Deputatul de Bihor Florica Cherecheş a oferit, într-o conferinţă de presă organizată joi, câteva detalii referitoare la „bilanţul” examenului de bacalureat, cu referire directă la importanţa dezvoltării învăţământului profesional. În opinia sa, şcoala românească traversează o criză fără precedent, existând „peste 94.000 de tineri între 15 şi 19 ani despre care nu ştim ce vor face de la toamnă încolo”.

 

Din totalul de 294.000 de absolvenţi de gimnaziu şi liceu, 24.000 de tineri nu s-au mai înscris la liceu sau o şcoală profesională, 30.829 de elevi nu s-au prezentat la examenul de bacalaureat (în unele cazuri sfătuiţi de profesori să nu se prezinte pentru a nu face şcoala de râs - după cum a afirmă Florica Cherecheş), iar 37.749 de liceeni nu au reuşit să promoveze bacalaureatul. Potrivit calculelor deputatei, tot al treilea elev nu se va mai regăsi din toamnă nici în sistemul educaţional, dar nici în piaţa muncii. „Dintre aceşti tineri, unii vor încerca să îşi găsească de lucru, alţii vor încerca să mai dea încă o dată bacalaureatul, alţii vor rămâne la ţară unde vor încerca să muncească, alţii vor intra în şomaj fără să fi lucrat măcar o zi”, a spus deputata. De asemenea, Florica Cherecheş consideră că procentul de promovare a examenului de Bacalaureat este greşit calculat de actualii guvernanţi.

„Rata de promovare înregistrată de absolvenţii care au susţinut probele acestui examen este de 71,4% (cu 4,7% peste rata de promovare din aceeaşi sesiune a anului trecut - 66,7%). Mai exact, au promovat 91.754 de candidaţi dintr-un total de 128.503 candidaţi prezenţi. Acesta a fost este anunțul pozitiv al Ministerului Educației, însă nu şi cel real”, consideră Cherecheş, adăugând că procentul ar trebui să se raporteze la numărul de elevi eligibili, nu la cei înscrişi. „România liberă a arătat recent, citând surse ale Ministerului Educației, faptul că 159.326 de elevi sunt eligibili să susțină bacalaureatul. Raportând această cifră la numărul de absolvenți anunțat de Ministerul Educației, rezultă că în sesiunea de vară au promovat doar 57% dintre elevii eligibili pentru a da examenul de bacalaureat anul acesta. Ceea ce înseamnă că Ministerul Educației a umflat procentele de promovare la bacalaureat cu 14%, pentru că au calculat la numărul de elevi care s-au și prezentat la examen, nu la numărul total de absolvenți eligibili”, mai spune deputata.

Reprezentanta PNL în Parlamentul României propune un set de măsuri menite să ajute sistemul de învăţământ românesc, astfel încât să existe o corelaţie între oferta de absolvenţi şi cerinţele de pe piaţa muncii. Astfel, o primă măsură ar fi introducerea bacalaureatului diferențiat pentru elevii care urmează şcoli sau licee tehnologice. De asemenea, liberala propune angajarea unui număr suficient de consilieri școlari care să-i ajute pe elevi în alegerea unei cariere profesionale. O altă măsură ar fi introducerea concursului de admitere în liceu, care să elimine repartizarea computerizată.

Demararea unor campanii de promovare a învăţământului profesional, încă prost perceput atât de elevi cât şi de părinţi, cu prezentarea unor trasee educaționale diverse, potrivite pentru fiecare, ar fi o altă soluţie care ar putea ajuta tinerii elevi. Cherecheş mai cere ca elevilor să li se ofere internate cu cazare și masă gratuite pentru elevii din mediul rural înscriși în învățământul profesional, precum şi decontarea integrală a navetei şcolarilor. Nu în ultimul rând, deputata consideră că ar trebui luate în cacul oferirea de facilități fiscale pentru agenții economici parteneri în învățământul dual.