Artiştii Teatrului Szigligeti din Oradea au dat publicităţii o scrisoare deschisă vineri, 14 mai, în care atrag atenţia că declaraţiile vicepreşedinţilor CJ Bihor din cadrul conferinţei de presă susţinute miercuri, 12 mai, nu au fost în măsură să îi liniştească.

Scrisoarea artiştilor maghiari vine la o zi după ce instrumentiştii Filarmonicii Oradea au cântat cu banderole albe, în semn de protest, şi este a treia scrisoare deschisă transmisă, primele două fiind ale artiştilor Teatrului Regina Maria, urmaţi de cei ai Filarmonicii.

„După evenimentele care au stârnit controverse săptămâna trecută, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că în acest moment, comasarea sau reorganizarea celor trei instituții culturale nu se află pe ordinea de zi.  Poate intenția domniei sale a fost aceea de a ne liniști prin a spune aceste lucruri în legătură cu planurile pe termen lung, menționate deja în cadrul mai multor discuții informale. Poate aceste declarații vă vor liniști și pe dvs. atunci când veți vota să desființați, într-un mod fără precedent în țară și printr-o voință centrală, contractele pe termen nedeterminat în aceste instituții.

Noi nu ne-am liniștit deloc!

Este clar că o asemenea decizie - care privează multe persoane, în toate cele trei instituții, de siguranța viitorului sau chiar de perspectiva unor ani de pensie liniștiți după o viață activă - reprezintă primul pas al unui plan care ar schimba din temelii viața culturală din Oradea și Bihor, și suntem convinși că această schimbare ar fi una negativă.

Imaginea unui oraș, a unei regiuni nu este definită doar de drumurile noi, investițiile inovatoare, dezvoltarea infrastructurii, ci și de viața culturală. Un oraș, un județ trebuie să aibă propriile instituții culturale autonome care se dezvoltă organic și respiră împreună cu societatea în care există, vin mereu în întâmpinarea obiceiurilor culturale ale celor care trăiesc acolo, asumându-și sarcina de a forma aceste obiceiuri, în sens pozitiv, și de a învăța generațiile următoare să iubească artele și cultura în general.

Valorile culturale proprii, de sine stătătoare, cresc atractivitatea regiunii, și nu în ultimul rând, respectul de sine al locuitorilor.

Reduceri de personal în anul pandemiei

În urma deciziilor Consiliului Județean, până acum, două reviste consacrate și binecunoscute și-au pierdut personalitatea juridică, iar în anul pandemiei, ați făcut reduceri de personal (pentru teatrul nostru, asta însemna 27% dintre angajați) la instituțiile culturale. Decizia a afectat soarta și cariera a 36 persoane. Am fost nevoiți să ne despărțim de colegi care nu pot fi înlocuiți, și mulți dintre ei nu se vor putea angaja în domeniul lor nu numai în oraș, ci nici în județ.

Reducerea următoare despre care se vorbește va afecta artiștii, dansatorii, actorii și actorii mânuitori de păpuși.

Actorii care prestează pentru publicul bihorean de zece, douăzeci sau chiar patruzeci de ani, au prestat și în deceniile în care erau nevoiți să aducă teatru, adică hrană sufletească, divertisment publicului pentru un salariu umilitor, în condiții precare, și prestează până în zilele noastre, la cel mai înalt nivel posibil. S-au stabilit în Oradea, au întemeiat familii aici, copiii lor merg la școală aici, plătesc ratele unor imobile cumpărate aici. Sunt cunoscuți de public, numele, persoana lor are o semnificație pentru comunitate, sunt membri de familie ai orașului. Ce fel de oraș este unul în care nu trăiesc artiști? Unde nu trăiește nici un poet, nici un scriitor, nu este viață în redacții, unde o nouă premieră nu este sărbătoare comună sau nu se pot asculta concerte live săptămânal? Poate vi se pare că am mers prea departe cu această fantezie întunecată a viitorului. Nu este așa! Comasarea instituțiilor într-una multiculturală, cu o activitate pe bază de proiecte și producții, prevestește întocmai un astfel de viitor – viitorul unei regiuni care nu are cum să ofere posibilități pe termen lung profesioniștilor în artele spectacolului. Totodată, promite realizarea unor producții în care nimic nu este original, care nu sunt pentru comunitate, nu sunt concepute pentru a veni în întâmpinarea cerințelor diverse ale publicului, ci, oricât de bine puse la punct ar fi din punct de vedere calitativ, nu vor fi mai mult decât show business. Pe termen lung, este clar că această viziune a viitorului înseamnă destrămarea, desființarea trupelor proprii.

