea controlate până acum (două ambulatorii, trei spitale şi mai multe cabinete medicale de familie) au contracte de prestări servicii pentru incinerarea reziduurilor periculoase cu firme autorizate. "În schimb, majoritatea cabinetelor medicale de familie din mediul rural nu au încheiat contracte de prestări servicii cu vreo firmă autorizată în acest sens. Le-am dat, deocamdată, avertismente şi termen de 15 zile să remedieze aceste nereguli", a precizat reprezentantul Inspecţiei Sanitare de Stat. Acesta a adăugat că medicii inspectori urmăresc dacă recipientele sunt corespunzătoare, dacă nu se depăşeşte termenul de 48 de ore la depozitarea temporară, precum şi dacă în unităţile mari colectarea deşeurilor se face securizat (în camere special amenajate cu pereţi şi pardoseli lavabile, ţinută sub cheie, cu echipament special: halat de protecţie şi mănuşi).