Criza economică şi traiul tot mai greu din ultima perioadă au dus la o creştere a numărului solicitărilor în acest sens.

Fundaţia Ruhama a dezvoltat o gamă largă de servicii sociale puse la dispoziţia cetăţenilor municipiului Oradea, unii dintre aceştia reprezentând cazuri sociale deosebit de grave. De peste şapte ani, organizaţia îngrijeşte la domiciliu vârstnici cu diferite nevoi şi stări de dependenţă, înregistrând, în prezent, o medie lunară de 70 de vârstnici cărora le furnizează diverse servicii. "În ultima vreme ne confruntăm cu tot mai multe cazuri în care vârstnicii sunt lăsaţi în voia sorţii, în cele mai grele momente ale existenţei lor, ori sunt excrocaţi prin încheierea diverselor acte juridice în defavoarea lor. Vârsta înaintată şi problemele de sănătate scad vigilenţa acestora, fiind susceptibili în a deveni victimele unor abuzuri cauzate fie de străini, fie, în unele situaţii, chiar de către membrii propriei familii, motiv pentru care, de-a lungul anilor, Fundaţia Ruhama a fost nevoită să răspundă şi unor asemenea probleme deosebit de grave cu care se confruntă vârstnicii", a precizat Anca Turcaş, consilier juridic al Fundaţiei Ruhama. Lipsa de informare este principala cauză a neajunsurilor persoanelor de vârsta a treia care fac confuzie între actele juridice pe care le încheie în vederea asigurării unui trai decent. Potrivit reprezentanţilor Fundaţiei Ruhama, contractul de întreţinere şi contractul de vânzare-cumpărare cu clauză de uzufruct sunt cele mai uzuale acte pe care le încheie un vârstnic, însă, din păcate, mulţi cred că o clauză de uzufruct creează automat şi obligaţia de întreţinere. "Clauza de uzufruct conferă doar dreptul de folosinţă a unui imobil al cărui drept de proprietate a fost transmis la momentul semnării contractului de vânzare-cumpărare. În toate cazurile, supervizarea respectării clauzelor unor astfel de contracte aparţine Autorităţii Tutelare, atribuţiile acestei instituţii extinzându-se până la a acţiona în judecată întreţinătorul sau cumpărătorul în vederea rezoluţionării acestor acte", a precizat Anca Turcaş.
Pe 14 octombrie, o orădeancă, în vârstă de 75 ani, a apelat la serviciile gratuite de informare şi consiliere ale Biroului de Consiliere pentru Cetăţeni Oradea. Femeia a încheiat anul trecut un contract de întreţinere cu o nepoată, dar, în scurt timp, a avut neplăcuta surpriză să constate că ceea ce a crezut că îi va fi un sprijin la bătrâneţe s-a transformat într-o afacere profitabilă pentru nepoată. "În ciuda faptului că, din momentul autentificării contractului de întreţinere, nepoata a devenit singura proprietară a imobilului, nu a înţeles să îşi respecte propriile obligaţii contractuale. Pe lângă faptul că toate cheltuielile de întreţinere şi de îmbunătăţire ale imobilului au continuat să fie suportate de doamna B.F., nepoata nu şi-a îndeplinit nici măcar obligaţiile minimale de întreţinere sub aspectul procurării alimentelor, medicamentelor etc. Vecinii sunt martori că de la începutul lunii septembrie aceasta nu a deschis nici măcar o dată uşa imobilului pentru a se interesa de nevoile doamnei B.F. Ba mai mult, femeia a fost şocată în momentul în care nepoata i-a comunicat că nu este dispusă să cheltuie niciun ban din bugetul propriu pentru a o întreţine şi că, în acest sens, ar dori să dispună de pensia doamnei. Astfel de solicitări sunt peste măsură de nechibzuite şi lipsite de orice urmă de bun simţ, în condiţiile în care, în schimbul unor prestaţii minimale de întreţinere, nepoatei i-a revenit un apartament.

Acesta a fost doar unul dintre exemplele prezentate de Fundaţia Ruhama. Doamna în cauză a solicitat consilierului juridic al Fundaţiei redactarea unei cereri de chemare în judecată, având ca obiect rezoluţiunea contractului de întreţinere.