În urma controlului efectuat anul trecut la Primăria Aleşd, Garda Financiară a constatat, printre altele, neconcordanţe între Registrul Agricol şi evidenţele de la Serviciul de taxe şi impozite în ce priveşte suprafeţele agricole extravilane ale populaţiei. Astfel, declaraţiile pe propria răspundere şi sub semnătură privată de la Registrul Agricol, privind terenurile în posesie, prevăd suprafeţe mai mari decât cele reale şi declarate la Serviciul de impozite şi taxe. Motivul? Aţi ghicit: adeverinţele eliberate pe baza registrului agricol, necesare întocmirii dosarului pentru obţinerea subvenţiilor de la stat, prin APIA.

Prin procesul verbal de încheiere a controlului, Garda Financiară a stipulat corelarea evidenţelor din registrul agricol cu cele de la impozite şi taxe şi impunerea la impozit cu majorările eferente a suprafeţelor nedeclarate, în perioada 2003-2009. Aceste măsuri au produs nemulţumiri în rândul proprietarilor, în ale căror noi evidenţe au apărut sume restante consistente. Cine este vinovatul? Mergând pe firul evenimentelor, am constatat următoarele: în martie 1997, prin O.G. s-a anulat plata impozitului agricol. În anul 1999, s-a desfăşurat ultima campanie de declarare a proprietăţilor, mai puţin terenurile agricole extravilane. În anul 2003, prin Legea 571, titlul IX-cod fiscal, se reimpozitează terenul agricol extravilan. Ar fi trebuit organizată o campanie de declarare a acestor suprafeţe, pentru aducerea la zi a situaţiei reale. Acest lucru nu s-a făcut, iar cetăţenii n-au avut iniţiativa şi n-au răspuns invitaţiei Serviciului impozite şi taxe de a declara modificările survenite în suprafeţele aflate în proprietate. Astfel, impozitarea s-a făcut pe baza vechilor evidenţe. Cei aproximativ 600 de "nemulţumiţi" n-au mai recunoscut aceste evidenţe, date fiind fluctuaţiile fireşti şi corelările cu cele din registrul agricol a căror autenticitate este îndoielnică. Au urmat reclamaţii, audienţe la primar, proteste. Ne punem întrebarea firească: cum poate fi socotit registrul agricol "document oficial", când el se întocmeşte, conform H.G. 175-2007, doar pe baza declaraţiilor proprietarilor, fără acte oficiale doveditoare? Până la reglementarea prin lege a acestei anomalii şi până la evoluţia conştiinţei civice a cetăţenilor, problema unei evidenţe reale a suprafeţelor ce trebuie impozitate se poate realiza doar printr-o corelare permanentă a evidenţelor din registrul agricol, de la impozite şi taxe şi de la APIA.

Trecând peste neglijenţele şi uneori declaraţiile false cu bună ştiinţă ale cetaţenilor, primarul a luat decizia ca, pe baza unor cereri din partea petenţilor nemulţumiţi, Consiliul Local să aprobe anularea majorărilor, urmând să se plătească doar impozitele restante. Până în prezent, s-au depus la secretariat peste 100 de astfel de cereri, care vor fi puse în discuţia Consiliului Local în cursul acestei luni.