La fel ca şi în anii trecuţi, vara lui 2009 se anunţă foarte călduroasă. Sosirea caniculei înseamnă şi pentru orădeni ajustarea condiţiilor şi duratei de lucru în funcţie de evoluţia temperaturilor. Ce înseamnă mai exact acest lucru?

Angajatorii oricărei întreprinderi sau companii, fie ea de stat sau privată, sunt obligaţi, prin lege, să creeze condiţii de muncă propice în cazuri de temperaturi extreme. Astfel, dacă temperatura din aer urcă peste 37 de grade Celsius şi se menţine timp de minim trei zile, angajaţii vor primi o cantitate de minim doi litri de apă minerală la fiecare tură de lucru pontată, echipament de lucru special şi accesul la grupuri sanitare dotate cu duşuri. "Cei mai afectaţi de temperaturile extreme la locul de muncă sunt lucrătorii din domeniul construcţiilor sau cei care depun efort fizic îndelungat în spaţii deschise. Constructorilor trebuie să li se asigure, pe lângă doza de apă minerală şi echipament de protecţie, acces la duş, iar după caz, reeşalonarea sau întreruperea activităţii. Desigur, şi persoanele care lucrează în birouri au dreptul la doza de apă minerală specificată în lege, alături de asigurarea unei temperaturi şi nivel de umiditate acceptabil pentru organism, indiferent dacă unitatea este dotată cu aer condiţionat sau nu", a precizat Loredana Şuta, purtătorul de cuvânt al ITM. În decretarea stării de temperaturi extreme se ţine cont atât de numărul gradelor din termometru, cât şi de nivelul de umiditate din aer. În cele mai grele condiţii de lucru se poate lua decizia întreruperii zilei de lucru, în intervalul orelor 11-17 sau scurtarea programului şi reeşalonarea activităţilor. Purtătorul de cuvânt al ITM informează că, deşi abia acum vor începe perioadele de temperaturi extreme, inspectorii instituţiei fac verificări la diferiţi angajatori pentru a se asigura de posibilitatea lor de a-şi proteja personalul în caz de caniculă. "Efectuăm verificări şi vă pot spune, din experienţa anilor trecuţi, că majoritatea firmelor respectă prevederile. Pedepsele pentru încălcarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 99 din 29 iunie 2000 pot consta în amenzi cuprinse între 1500 şi 2500 lei sau mustrare, până la remedierea situaţiei", a conchis Şuta.