Scriitoarea britanică Nicola Wilson a acceptat invitaţia Teatrului Regina Maria de a fi prezentă la una dintre reprezentaţiile spectacolului F.A.D. (Noduri şi plăci), realizat la Oradea de regizorul Horia Suru, după piesa cu acelaşi nume, semnată de invitată.

 

Nicola Wilson a vizionat reprezentaţia din 11 aprilie, ulterior fiind prezentă la o conferinţă deschisă, susţinută pe scena teatrului, în faţa spectatorilor interesaţi. Alături de Nicola, la întrebările publicului au răspuns actorii din distribuţie şi regizorul Horia Suru, iar traducerea a fost asigurată de conf. univ. dr. Dana Sala. În sală au fost prezenţi profesori universitari, scriitori, cronicari, dar şi medici sau asistenţi sociali, interesaţi de cum a fost abordat flagelul Alzheimer în cadrul producţiei artistice prezentate. Majoritatea întrebărilor din public au vizat tema piesei, motivaţia autoarei de a aborda acest subiect, dar şi impactul pe care l-a avut asupra ei montarea lui Horia Suru.

Nicola Wilson a mărturisit că a lucrat o jumătate de an la acest text, din care trei luni au fost dedicate exclusiv documentării. Autoarea a fost interesată mai degrabă de perspectiva pe care o are bolnavul, atunci când trece prin cele şapte stadii ale bolii, decât de cea a aparţinătorului. F.A.D. (Noduri şi plăci) nu este doar o premieră naţională punctată de Teatrul Regina Maria, ci este, în acelaşi timp, prima montare a textului în afara Marii Britanii.

Nicola s-a arătat încântată de dansurile şi muzica din spectacolul orădean, de prestaţia actorilor, dar şi de faptul că regizorul a surprins iubirea, bucuria, umorul cu care se poate trece prin orice etapă negativă a vieţii.

„Când am scris acest text nu am avut un mesaj final în minte. Intenţia mea a fost să deschid dialogul pe acest subiect. M-am bucurat să interacţionez în Oradea cu spectatori care au astfel de cazuri în familie şi care au ales să-şi împărtăşească cu noi experienţa. Pentru mine acest lucru este o importantă realizare”, a mărturisit scriitoarea.

Venirea Nicolei Wilson la Oradea nu a fost o întâmplare, ci a fost inclusă în programul de management al teatrului, care-şi propune să promoveze dramaturgia contemporană. Programul a debutat odată cu premiera naţională a spectacolului Cheia, de Andras Forgach, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, şi a continuat cu spectacolul Cabaretul Dada, de Matei Vişniec, în regia Ancăi Bradu. În ambele cazuri dramaturgii au fost prezenţi la Oradea, au urmărit reprezentaţiile şi s-au arătat încântaţi de spectacolele produse.