În ultima perioadă, în Oradea se vorbește de mutarea unor clase cu predare în limba maghiară de la o școală la alta, chiar dacă părinții, profesorii sau elevii nu au cerut acest lucru. De ce Primăria Oradea, Prefectura sau Inspectoratul Școlar Județean permit astfel de inițiative, în condițiile în care trebuie să aplice și să respecte normele legale care interzic segregarea școlară pe criterii etnice?

Această situație este ușor de constatat la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea, unde încă de anul trecut clasele maghiare s-au mutat într-o altă clădire (str.Mihai Viteazul nr. 2), în condițiile în care acolo funcționau înainte atât clase primare românești, cât și cele maghiare. Deși lumea profesorală vorbește despre o evidentă segregare, autoritățile publice par a fi nepăsătoare la inițiativele prin care, practic, părinții maghiari vor fi obligați să-și mute copiii de la școlile mixte.

Dacă părinții elevilor maghiari au ales de bunăvoie să-și trimită copiii la o școală mixtă, unde pot învăța nestingheriți în limba lor maternă, de ce nu li se respectă această alegere? De ce s-a separat linia maghiară a Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu”? Poate pentru a pregăti terenul pentru următoarele mutări, tot segregaționiste. În ședința Consiliului Local Oradea din 31 martie 2021 s-a discutat despre punerea, începând cu anul 2022, la dispoziția Primăriei Oradea a unei clădiri pentru școală, de către Episcopia Reformată Piatra Craiului (având în vedere că reprezentanții aleșilor locali se tot plâng de chiria mare, de 1.750 euro pe lună pe care Primăria o plătește, potrivit HCL 659 din 30.08.2021, către Comunitatea Evreilor pentru imobilul închiriat în care funcționează școala), însă, așa cum au subliniat consilierii locali maghiari, aceasta va fi destinată exclusiv claselor maghiare.

 

Dispare și învățământul pedagogic cu predare în limba maghiară?

Inițiativa de la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” nu pare a fi singulară, o situație similară fiind și la Colegiul Național „Iosif Vulcan” Oradea (Liceul Pedagogic, cum este cunoscut de toată lumea), unde (se spune că la inițiativa UDMR Bihor), începănd cu anul școlar 2022-2023, se va desființa învățământul pedagogic cu predare în limba maghiară, iar clasele respective își vor desfășura activitatea în Liceul Teoretic „Ady Endre” din Oradea.

Culmea, în situația Colegiului Național „Iosif Vulcan”, nemulțumirea și opoziția părinților și profesorilor este evidentă, de vreme ce s-au și mobilizat pe rețelele de socializare pentru a strânge semnături împotriva demersului (n.r. - până la această oră au fost strânse peste 700 de semnături).

Dacă atât părinții, cât și profesorii sunt împotriva mutării învățământului pedagogic în limba maghiară la Liceul Teoretic „Ady Endre”, rămâne întrebarea, la ce (dar mai ale cui) folosesc toate aceste divizări care nu au nici cel mai mic argument în realitate?