Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea a fost joi, 22 februarie, gazda unui triplu eveniment cu parfum european, coordonat de prof. Teodora Pantazi, directoarea instituției.

„Jocuri și scenarii”

Începând cu ora 11.00, s-a spus povestea parteneriatului strategic „Valuing play”, implementat de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, în cadrul Programului Erasmus+, KA2. Proiectul finanțat de Comisia Europeană în perioada 2015-2017 a ajuns la final. Echipa de proiect a marcat acest moment printr-o conferință de diseminare a produselor finale ale proiectului: o colecție DVD de jocuri; un e-book cu jocuri și cartea „Jocuri și scenarii”. Cel mai important dintre produse, cartea „Jocuri și scenarii” este editată în limba română prin Editura Casei Corpului Didactic – Didactica Militans, sub coordonarea a trei cadre didactice: Teodora Pantazi și Carmen Ilisie, coordonatoarele proiectului, și Anca Tirla. Acest produs este o sinteză a tuturor produselor realizate de cele patru instituții partenere din Letonia, Italia, Macedonia și România pe parcursul celor doi ani de proiect, având ca scop dezvoltarea unui set de resurse în vederea integrării dramei și a jocului scenic în procesul educațional timpuriu. Cartea conține: un capitol cu jocuri, format din 128 de jocuri  structurate pe șapte categorii: jocuri de încălzire; jocuri dramatice; jocuri de imaginație și improvizație; jocuri de colaborare; jocuri de mişcare; jocuri de dezvoltare personală și jocuri de dezvoltare a limbajului; un capitol cu scenarii, care conține 10 povești populare, pregătite pentru a fi puse în scenă și o cercetare privind impactul proiectului asupra gruplului țintă. Prezentarea cărții s-a dorit a fi un moment inedit, realizat prin experimentarea propriu-zisă a jocurilor prezentate în carte, alături de mascota Leu și vizionarea unor secvențe din scenariile propuse, prezentate de micii actori din grupul țintă. La final, prof. metodist CCD Maria Hulber a făcut o scurtă recenzie a cărții, apreciind inițiativa unui produs educațional util în practica de zi cu zi. Au participat la eveniment directori de instituții, responsabili și coordonatori de proiecte, reprezentanți ai diferitor instituții din județ, care au primit câte un exemplar din această carte pentru biblioteca instituției lor, pentru o cât mai amplă răspândire a informației. Activitatea de lansare a cărții a continuat cu un ultim workshop desfășurat în contextul acestui proiect, al 22-lea, în care elevii din grupul țintă și invitații lor - tinerii de la Asociația Down Oradea și Asociația SOS Autism Bihor -, au jucat și s-au jucat împreună.

 

O altă poveste, un nou început…

De la ora 12.00, protagonista noii povești a fost Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim, care a organizat conferința de lansare a parteneriatului strategic Erasmus+, KA2 „DaysTRANS - Facilitarea tranziției elevilor dislexici din ciclul primar în ciclul gimnazial”. Proiectul, finanțat de Comisia Europeană, este coordonat de Local Authority of Education of Istanbul - Turcia, în parteneriat cu instituții și organizații (școli, asociații profesionale, inspectorate școlare, centre de resurse) din: Turcia, Bulgaria, Portugalia, Polonia, Italia și România. Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim va implementa proiectul în România, în perioada 2017-2019, sub coordonarea prof. Teodora Pantazi, având ca parteneri locali: Inspectoratul Școlar Județean Bihor, reprezentat la eveniment de prof. Florin Negruțiu, inspector pentru proiecte și programe comunitare; Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, reprezentat, în acest context, de prof. Csilla Simo-Ritter, coordonatoarea Comisiei interșcolare a logopezilor,

- Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea reprezentată de două vechi colaboratoare ale asociației: conf. univ. dr. Karla Barth, decanul facultății și conf. univ. dr. Daniela Roman de la Departamentul de Psihologie al facultății și nu în ultimul rând, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, gazda evenimentului, reprezentat de dir. adj. Silvia Ficuț.

Scopul proiectului este elaborarea și testarea unor instrumente de lucru care să faciliteze tranziția elevilor cu tulburări de învățare (dislexie, disgrafie, dispraxie, discalculie) din ciclul primar în ciclul gimnazial, parcurgând mai multe etape, care se vor constitui în produsele finale ale proiectului.

Pe parcursul acestui proiect, membrii echipei de proiect și reprezentanți ai organizațiilor partenere vor participa la șase vizite de proiect și 15 vizite de studiu în instituțiile partenere din Europa.

Toți participanții la evenimentul de lansare au salutat inițiativa unui proiect pe o temă atât de actuală și necesară și și-au manifestat sprijinul și încrederea în obiectivele și produsele sale finale.

Și pentru că întotdeauna e loc și de alte povești, de la ora 13.00, echipele celor două proiecte Erasmus+ de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea și Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim au organizat o sesiune de diseminare a proiectelor europene, la care au participat coordonatori de proiecte din tot județul: Oradea, Ștei, Sâniob, Marghita, Popești, împărtășind din experiențele acumulate în cadrul a 15 proiecte europene derulate în instituțiile lor, dar și colegi dornici să învețe și să aplice proiecte în viitor.