Conducerea OTL consideră că 2016 a fost un an de stabilitate şi echilibru pentru societatea de transport orădeană. Pentru anul în curs, directorul Csuzi Istvan a anunţat că principalele două proiecte vizate sunt extinderea liniei de tramvai şi realizarea unui prototip de tramvai Tatra modernizat. De asemenea, OTL nu are în vedere majorarea preţurilor la bilete şi abonamente în 2017.

 

„2016 nu a fost un an extraordinar pentru OTL, dar nici rău nu a fost. Din punct de vedere economic, putem spune că anul 2016 a fost un an de stabilitate şi echilibru”, a declarat directorul OTL, Csuzi Istvan. Potrivit acestuia, printre realizările anului 2016 au fost: păstrarea calităţii serviciilor oferite, tramvaiul nostalgic primit cadou din Viena, deschiderea autogării Decebal, refacerea infrastructurii la intersecţia străzii Transilvania cu strada C. Coposu, începerea lucrului la prototipul de tramvai Tatra modernizat, extinderea unor trasee de autobuz. Directorul tehnic, Viorel Pop, a menţionat că în 2016 s-a revenit la cursele iniţiale, tramvaiele şi autobuzele reluându-şi traseele anterioare, după încheierea lucrărilor edilitare. De asemenea, au fost introduse două trasee noi în Parcul Industrial de pe Borşului. „În ceea ce priveşte numărul curselor, au fost realizate cu 40.000 de curse în plus faţă de anul 2015, raportat la un consum mai mic de carburant, prin folosirea la maximum a autobuzelor cu capacitate mică. Traseele urbane şi metropolitane au fost realizate într-un procent de 100%. Au existat unele probleme în această iarnă, din cauza unor cabluri aparţinând firmei DIGI, care au căzut peste cablurile noastre de curent, ceea ce a afectat temporar circulaţia tramvaielor. A durat câteva ore remedierea acestei probleme”, a afirmat Viorel Pop. Totodată, el a amintit că mai sunt întârzieri la mijloacele de transport care circulă pe ruta Gară – Centrul Civic în zonele de vârf, în special dimineaţa.

La rândul său, directorul economic, Romeo Nica, a menţionat că, în 2016, s-a înregistrat o creştere cu 3% a vânzărilor de abonamente şi bilete pe hârtie. Creşterea a fost de 8% în cazul elevilor, în timp ce numărul abonamentelor şi biletelor vândute studenţilor s-a menţinut la nivelul din 2015. Pe de altă parte, vânzarea de bilete prin SMS a înregistrat o creştere cu 146% faţă de anul 2015. „În 2017 nu avem în plan majorarea tarifelor. În schimb, vrem să introducem biletul de călătorie valabil 60 de minute, valabil atât pe tramvai, cât şi pe autobuz. De asemenea, vrem să introducem un sistem de fidelizare a clienţilor, o facilitate pecuniară pentru cei care îşi prelungesc abonamentele înainte de a expira”, a declarat Romeo Nica.

Directorul OTL, Csuzi Istvan, susţine că reprezentanţi ai administraţiilor locale din mai multe oraşe din România au venit la Oradea, „pentru că OTL a ajuns un exemplu de bună practică” în domeniu. Interesul acestora a fost îndreptat spre laboratorul de mecatronică dotat în conformitate cu ultima tehnologie, managementul traficului prin GPS, implementarea sistemului de achiziţie a biletelor prin SMS, mentenanţa tramvaielor etc.

 

8 km şi un prototip

Pentru anul în curs, Csuzi a precizat că OTL are în vedere două proiecte mari. Primul este extinderea liniei de tramvai cu 7-8 km spre Universitatea din Oradea. În acest sens, a fost realizat deja studiul de fezabilitate. Lucrările ar urma să înceapă de pe Calea Aradului, prin spatele magazinelor Jumbo şi Auchan, continuând pe lângă Universitate, Pod Reagan, urcând apoi pe str. Atelierelor spre depou. Lucrarea ar urma să coste aproximativ 10 milioane de euro. „Extinderea liniilor de tramvai se va face prin Programul Operaţional Regional. Având în vedere că OTL nu este eligibilă, Primăria Oradea este cea care va derula acest proiect”, susţine Csuzi. El este optimist că lucrările vor începe din acest an. „Am o presimţire că până în vară vom începe aceste lucrări. Prima dată se va lucra la bucla Calea Aradului – Bulevardul Decebal”, a adăugat directorul OTL, care speră că în 2019 se va putea circula pe noul traseu. Cel de-al doilea obiectiv al OTL pentru anul în curs este finalizarea prototipului de tramvai Tatra modernizat. Csuzi Istvan a declarat că pe fonduri europene nu există posibilitatea pentru înlocuirea flotei actuale de tramvaie. În prezent, OTL are 43 de tramvaie Tatra, iar unul nou costă în jur de un milion de euro. „Noi avem un target de 150.000 – 200.000 euro pentru un tramvai”, a menţionat directorul OTL. În aceste condiţii, realizarea acestui prototip este importantă. „Pentru realizarea acestui prototip există un protocol de colaborare cu marii producători de tramvaie din România. Acest prototip de tramvai Tatra modernizat presupune aducerea unei serii de îmbunătăţiri la tramvaiele Tatra existente, cum ar fi: schimbarea tracţiunii, schimbarea caroseriei, a geamurilor, a scaunelor etc. Prin această modernizare, durata de viaţă a acestor tramvaie va creşte cu cel puţin 15 ani”, susţine Csuzi. Odată finalizat prototipul, va fi organizată o licitaţie, iar în funcţie de preţul licitat se va decide numărul de tramvaie Tatra care vor fi modernizate. „Avem speranţă că în luna iunie se va putea circula cu prototipul”, a mai declarat Csuzi, adăugând că OTL are girul administraţiei locale pentru ambele proiecte.