Procedura de radiere a unei societăţi
Sunt tot mai mulţi operatori economici care ni s-au adresat solicitând lămuriri despre procedura de radiere a unei societăţi comerciale. Dăm curs acestor solicitări, iar precizările ce urmează sunt conform menţiunilor în domeniu ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
De la bun început, trebuie avut în vedere că în cazul în care se doreşte desfiinţarea societăţii comerciale este necesară distingerea următoarelor aspecte - dacă societatea comercială este societate în nume colectiv, în comandită simplă, cu răspundere limitată sau un grup de interes economic, la care există posibilitatea dizolvării şi lichidări simultane sau dacă există o societate organizată într-o altă formă juridică.
De pe asemenea coordonate, în situaţia dizolvării şi lichidării simultane, atunci când asociaţii îşi dau acordul cu privire la împărţirea bunurilor, procedura se desfăşoară pe parcursul a două etape. Astfel, în prima etapă se depune, la Registrul Comerţului: cererea de înregistrare însoţită de hotărârea asociaţiilor/ membrilor grupului de interes economic de efectuare concomitentă a dizolvării şi lichidării societăţii, hotărâre luată cu cvorumul şi majoritatea prevăzută de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci când aceştia sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii şi când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii (în original); dovada acordului (în original) al creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui şi, dacă este cazul, avizele (în original) prevăzute de legile speciale. În etapa a II-a, după expirarea termenului de opoziţie (30 de zile de la publicarea, în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotărârii de dizolvare), comerciantul va depune cererea de radiere. Cererea va fi însoţită de hotărârea (în original) de repartizare a activelor rămase după plata creditorilor, hotărâre luată prin votul unanim al asociaţilor/ membrilor; copie după situaţia financiară de lichidare şi de repartizare a activului aprobată de asociaţi/ membri, certificatul de înregistrare şi anexa/ anexele la acesta (originale), certificatul (original) emis de organul fiscal competent din care să rezulte că societatea nu are datorii şi, dacă este cazul, hotărârea judecătorească irevocabilă prin care s-a respins opoziţia. Cheltuielile se ridică la aproximativ 150 de lei.
În lipsa acordului unanim privind împărţirea bunurilor şi în cazul societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, defiinţarea societăţii comerciale se desfăşoară pe parcursul a trei etape şi implică numirea unui lichidator.



Din cele citite in acest articol, procedura este simpla. Singura nelamurire pe care o am este faptul ca cei de la camera de comert au invocat motivul ca trebuie sa angajez un lichiditator pentru operatiunea de radiere, chiar daca firma nu a functionat nici un minut. Tarifele unui astfel de lichidator sunt mari, aproximativ 1.400 lei. Putem evita acest angajament? Sau avem si aici probleme de tip birocratic?