M.A., 25 de ani, din mediul urban, ne întreabă care sunt facilităţile de care pot beneficia angajatorii care angajează persoane care provin din centrele de plasament. Conform Legii 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, prin intermediul agenţiilor teritoriale, are obligaţia de a realiza un acompaniament social personalizat pentru tinerii cu vârste între 16 şi 25 de ani aflaţi în dificultate şi care se confruntă cu riscul excluderii profesionale, în scopul facilitării accesului lor la un loc de muncă. În funcţie de suma prevăzută în bugetul asigurărilor pentru şomaj, Agenţia va încheia contracte de solidaritate cu tinerii, potrivit următoarelor priorităţi: a) tineri proveniţi din centrele de plasament şi centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor; b) tineri singuri cu copii în întreţinere; c) tineri familişti cu copii în întreţinere; d) tineri familişti fără copii în întreţinere; e) tineri familişti care au executat pedepse privative de libertate; f) alte categorii de tineri aflaţi în dificultate. Pentru a beneficia de aceste drepturi, persoanele menţionate trebuie să se înregistreze în evidenţa agenţiei teritoriale din raza domiciliului ca fiind persoane în căutarea unui loc de muncă. Documentele necesare pentru înscrierea în baza de date a agenţiilor ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă sunt: actul de identitate - original şi copie, certificat de naştere - original şi copie, certificat de căsătorie - original şi copie, carnet de muncă - original şi copie, adeverinţă de la medicul de familie din care să rezulte că persoana este aptă de muncă sau restricţiile medicale, certificatul fiscal eliberat de organele financiare teritoriale din care să rezulte veniturile proprii impozabile, dosar plic, cu menţiunea că ultimele două documente sunt valabile 30 de zile. Persoana care aparţine acestor categorii defavorizate prezintă, pe lângă documentele necesare pentru înscriere ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă în baza de date a Agenţiei de Ocupare a Forţei de Muncă, şi documentele din care să rezulte că se încadrează în una dintre categoriile prevăzute anterior. Astfel, pentru tinerii proveniţi din centrele de plasament şi centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor, dovada că provin din centre de plasament şi centre de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor. Toate aceste documente se prezintă în original şi în copie în momentul înregistrării în baza de date a AJOFM, iar copiile certificate de funcţionarul public al agenţiei teritoriale se păstrează la dosarul întocmit la înregistrarea ca persoană în căutarea unui loc de muncă. Persoanele incluse în aceste categorii au dreptul la consiliere profesională şi mediere din partea personalului specializat al Agenţiei, prin întocmirea unui plan individual de mediere. Persoanele pot beneficia de plasare la un angajator în baza unui contract de solidaritate. Contractul de solidaritate poate fi încheiat între tânărul beneficiar şi agenţie pe o durată de până la doi ani, dar nu mai puţin de un an. În baza contractului de solidaritate angajatorul va încheia cu tânărul un contract individual de muncă pe durată determinată, vizat de inspectoratul teritorial de muncă, conform legii, egală cu cea a contractului de solidaritate. Angajatorii care încadrează tineri în condiţiile unui contract de solidaritate vor încheia convenţii cu agenţia prin care aceasta se angajează să ramburseze lunar salariul de bază stabilit la data angajării tinerilor, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistică. În luna februarie acesta a fost de 767 RON, maximul subvenţiei fiind de 575,25 RON. Dacă la data încetării contractului de solidaritate angajatorii angajează tinerii afalţi in dificultate cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, aceştia beneficiază, în baza aceleiaşi convenţii, de rambursarea lunară a unei sume, în cuantum de 50% din indemnizaţia de şomaj cuvenită conform legii, pe care tânărul beneficiar ar fi primit-o dacă ar fi fost disponibilizat la acea dată. Această suma se acordă angajatorului pe o perioadă de maximum 2 ani, până la împlinirea de către angajat a vârstei de 25 de ani. La solicitarea angajatorilor care doresc să încadreze persoane din această categorie, agenţia teritorială prezintă liste cu acestea. Suma primită de angajator se deduce din contribuţia pe care angajatorul de inserţie este obligat, conform legii, să o vireze lunar în contul bugetului asigurărilor pentru şomaj. Pentru justificarea sumei deduse din contribuţie, angajatorii de inserţie depun la agenţia teritorială, o dată cu declaraţia lunară privind obligaţia de plată către bugetul asigurărilor