Procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea au deschis un dosar penal pentru abuz în serviciu și zădărnicirea combaterii bolilor, anchetatorii arătînd că, în ciuda prevederilor Ordonanței Militare nr. 8, conducerea DGASPC Bihor a decis ca șefii centrelor de plasament să nu intre în izolare la locul de muncă, plimbându-se nestingheriți și intrînd în contact atât cu persoane din afara centrelor cât și cu alți salariați sau beneficiari.

Potrivit unui comunicat de presă transmis vineri, procurorii au anunțat că efectuează cercetări cu privire la infracțiunile de abuz în serviciu și zădărnicirea combaterii bolilor, constând în aceea că “organele de conducere din cadrul DGASPC Bihor au decis ca șefii centrelor de plasament să nu intre în izolare la locul de muncă/domiciliu pe perioada celor 28 de zile de la intrarea în vigoare a OM 8/2020, astfel că, în prezent, aceștia circulă nestingherit în interiorul și în afara centrelor, intrând în contact cu alți salariați/beneficiari ai serviciilor sociale”.  Potrivit Ordonanței Militare nr 8, art.10, pe perioada stării de urgență se instituie măsura de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul angajat al centrelor prevăzute la art.9 alin.(1) pe o perioada de 14 zile. Perioada prevăzută la alin.(1) este urmată ciclic de o perioadă de izolare preventivă la domiciliu, pe o perioadă egală cu cea de izolare preventivă la locul de muncă, prezența personalului în centru asigurându-se în ture/schimburi. Șeful de centru, înlocuitorul desemnat sau coordonatorul personalului de specialitate stabilește organizarea turelor pe perioada stării de urgență. În lipsa acestora, directorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului, pentru serviciile sociale publice din structura direcției generale, primarul, pentru serviciile sociale organizate în cadrul/în subordinea autorităților administrației publice locale și reprezentantul legal alfurnizorului privat stabilesc organizarea turelor pe perioada stării de urgență.

Tot potrivit prevederilor OM nr 8, refuzul izolării preventive la locul de muncă de către personalul centrelor atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.

 

Conducerea se disculpă

 

Conducerea DGASPC Bihor a reacţionat după începerea cercetării  penale. Astfel, printr-un comunicat de presă transmis pe adresa redacţiei, conducerea aduce în atenţie aplicarea Ordonanței Militare nr. 8 (OM 8) pentru furnizorii de servicii sociale rezidențiale. Potrivit documentului, la art. 10 alin. 1, se instituie, pe perioada stării de urgență, măsura de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul angajat al centrelor prevăzute la art. 9 alin. (1) pe o perioadă de 14 zile.

„Perioada prevăzută anterior este urmată ciclic de o perioadă de izolare preventivă la domiciliu, pe o perioadă egală cu cea de izolare preventivă la locul de muncă, prezența personalului în centru asigurându-se în ture/schimburi”, menţionează conducerea DGASPC Bihor. Pentru facilitarea implementării OM 8, la nivelul unităților de asistență socială (centrelor), Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii a emis instrucțiuni de aplicare a acesteia pentru DGASPC-urile din judeţe, în baza articolului 10, referitor la măsurile de izolare la locul de muncă şi la domiciliu a angajaţilor din centrele de îngrijire a vârstnicilor şi copiilor.

„Conform Ordonanței militare nr. 8 și a instrucțiunilor emise de ANDPDCA, conducerea instituției nu poate emite dispoziții privind izolarea și organizarea activității în privința izolării la locul de muncă, respectiv a izolării la domiciliu a personalului care deservește beneficiarii din centrele pentru persoane cu dizabilități, copii, adulți sau persoane vârstnice, dispunerea de măsuri fiind posibilă „doar în cazul în care nu există şefi de centre sau înlocuitori ai acestora”, ceea ce nu este cazul la DGASPC Bihor, conform Ordonanţei Militare nr. 8/2020”, transmit reprezentanţii instituţiei.

Potrivit normelor şi clarificărilor ANDPDCA, alin. 1 și 2, „Șeful de centru/înlocuitorul desemnat al acestuia sau coordonatorul personalului de specialitate stabilește personalul care trebuie izolat preventiv la locul de muncă și organizează turele, pentru a asigura funcționarea serviciului. Acesta este un exercițiu managerial, care dă posibilitatea șefului de centru să stabilească schema de personal necesară și modalitatea de funcționare. Organizarea pe ture se realizează cu consultarea salariaților, împreună cu care va fi stabilit programul de lucru.”

Totodată, conform normelor şi clarificărilor ANDPDCA, şefii de centre şi alte categorii de personal administrativ intră în izolare numai în situaţia în care nevoile persoanelor vârstnice, a celor cu handicap şi ale copiilor impun acest lucru şi/sau dacă nu poate fi asigurată permanenţă cu alte categorii de personal. De asemenea, șeful de centru/înlocuitorul desemnat al acestuia sau coordonatorul personalului de specialitate transmite conducerii furnizorului de servicii sociale organizarea pe ture a personalului precum și soluțiile identificate și propuse pentru cazarea fiecărei persoane care este izolată preventiv la locul de muncă.

„După cum se poate observa, normele şi clarificările ANDPDCA specifică clar și fără echivoc care este circuitul decizional în implementarea și organizarea prevederilor art. 10 al OM 8, privind măsuri de prevenire a răspândirii Covid-19 la nivelul unităților de asistență socială. Orice altă interpretare și abordare făcută fără o documentare și o cercetare  minuțioasă, reală și serioasă, care contravine prevederilor OM 6 și a modului de aplicare a acesteia, conform precizărilor  Ministerului Muncii și Protecției Sociale respectiv ale Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, în calitate de for superior ierarhic, reprezintă acțiuni iresponsabile, răuvoitare, menite a destabiliza activitatea instituției în eforturile sale de a preveni îmbolnăvirea copiilor și a persoanelor cu dizabilități, respectiv a personalului care îi deservește și îngrijește”, mai transmit reprezentanţii DGASPC Bihor.