Examenele naționale au fost un succes anul acesta, atât la nivel național, cât și la nivel local. În Bihor, promovabilitatea la limba română, la bacalaureat, a fost de 90,17%, iar la evaluare, tot la limba română, 81,27%. Spre deosebire de anii trecuți, Bihorul a avut, în sfârșit, o rată de promovabilitate la bacalaureat mai mare decât media națională.

Elevii din Bihor au obținut, la bacalaureat, proba la limba română, cel mai mare procent de promovabilitate din ultimii patru ani. „Vorbim despre 90,17% în 2022, în creștere de la 88,20% în 2021 și la o distanță foarte mare de rezultatul simulării de anul acesta la aceeași materie, adică 66,94%. La matematică și istorie, am avut o rată a promovabilității de 88,83%, în creștere de la 80,79% anul trecut și față de simularea de anul acesta, 60,18%. În total, vorbim de o promovabilitate la bacalaureat în Bihor, de 75,94%, în

condiţiile în care promovabilitatea la nivel naţional a fost de 75,20%”, a spus ieri, în cadrul unei conferințe de presă, șeful Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Bihor, Horea Abrudan.

Rata de participare în rândul absolvenţilor din promoţia curentă a învăţământului liceal a fost de 84,41%, iar rata de promovabilitate, de 80,76% (80% la nivel naţional).

În ceea ce privește evaluarea națională, situația este mai bună decât anul trecut, dar suntem încă sub media pe țară.

„La limba română, rata de promovabilitate a fost de 81,27%, mai mare decât anul trecât, când am avut 77,45% și mai mare decât la simularea de anul acesta, unde am avut 65,41%. La matematică, am avut 74,70% în 2022, 66,16% în 2021 și 55,71% la simularea de anul acesta. Rata de participare în rândul absolvenţilor învăţământului gimnazial a fost de 98,33% (95,5% la nivel naţional). Rata de promovabilitate a elevilor din Bihor la examenul de Evaluare Naţională, anul acesta, a fost de 80,98%, în condiţiile în care media la nivel naţional este de 82,40%”, a mai spus șeful IȘJ Bihor.

Copiii de la țară, mult în urmă

Întrebat de reporterul Crișanei, cum își explică diferența mare între rata de promovabilitate imediat după introducerea camerelor de la luat vederi (în 2011, rata de promovabilitate la bacalaureat în Bihor a fost de doar 50,38%) și cea de anul acesta (75,94%) și dacă dificultatea subiectelor a contribuit decisiv la această creștere, Horea Abrudan a spus că nu poate pune totul pe seama subiectelor. „Și subiectele au influențat aceste rezultate, dar nu pot să evaluez în ce măsură. Vreau să cred că și măsurile pe care le-au luat cei care au condus ministerul și inspectoratele, și dotarea cu tehnică, pregătirea cadrelor didactice, toate au dus la aceste rezultate. Niciun copil nu trebuie să rămână în urmă”, a mai spus Horea Abrudan.

Un alt subiect important a fost diferența mare între rata de promovabilitate a elevilor din mediul rural și cea a elevilor din mediul urban.

„În mediul rural s-a înregistrat o promovabilitate de 65,77%, în timp ce în mediul urban s-a înregistrat o promovabilitate de 90,68%. Cei mai mulți dintre elevii din mediul rural au terminat clasa a VIII-a cu o medie de absolvire între 8 și 9, la fel cum s-a întâmplat și în școlile din orașe. Totuși, la evaluarea națională, cei mai mulți elevi de la țară au luat medii de 4, 5 și 6, iar în urban cele mai multe medii au fost de 7, 8 și 9. Sunt medii prea mari la clase și prea mici la evaluarea Națională și acolo va trebui să vedem care este situația. În timpul pandemiei s-au accesat fonduri și s-au dotat școlile din mediul rural. În Nojorid au table smart și videoproiectoare în fiecare clasă, la fel în Oșorhei sau la grădinița și școala din comuna Avram Iancu. Din punct de vedere al resursei umane, au cadre didactice bine pregătite sau titulare. Am luat măsuri și pentru reducerea numărului de clase simultane. Diferențele sunt cauzate de faptul că în mediul rural sunt mai mulți elevi cu risc de abandon școlar sau care provin din medii defavorizate decât în orașe. Vreau să mergem în comunitățile defavorizate, să vorbim cu copiii și cu părinții, să-i facem să înțeleagă de ce școala e importantă”, a declarat Abrudan.