La Centrul Școlar de Educație Incluzivă Bonitas din Oradea, s-au derulat, în perioada 20-26 februarie, o serie de activități specifice din cadrul proiectului Erasmus de mobilitate și schimb de experiență pentru studenți. Proiectul a ajuns la cea de-a cincea mobilitate, iar în perioada 2019-2021, s-au derulat mobilități la școlile partenere din Cehia, Slovacia și Italia.

Proiectul poartă numele „Listen and respect” (Ascultă și respectă), iar tema proiectului este dată și de denumirea acestuia: ascultare, respect și atenție față de semeni.

Colaboratori în cadrul proiectului sunt școlile a cinci țări: Cehia, Slovacia, România, Italia, Grecia (coordonatorul proiectului este școala din Cehia).  Fiecare școală, în funcție de specificul acesteia, are o temă anume. Tematica abordată de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Bonitas este „Drepturile copilului”, un subiect extrem de interesant, care a fost aprofundat în cadrul activităților didactice de profesorii instituției.

Zilele acestea, toate activitățile planificate de echipa de organizatori ai CSEI Bonitas au firul comun al tematicii date, și anume aprofundarea cunoștințelor despre drepturile copilului și conștientizarea importanței cunoașterii acestora, atât de copii, cât și de adulți, chiar profesori. Un produs al activității proiectului este pregătirea de către echipa fiecărei țări partenere a unei cărți de benzi desenate, în care elevii, solicitați și îndrumați de profesorii coordonatori, au ilustrat diferite drepturi ale copilului. Toate creațiile vor fi compilate într-un singur manual, menit să fie folosit de profesori pentru a învăța viitoarele generații despre noțiunea de drepturi ale copiilor în fiecare școală participantă la proiect.

În prima zi a săptămânii a avut loc prezentarea instituţiei, lecţiile şi terapiile specifice CSEI „Bonitas”, întregul program fiind extrem de atractiv pentru străini. Marţi, după activităţile cu copiii, oaspeţii au vizitat Oradea, miercuri, s-au desfășurat jocuri pentru copiii cu cerinţe educative speciale, joi, după alte activităţi, musafirii şi gazdele orădene au vizitat Salina Turda, iar vineri, a fost vizitată structura CSEI „Bonitas” din Salonta, precum şi obiectivele din localitate.

„Proiectul are mai multe obiective: însuşirea de către elevi a cunoştinţelor despre democraţie, stabilirea şi înfiinţarea Consiliului Elevilor la noi în şcoală, deoarece suntem singura ţară dintre şcolile partenere în proiect care nu are un Parlament Şcolar, aşa cum este cunoscut Consiliul Elevilor peste hotare. De asemenea, elevii care participă la mobilităţi şi cei care sunt cuprinşi în proiect îşi însuşesc cunoştinţe despre managementul financiar, respectiv despre carieră şi meşteşuguri. Tema noastră este „Drepturile copilului”, o temă abordată şi intens discutată la noi în şcoală, dat fiind profilul şcolii. De ani de zile, noi, profesorii din Școala Bonitas, desfăşurăm activităţi cu copiii pe această temă. Școala din Grecia, a cincea din proiect, va avea ca temă caritatea. Cu această ocazie, fiecare echipă parteneră va organiza un eveniment caritabil în şcoala sa. Practic, vom strânge fonduri pentru un orfelinat din Insula Kios, Grecia”, a declarat Kincses Adriana, coordonator local de proiect.

CSEI „Bonitas”, singura şcoală specială din proiect

„Este o mare onoare pentru noi, întrucât suntem singura şcoală specială inclusă în acest proiect. Restul ţărilor au incluse şcoli de masă. Noi ne ocupăm de copiii cu deficienţe, iar pentru noi, este un mare avantaj, fiind şi acesta un mod de a accepta copiii cu deficienţe. Noi încercăm întotdeauna să sensibilizăm la nivel local comunitatea asupra acestor copii. Dacă avem posibilitatea să sensibilizăm şi la nivel internaţional, este şi mai bine. Colegii noştri au fost în Italia, Slovacia şi Cehia şi urmează să ajungă în Grecia, în luna mai”, a precizat Olah Andrea, directorul Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Bonitas” din Oradea.

Următoarea mobilitate, programată pentru luna mai a acestui an, va fi și ultima din cadrul proiectului. Aceasta va avea loc la partenerii greci, din insula Chios.