Teatrele cu trupe permanente sunt valori de bază ale vieții culturale din România. Nu se poate clădi ceva cu adevărat deosebit decât printr-o muncă susținută în care, ani de zile, rezultatele se adună. De aceea, orice proiect care pune în pericol această valoare este un proiect greșit. Într-adevăr există în Europa teatre renumite care activează pe bază de proiecte și pe găzduirea unor producții – cu preponderență în orașe în care există mai multe teatre. Iar acolo unde sunt foarte puține trupe de sine stătătoare, precum în Franța, statul asigură traiul actorilor în perioadele dintre proiecte. Deoarece ei reprezintă o valoare pentru întreaga țară.

Nu vă alungați artiștii din oraș

Vicepreședintele Consiliului Județean a declarat că „se poate mai bine”. Nu putem interpreta cu exactitate această declarație. Din punct de vedere artistic? Din punctul de vedere al numărului de spectacole? Actorii ar trebui să lucreze mai bine la repetiții? Nu dorim acum să înșirăm toate rezultatele Teatrului Szigligeti, instituție culturală cu o vechime de 120 de ani, festivalurile, premiile, reușitele noastre sunt, măcar în linii mari, cunoscute. Totuși poate merită să menționăm faptul că trupele noastre au continuat să lucreze pe tot parcursul anului trecut, un an marcat de pandemie. Am avut mai multe premiere și în cursul verii și am jucat 151 de reprezentații în ciuda restricțiilor. Am fost prezenți și în spațiul online, nu ne-am abandonat publicul și am participat, tot online, la Festivalul Național de Teatru, cu piesa „Occident Express” a autorului român de renume mondial Matei Vișniec.

Oradea are posibilitatea de a fi un oraș diversificat, deschis, care oferă un mediu prietenos. Cu 10 ani în urmă, trupa română și cea maghiară s-au bucurat împreună, în cea mai mare prietenie, de înființarea celor două instituții de sine stătătoare. Pe de o parte, propunea un management financiar mai viabil, iar pe de altă parte, susținea acceptare și recunoaștere deplină a comunităților conlocuitoare. A fost un moment care a însemnat foarte mult pentru minoritatea maghiară din Bihor, o comunitate mândră de teatrul care joacă în limba ei maternă și mândră totodată de un mediu care a permis înființarea acestuia.

Și noi ne mândrim de faptul că, la fel ca în cazul spectacolelor teatrului român la care vin mulți spectatori de etnie maghiară, și reprezentațiile noastre sunt urmărite de un număr din ce în ce mai mare de vorbitori de limbă română – în județ existând, firește, nenumărate prietenii și căsătorii mixte, cu mulți iubitori de cultură în ambele comunități. Tocmai din acest motiv, toate spectacolele noastre sunt titrate în limba română. De asemenea, jucăm multe spectacole ale unor autori români și colaborăm cu artiști români renumiți. Toate acestea sunt lucruri absolut normale. Suntem convinși că o întărire a identității culturale, întărește și identitatea locală, iar un patriotism local în sensul pozitiv al cuvântului ar fi în interesul tuturor.

Prin această scrisoare, ne alăturăm totodată solicitării actorilor Teatrului Regina Maria. Interesele, punctele noastre de vedere sunt comune, argumentele noastre s-au format și în cursul unor dialoguri purtate cu ei, și, așa cum și Dvs. înțelegeți, înseamnă infinit mai mult decât o simplă îngrijorare pentru traiul nostru de zi cu zi. 

Vă rugăm să luați în considerare argumentele noastre, să organizați o consultare cu reprezentanții trupelor și să nu credeți că desființarea contractelor pe perioadă nedeterminată nu are nici o legătură cu soarta acestor instituții.

Nu vă alungați artiștii din oraș, fiți și Dvs. mândri de aceste instituții culturale. Bihorul nu este un județ sărac, nu se află în imposibilitatea de a susține instituții culturale de sine stătătoare, autonome. Haideți să facem eforturi pentru ca aceste instituții să aibă realizări și mai mari, crescând atractivitatea regiunii și stârnind curiozitatea celor care ne vizitează orașul. Și Dumneavoastră, consilierii aleși de cetățenii judeţului Bihor, sunteți responsabili pentru modelul cultural pe care îl veți crea pentru generațiile care urmează”.
Scrisoarea este semnată de  membrii trupelor Teatrului „Szigligeti Színház”: Trupa Szigligeti, Trupa Lilliput, Ansamblul Profesionist Nagyvárad.