pentru şomaj, şi un tabel nominal cu persoanele încadrate în muncă. Suma primită de către angajator se calculează proporţional cu timpul efectiv lucrat de beneficiar în luna respectivă, inclusiv pe perioada concediului de odihnă. Pentru perioada în care raporturile de muncă ale persoanelor sunt suspendate, suma respectivă nu se acordă. În cazul în care suma primită de angajator este mai mare decât contribuţia, diferenţa se recuperează prin intermediul agenţiei teritoriale din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în termen de 5 zile de la data depunerii declaraţiei lunare şi a tabelului nominal. Dacă Agenţia a încheiat contracte de solidaritate pentru toate persoanele aflate în evidenţa acesteia în ultimele două luni ale anului bugetar, în limita sumelor disponibile din bugetul asigurărilor pentru şomaj, poate încheia suplimentar contracte de solidaritate şi pentru alte persoane în vârstă de până la 35 de ani, cu respectarea persoanelor care intră în această categorie. Cine beneficiază de indemnizaţie de creştere a copilului? S.D., 32 ani, din mediul urban, este însărcinată, urmând să nască în luna ianuarie 2007. Ne întreabă care sunt condiţiile pentru a beneficia de indemnizaţie de creştere a copilului şi care este modul de acordare a acesteia. Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 148/2005, privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, art. 1, alin. 1, începând cu data de 1 ianuarie 2006, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani. Începând cu data de 1 ianuarie 2007, cuantumul indemnizaţiei este de 600 lei (RON). Alin. 2 art. 1 menţionează că, în calculul celor 12 luni, se includ şi perioadele în care persoanele s-au aflat în una sau mai multe dintre următoarele situaţii: a) şi-au însoţit soţul/soţia trimis/trimisă în misiune permanentă în străinătate; b) au beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilită conform legii; c) au beneficiat de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii; d) au realizat perioade asimilate stagiului de cotizare în sistemul public de pensii: * a beneficiat sau beneficiază de drepturi de asigurări sociale; * a urmat cursurile de zi ale învăţământului superior, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora; * a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat. e) au realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, în condiţiile prevăzute de actele normative cu caracter special care reglementează concedierile colective; f) au realizat în sistemul public de pensii, anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, perioade de stagiu de cotizare pe bază de contract de asigurare socială; g) au beneficiat de indemnizaţie lunară Prin venituri profesionale supuse impozitului pe venit se înţelege: venituri din salarii, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, aşa cum sunt definite de această lege. Începând cu data de 1 ianuarie 2007, cuantumul alocaţiei de stat pentru copii prevăzute de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, este următorul: a) 200 lei (RON) lunar, în situaţia copiilor în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap; b) cel acordat conform art. 3 alin.1 din Legea nr. 61/1993, republicată, în situaţia copiilor în vârstă de peste 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap, cu privire la cuantumul alocaţiei de stat pentru copii. Indemnizaţia sau stimulentul se cumulează cu alocaţia de stat pentru copii. Conform art. 8, alin (1), drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, reprezentând indemnizaţie, stimulent sau alocaţie de stat pentru copii, se acordă, la cerere, în baza următoarelor documente, după caz: a) actul de identitate al solicitantului; b) certificatul de naştere al copilului şi, după caz, livretul de familie; c) certificatul de persoană cu handicap al copilului, după caz; d) adeverinţă eliberată de autorităţile competente sau de către angajator, după caz, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 1; e) adeverinţă eliberată de plătitorul indemnizaţiei de maternitate sau, după caz, alte dovezi, din care să reiasă ultima zi de concediu de maternitate, începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate şi plata indemnizaţiei aferente, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată; f) declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că solicitantul nu beneficiază în acelaşi timp de indemnizaţie de maternitate, începând cu data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; g) declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că celălalt părinte natural sau, după caz, o altă persoană dintre cele prevăzute la art. 5 alin. 2 nu beneficiază de drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă; h) declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu este încredinţat sau dat în plasament nici unui organism privat autorizat sau serviciu public autorizat ori unei persoane fizice; i) dovada eliberată de autorităţile competente, de angajatori sau, după caz, declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că solicitantul se află în concediu pentru creşterea copilului - pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 1, respectiv art. 2; j) dovada eliberată de autorităţile competente sau, după caz, declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că solicitantul realizează venituri profesionale supuse impozitului pe venit; k) dovada eliberată de autorităţile competente sau de către angajator; l) alte acte necesare, după caz, stabilirii dreptului, prevăzute în normele metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă. Concediul pentru creşterea copilului se acordă, la cerere, de către persoanele juridice sau fizice, denumite angajatori, la care îşi desfăşoară activitatea persoana. Conform art. 9, alin. 1, cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, reprezentând indemnizaţie, stimulent sau alocaţie de stat pentru copii, şi documentele din care rezultă îndeplinirea condiţiilor legale de acordare a acestora se depun, după caz, la primăria comunei, oraşului, municipiului pe raza căreia/căruia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa. Beneficiarul drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă este obligat să comunice în scris primăriei orice modificare intervenită în situaţia sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plăţii drepturilor, în termen de 5 zile lucrătoare de la apariţia acesteia. Comunicarea se transmite de către primărie direcţiei teritoriale în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării. Admiterea în învăţământul superior a persoanelor de etnie romă C.G., 50 de ani, din mediul rural, este persoană de etnie romă. Fiul solicitantului absolvă clasa a XII-a şi doreşte să ştie care este metodologia de admitere la Universitatea din Oradea pe locurile alocate persoanelor de etnie romă. În conformitate cu H.G. nr. 405 din 2006, cu privire la aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat pentru anul şcolar/universitar 2006-2007, la Universitatea din Oradea s-au alocat 17 locuri pentru persoanele de etnie romă. În acest caz, pe lângă documentele solicitate la nivel de facultate pentru înscrierea la concurs, candidatul va depune o cerere tipizată la secretarul şef al Universităţii (clădire Rectorat, etaj I) pentru participare la concursul de admitere pe locurile subvenţionate de la buget alocate distinct candidaţilor din etnia romilor (formularul de cerere se găseşte la secretarul şef al Universităţii) şi o recomandare scrisă din partea preşedintelui unei organizaţii civile, culturale sau politice a romilor legal constituită, prin care se atestă apartenenţa candidatului la comunitatea romilor (şi nu că este membru al respectivei organizaţii). În prima fază, candidaţii participă la concursul de admitere la nivel de facultate, conform metodologiei de admitere, pe locurile subvenţionate de la buget sau pe locurile cu taxă alocate facultăţii. După finalizarea admiterii la nivel de facultate, candidatul din etnia romilor primeşte statutul de admis fără taxă sau admis cu taxă sau respins cu taxă. În faza a II-a participă doar candidaţii care au obţinut media la admitere cel puţin 5 (cinci) şi care, la nivel de facultate, au obţinut statutul de admis cu taxă sau respins cu taxă. Astfel, după finalizarea admiterii la toate facultăţile şi centralizarea datelor, pe baza mediei obţinute la concursul de admitere la nivel de facultate, candidaţii participă, la nivel de universitate, la concursul pentru ocuparea locurilor subvenţionate de la buget special destinate lor. Comisia centrală de admitere va întocmi o listă comună cu toţi candidaţii în ordinea descrescătoare a mediilor la admitere. Această listă va fi afisată la avizierul central al Universităţii. În limita locurilor bugetate special alocate, candidatul va primi statutul de admis fără taxă sau respins fără taxă. Acest statut va fi transmis facultăţii unde s-a înscris candidatul în prima fază. În cazul în care candidatul este respins fără taxă, el revine la statutul iniţial primit după concursul la nivel de facultate (admis cu taxă sau respins cu taxă). În sesiunea iulie 2006, admiterea în învăţământul superior la Universitatea din Oradea se organizează pentru studiile universitare de licenţă la toate formele de învăţământ (zi, învăţământ la distanţă, frecvenţă redusă) în perioada 14 - 26 iulie 2006.