Totul despre decontarea serviciilor medicale în ţările UE
Din 2008, casele judeţene de asigurări de sănătate primesc cereri pentru eliberarea cardului european. În baza acestui document, românii care călătoresc în ţările membre ale Uniunii Europene beneficiază de aceleaşi servicii medicale oferite cetăţenilor din ţările respective de sistemul public al asigurărilor de sănătate.
Cardul european de sănătate şi utilitatea sa
Pe lângă cerere, solicitanţii trebuie să aibă la ei o copie a buletinului sau a cărţii de identitate şi să facă dovada că plătesc asigurările de sănătate, adică să prezinte o adeverinţă de la serviciu, talonul de pensie sau orice alt act doveditor. În cazul copiilor, este necesară o copie a certificatului de naştere. După depunerea dosarului şi achitarea taxei de eliberare a cardului de sănătate, în decurs de circa şapte zile, autorităţile vor trimite cardul la adresa indicată. Acesta este asemănător cu un card bancar şi are inscripţionate datele de identificare ale posesorului - numele, codul numeric pesonal al asiguratului şi instituţia care l-a emis. Cardul cuprinde informaţii medicale şi are o valabilitate de şase luni. Scopul acestuia este să îi scutească pe români să încheie poliţe de asigurare medicală privată atunci când călătoresc în ţări ale Uniunii Europene. Important de reţinut este faptul că acest card nu acoperă decât costul unor intervenţii urgente, cum ar fi accidentele de orice natură. Posesorii cardului nu se vor putea trata gratuit în alte ţări europene pentru boli cronice sau afecţiuni mai vechi. Pentru a afla cum se decontează serviciile medicale efectuate în ţările Uniunii Europene asiguraţilor din România, ne-am adresat Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bihor. În răspunsul primit de la Biroul de Presă al CJAS Bihor se precizează următoarele: "În conformitate cu prevederile regulamentelor europene de securitate socială nr. 1408/71 şi nr. 574/72, o persoană care are calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate dintr-un stat membru al Uniunii Europene poate beneficia de servicii medicale într-un stat membru astfel: pe baza cardului european de asigurări sociale de sănătate sau a certificatului provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de sănătate - pentru serviciile medicale care devin necesare în perioada şederii temporare în celălalt stat membru şi pe baza formularului E112."
Servicii medicale ce pot fi decontate
În condiţiile în care o persoană asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a primi tratament medical, fără aprobarea prealabilă a Casei de Asigurări de Sănătate unde este luat în evidenţă ca persoană asigurată, aceasta suportă contravaloarea serviciilor medicale acordate. Pentru ca asiguratul să îşi primească banii înapoi trebuie să facă o cerere pentru rambursarea contravalorii serviciilor medicale.
"La solicitarea scrisă a asiguratului, însoţită de documente justificative (chitanţă original, factură în original, bilet de ieşire din spital în original, toate traduse, documente care atestă calitatea de asigurat, copie carte de identitate), Casa de Asigurări de Sănătate rambursează contravaloarea serviciilor medicale acordate şi plătite de acesta. Rambursarea cheltuielilor se efectuează de către Casa de Asigurări de Sănătate unde este luată în evidenţă persoana asigurată către asiguratul care solicită rambursarea în lei", se precizează în comunicatul de la CJAS Bihor.
35 de bihoreni au cerut decontarea costurilor medicale
În anul 2008, 35 de persoane au depus documentaţia necesară rambursării unor servicii medicale de bază, valoarea acestora ridicându-se la suma de 74.714 lei. Diagnosticele pentru care asiguraţii bihoreni s-au adresat unui furnizor de servicii medicale dintr-un alt stat UE sunt următoarele: histerectomie col uterin, histerectomie abdominală, chist ovarian, naştere, scleroză coronariană, anghină pectorală, hernii de disc, examinare cateter de inimă, simptom Guillan Barre, biopsie osoasă, tumoră benignă a viscerocraniului. "Pachetul de servicii medicale oferit în România de către furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate constă în: servicii medicale de bază - pentru persoanele care au calitatea de asigurat; pachet minimal de servicii medicale - pentru persoanele care nu au calitatea de asigurat; pachet de servicii medicale pentru persoanele care se asigură facultativ (cetăţeni străini). Pachetul de servicii medicale de bază reprezintă serviciile şi produsele destinate prevenirii, diagnosticării, tratamentului, corectării şi recuperării diferitelor afecţiuni, la care asiguraţii au acces în totalitate, parţial sau cu anumite limitări în volum ori în suma acoperită, în temeiul asigurărilor sociale de sănătate, conform prevederilor legale în vigoare. În pachetul de servicii medicale dentare sunt cuprinse 88 de servicii decontate în proporţie de 100%, 60% sau 40% de către Casa de Asigurări de Sănătate", se mai precizează în comunicatul CJAS Bihor.
va rog sa-mi spuneti daca dupa 3 ani de la o operatie in strainatate se mai poate depune cererea de rambursare servicii medicale la Casa de Asigurari? multumesc