Propuneri la Legea Asociaţiilor de proprietari -
La nivelul municipiului Oradea a fost înființată o comisie formată din reprezentanți ai asociațiilor de proprietari și din angajați ai Primăriei, care a formulat 20 de amendamente la proiectul de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Propunerile au fost trimise Asociației Municipiilor din România și vor fi înmânate deputaților bihoreni pentru a fi susținute în Parlament.
Viceprimarul Mircea Mălan a anunțat, vineri, că, în urma întâlnirilor adoptării tacite, în Senat, a proiectului de lege referitoare la organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, municipalitatea a decis să consulte asociațiile din Oradea cu privire la modificările pe care acest proiect le aduce. „Proiectul conține unele modificări care, din punctul nostru de vedere, sunt binevenite, dar conține și propuneri care ar îngreuna sau chiar ar face imposibilă funcționarea asociațiilor de proprietari și, să nu uităm, două treimi din populația orașului locuiește la bloc”, a declarat Mălan. Astfel proiectul a fost transmis celor 486 asociații de proprietari din Oradea pentru a fi consultat, iar în perioada 12-14 februarie, viceprimarul Mircea Mălan a discutat cu reprezentanții acestor asociații în cadrul a trei întâlniri care s-au desfășurat în sala mare a Primăriei. În urma discuțiilor, au fost formulate 129 de propuneri de modificare a proiectului de lege, care, ulterior, au fost analizate de o comisie mixtă, formată din 9 președinți și administratori ai unor asociații de proprietari, două angajate ale Biroului Asociații de proprietari din cadrul Primăriei Oradea, respectiv viceprimarul Mircea Mălan. La final, a fost adoptat un document comun cu 20 de propuneri de modificare a proiectului de lege, comisia constatând fie că multe dintre propunerile asociațiilor erau repetitive, fie varianta din proiect era mai bună decât cea propusă de asociații. Documentul a fost deja trimis către Asociația Municipiilor din România pentru a fi susținute. De asemenea, propunerile vor fi înmânate tuturor deputaților bihoreni, având în vedere că proiectul urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaților.
În ceea ce privește proiectul adoptat tacit de Senat, viceprimarul Mircea Mălan a menționat că unele prevederi sunt binevenite fiind așteptate de asociații. Astfel, până acum, o proprietate/un apartament se înstrăina, fie prin vânzare simplă, fie printr-o hotărâre judecătorească, fără ca asociația de proprietari să aibă posibilitatea de a recupera sumele pe care le datora vânzătorul asociației. „Multe dintre apartamentele ale căror proprietari aveau datorii au fost înstrăinate către alte persoane, care nu mai aveau obligația de a plăti datoria care i-a revenit fostului proprietar, iar sarcina acoperirii acestui prejudiciu rămânea pe umerii celorlalți proprietari, care practic au fost de bună credință. În acest proiect de lege se prevede că atât la vânzarea voluntară, cât și la vânzarea silită, operațiunea nu e valabilă dacă nu se face dovada achitării datoriilor către asociația de proprietari și către ceilalți furnizori de servicii”, a menționat Mălan. O altă reglementare binevenită este cea prin care administratorul sau președintele asociației de proprietari este obligat să solicite notarea în Cartea Funciară a debitelor care sunt mai mari de 3.000 de lei și mai vechi de trei luni. „Propunerea Comisiei mixte formată la nivelul municipiului Oradea a fost ca suma respectivă să fie de 2.000 de lei, pentru că odată notată în cartea funciară, o astfel de datorie devine opozabilă pentru oricine dorește să cumpere sau pentru oricine dorește încheierea unui alt tip de raport juridic cu acel imobil. Este deci o protecție suplimentară”, susține viceprimarul. Dintre cele 20 de amendamente formulate de comisie, unul se referă la modalitatea de convocare a adunării generale a asociației de proprietari. În proiect se prevede ca această convocare să se facă prin afișare la avizier și pe bază de tabel nominal convocator sau prin poștă cu scrisoare recomandată, cu conținut declarat și confirmare de primire. „O astfel de prevedere face practic imposibilă întrunirea adunării generale - unii proprietari sunt plecați din țară, alții nu pot fi găsiți”, a afirmat viceprimarul, adăugând că propunerea este afișarea la avizier a convocării. De asemenea, comisia mixtă a propus modificarea articolului privind fondul de rulment. În document se menționează că la schimbarea domiciliului, proprietarului unui apartament i se restituie fondul de rulment. „Fondul de rulment este al blocului, nu al proprietarului. Dacă are mai multe apartamente în proprietate dar un singur domiciliu nu înseamnă că nu trebuie să contribuie la reparații comune în celelate proprietăți”, a menționat Mircea Mălan. O altă propunere vizează adăugarea unei noi condiții pe care trebuie să o îndeplinească administratorul de bloc, respectiv aceea de a prezenta un certificat fiscal. În proiect se menționează că atestatul pentru administratorul de bloc se va emite în baza următoarelor documente: certificatul de calificare profesională pentru ocupaţia de administrator de condominii; cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracţiune de natură economică-financiară și dovada poliţei de asigurare de răspundere civilă profesională. Această cerinţă este necesară întrucât există posibilitatea ca persoanele juridice care se atestă să înregistreze datorii fiscale.
În altă ordine de idei, viceprimarul Mircea Mălan a anunțat că în ședința de azi a Consiliului Local Oradea vor fi supuse dezbaterii proiecte de reabilitare termică a 46 de blocuri de locuințe din municipiu. Proiectele trebuie depuse spre finanțare până în data de 28 februarie. Contribuția financiară a asociațiilor de proprietari va fi de 25%, restul banilor urmând să provină din fonduri nerambursabile și de la bugetul local.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.