În școlile din Oradea - 12 elevi și un preșcolar din Ucraina
Pentru a ajuta copiii, cei mai vulnerabili dintre ucrainenii care fug din calea războiului, Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Bihor a format o comisie care se ocupă special cu problemele lor. Deși Inspectoratul și cadrele didactice fac eforturi ca elevii să se adapteze, necunoașterea limbii rămâne un impediment major.
România ajută copiii ucraineni care fug din fața războiului doar la nivel declarativ. În realitate, aceștia participă la ore în care se vorbește doar în limba română (în cel mai bun caz și în limba engleză), străduindu-se să afle despre ce este vorba. Este drept că nu este vina autorităților pentru această situație, dar acestea ar trebui să caute soluții mai eficiente. În Bihor sau făcut și se fac eforturi dar situația este departe de a fi rezolvată.
„La nivelul Inspectoratului am înființat o comisie de repartizare a elevilor ucraineni în unitățile școlare unde pot beneficia și de consiliere psihologică. În 24 de ore elevii sunt repartizați, chiar și cei din învățământul special. Cereile pot fi depuse de părinți sau reprezentanți pentru minori neînsoțiți. Pe lângă preluarea cererilor și repartizare, comisia monitorizează și modul de integrare al elevilor în unitățile de învățământ. Pe lângă înscrierea pe site-ul IȘJ Bihor, noi am făcut pliante pe care le-am distribuit refugiaților, atât celor care au ajuns la Oradea cât și prin intermediul Crucii Roșii Bihor”, a spus Horea Abrudan, inspectorul școlar general al IȘJ Bihor, în cadrul unei conferințe de presă organizată ieri la sediul instituției.
Conform aceleiași surse, în Bihor, mai exact în Oradea, au fost repartizați 13 copii din Ucraina, 12 elevi și un preșcolar, la Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Liceul Baptist Emanuel, Liceul de Arte, GPP 53, Școala Gimnazială „Avram Iancu” și CSEI Orizont.
„Elevii au calitatea de audienți, adică doar asistă la orele care se țin în limba română. Le-am sugerat să folosească traducerea instant prin Google și am căutat profesori care să vorbească limba ucraineană. Avem 2-3 profesori și vrem să căutăm refugiați care vor să se integreze în învățământul bihorean pentru a-i ajuta pe acești copii”, a mai spus Horea Abrudan.
Luna aceasta Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență prin care a încercat să reglementeze situația elevilor ucraineni. Conform acesteia, elevii vor avea statut de audienți și vor fi trecuți în cataloage provizorii, până la echivalarea studiilor și susținerea eventualelor diferențe. „În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin audient se înțelege elevul școlarizat într-un alt sistem de învățământ din altă țară, care își continuă, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al elevului minor, a elevului major sau a autorității competente, parcursul școlar într-o unitate de învățământ din sistemul de învățământ românesc și este înscris în cataloage provizorii, până la echivalarea studiilor și susținerea eventualelor diferențe”, se arată în Ordonanță în care se mai spune că minorii din Ucraina pot dobândi „calitatea de elev în România după recunoașterea sau echivalarea de către inspectoratele școlare județene, respectiv de către minister a studiilor urmate în străinătate și, după caz, după susținerea examenelor de diferență stabilite în cadrul procedurii de echivalare, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului educației”.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.