Modificarea şi completarea Codului Fiscal, prin Legea nr. 343/2006, înseamnă, în ceea ce priveşte taxa pe valoarea adăugată (TVA), armonizarea legislaţiei româneşti cu legislaţia Uniunii Europene (U.E.). Într-un asemenea context, începând de la 1 ianuarie 2007, pentru instituţiile publice apar noi reguli şi situaţii speciale de care trebuie să se ţină cont şi care trebuie aplicate în conformitate cu noile prevederi. Redăm, în continuare, principalele situaţii cu care se vor confrunta instituţiile publice, începând cu 1 ianuarie 2007, şi modul de soluţionare din partea acestora, precizările fiind făcute de către d-na ec. Smaranda Scridon, director executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bihor. Servicii de consultanţă cu prestatorii din statele Uniunii Europene Instituţiile publice care contractează lucrări de consultanţă, avocatură, de natură juridică având prestatori din state membre, iar serviciile sunt utilizate în scopul activităţii desfăşurate ca şi autoritate publică, altele decât activităţi taxabile, nu vor mai avea obligaţia să plătească TVA în România, pe bază de decont special. În cazul în care serviciile sunt contractate pentru activitatea lor scutită sau pentru activităţi taxabile, instituţiile publice care nu sunt înregistrate ca şi plătitoare de TVA vor plăti TVA pe bază de decont special, iar cele care sunt înregistrate ca şi plătitoare de TVA plătesc pe bază de decont. De menţionat că, de la 1 ianuarie 2007, nu se mai aplică scutirea de TVA pentru serviciile care sunt finanţate din fonduri nerambursabile. Achiziţii de bunuri din UE şi prestări servicii de către furnizor Pentru achiziţiile de bunuri transportate în România şi efectuate de instituţii publice înregistrate deja în scopuri de TVA, instituţiile publice vor comunica acest cod către furnizorii din statele membre, iar în România se va aplica taxa inversă pentru achiziţia intracomunitară de bunuri, înscriind în decontul de TVA din perioada fiscală în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru operaţiunea de achiziţie atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă. Achiziţiile intracomunitare se vor înscrie în Declaraţia recapitulativă trimestrială. Instituţiile publice care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, dacă valoarea achiziţiei intracomunitare care urmează a fi efectuată este mai mare de 10.000 euro, sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA, înainte de efectuarea achiziţiei. Furnizorii din state membre, la primirea codului de înregistrare în scopuri de TVA transmis de instituţiile publice, vor scuti de taxă livrările de bunuri. Codul de înregistrare în scopuri de TVA nu se va utiliza de instituţiile publice pentru activităţile de pe teritoriul României. Instituţiile publice care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, în situaţia în care achiziţiile intracomunitare nu depăşesc valoarea de 10 000 euro/an, vor plăti TVA facturat de către furnizorii din state membre. În situaţia în care instituţia publică face mai multe cumpărări de bunuri pe parcursul unui an fiscal şi depăşeşte plafonul de 10 000 euro pentru achiziţii intracomunitare va solicita înregistrarea, înainte de efectuarea achiziţiei prin care se depăşeşte acest plafon. Dacă instituţia publică realizează achiziţii intracomunitare de mijloace de transport noi, achiziţii de bunuri urmate de instalare/asamblare de către furnizorul nestabilit în România, achiziţii de gaz şi energie electrică de la furnizori nestabiliţi în România, instituţia publică va plăti TVA pe bază de decont special. Aceste achiziţii nu vor fi luate în calcul plafonului de 10 000 euro/an.