Primăria Oradea a început modernizarea sistemului unic de supraveghere video existent pe domeniul public al municipiului Oradea, cu scopul principal de a crește siguranța cetățenilor din municipiu, de a putea permite analiza și prelucrarea semnalului video inteligent, cât și recunoașterea numerelor de înmatriculare ale autovehiculelor parcate în locuri nepermise.

 

Detalii legate despre realizarea acestei investiții au fost prezentate în cadrul unei conferințe de presă susținută azi, 28 februarie 2019, la sediul Poliției Municipiului Oradea de pe Calea Aradului, de către primarul Ilie Bolojan și Ioan Roșie, consultant în domeniul informatic și al securității informatice.

„Unul dintre proiectele pe care intenționăm să le depunem pentru finanțare din fonduri europene este un centru integrat de supraveghere care să cuprindă pe de o parte tot ce înseamnă camere montate pentru siguranța cetățenilor, un centru de management al traficului și, de asemenea, un centru de urmărire a parcărilor care se construiesc în oraș, în afara carosabilului. Acest centru integrat ar urma să fie construit în această locație, cu ieșire pe strada laterală, deci colț cu Calea Aradului, în așa fel încât, într-un singur dispecerat să existe întregul sistem de monitorizre a ceea ce se întâmplă în municipiu. Asta înseamnă în primul rând costuri mult mai mici și o eficiență mult mai mare de intervenție”, a spus primarul Ilie Bolojan.

Ioan Roșie a prezentat etapele implementării sistemului și modul în care funcționează posturile de lucru deja instalate la sediul IPJ Bihor.

„În prezent există 160 de camere vechi în oraș, fiind în curs trecerea de pe vechiul server pe cel nou și începem și înlocuirea vechilor camere precum și instalarea celor noi. Sistemul poate fi updatat, permite update de soft, el este o primă etapă, este baza de care noi am avut nevoie”, a precizat Ioan Roșie.

 

„Doar pentru asigurarea liniștii și ordinii publice”

Sistemul a fost gândit pentru modernizare în 3 etape. În etapa I, s-a realizat modernizarea sistemului de stocare, procesare video și dispecerizare (video wall şi staţii de lucru). Echipamentele noi achiziționate au fost deja instalate la sediul IPJ Bihor de pe str. Calea Aradului, nr. 78. Prețul investițiilor realizate în prima etapă este de 375 de mii de lei fără TVA.

În etapa a II-a urmează să se încheie un acord cadru cu un operator economic de furnizare camere video și servicii de mentenanță, inclusiv utilizarea rețelei de date/video, în scopul asigurării semnalului video la dispeceratul din cadrul Poliției municipiului Oradea. În cadrul acestei etape se vor achiziționa 600 de camere video: panoramice cu vedere 360 grade (PTZ), camere control trafic (LPR-pentru citirea numerelor de înmatriculare) și camere cu vedere de ansamblu. Acestea vor fi montate pe principalele artere de circulație, în parcuri, în intersecții, în vecinătatea școlilor, la intrările și ieșirile din oraș, în zona centrală, în zonele pietonale aglomerate, în pasajul Vulturul Negru, etc. Prețul total al acordului cadru din etapa a II-a este de peste 3,1 milioane lei, fără TVA.

Până la implementarea etapei a II-a se vor conecta camerele existente la echipamentele achiziţionate. Tot în această etapă se vor putea stabili zonele de interes prin marcarea pe imaginea video a unui perimetru, iar operatorul din dispecerat va fi semnalizat printr-o alarmă dacă sunt evenimente în perimetrul respectiv, de exemplu, o mașină parcată neregulamentar. 

În etapa a III-a vor fi instalate camere video în stații de autobuz și tramvai și va fi achiziționat un soft pentru recunoașterea acțiunilor ostile, ca de exemplu bătăi sau persoane căzute.

Primarul Ilie Bolojan a precizat că la finalul anului camerele video vor fi operaționale, iar până la sfârșitul anului viitor, întregul sistem de supraveghere va fi în funcțiune.

„Într-o primă etapă, toate cele 160 de camere vechi vor fi înlocuite cu 360 de camere video noi până la 1 octombrie 2019, achiziția de astfel de camere este în derulare iar până în primăvara anului viitor vor fi achiziționate toate cele 600 de camere de supraveghere noi. Noul sistem la care se lucrează permite extinderea până la o mie de camere video și permite citirea numerelor de înmatriculare”, a adăugat primarul.

„Țin să precizez că utilitatea acestor camere s-a regăsit doar pe asigurarea liniștii și ordinii publice pe raza Municipiului Oradea, fiind strict folosite pe acest domeniu” a spus Radu Şandru, șeful Poliţiei Municipiului Oradea.