Şapte zile din şapte telefonul copilului este disponibil, inclusiv în perioada sărbătorilor legale şi poate fi accesat fără discriminare şi în funcţie de nevoile apelanţilor. Acest serviciu a fost înfiinţat pentru a fi semnalate situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, dar şi pentru intervenţii prompte în cazurile urgente.

 

În Bihor, numărul alocat Telefonului Copilului este 0259.983, iar în caz de nevoie se asigură şi consiliere telefonică în situaţii de abuz, neglijare şi exploatare. După înregistrarea apelului, sunt evaluate nevoile şi riscul imediat, iar anonimatul şi confidenţialitatea convorbirilor sunt respectate, cu excepţia datelor referitoare la persoana care semnalează, dacă nu este însuşi copilul, consilierii furnizează toate datele necesare inclusiv cele referitoare la identitatea şi locul în care se află copilul, pentru a se interveni. "De la începutul acestui an şi până în luna iulie, au fost recepţionate 501 apeluri telefonice. Dintre acestea 391 nu făceau obiectul de activitate al serviciului respectiv, în 38 de cazuri s-a oferit consiliere, iar restul de 72 au fost sesizări care au fost prelucrate de angajaţii DGASPC Bihor. În urma cercetărilor cu privire la sesizări doar 51 s-au confirmat, iar 15 se găsesc încă în lucru. Cele mai multe sesizări au fost cele cu privire la neglijare - 33, în timp ce abuzul fizic, emoţional şi violenţa domestică au totalizat 31 de apeluri. Au existat şi cazuri de copii părăsiţi de mame plecate în străinătate sau cu un părinte decedat şi celălalt aflat în detenţie. 10 sesizări s-au referit la cazuri de cerşetorie, iar în urma activităţilor desfăşurate, s-a constatat că în şase dintre acestea erau implicaţi copii, iar în trei, persoane adulte", a precizat Ciprian Novac, purtător de cuvânt al DGASPC Bihor. Cu ocazia deplasărilor în urma acestor sesizări, un copil dat în urmărire a fost identificat. Pentru trei minori s-a luat măsura de plasament în regim de urgenţă, alţi trei au fost preluaţi de către Centrul maternal, în patru cazuri se oferă consiliere şi monitorizare în vederea prevenirii separării copilului de părinţi, iar în restul cazurilor s-a oferit consiliere de specialitate şi sunt monitorizate permanent de către specialiştii DGASPC Bihor.

"Din ultimele statistici reiese că numărul apelurilor mute şi greşite este destul de mare, de aceea rugăm populaţia să folosească acest număr de telefon doar pentru probleme reale. Dacă ţin linia ocupată s-ar putea ca în acel moment un copil să fie în pericol, iar noi să nu putem prelua apelul", precizează Dimitrie Muscă, director general adjunct al DGASPC Bihor.