Consilierii locali orădeni au aprobat ieri prima rectificare de buget din acest an, la mai puţin de o lună de la adoptarea lui, pentru a majora suma alocată programului „Termoficare 2006-2020 căldură şi confort” şi pentru a asigura cota de finanţare care îi revine municipalităţii pentru construcţia drumurilor de legătură cu Sântandrei şi satul Fughiu.

 

Consiliul Local Oradea s-a întrunit ieri în şedinţă extraordinară, pe ordinea de zi figurând 31 de proiecte de hotărâre. Primul punct a vizat rectificarea bugetului local, care a fost votată de 21 dintre cei 26 de consilieri prezenţi (social-democraţii s-au abţinut). Printre modificările aduse s-a numărat alocarea a 6,4 milioane lei pentru Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Oradea”. Suma va fi folosită exclusiv pentru finanţarea lucrărilor aferente realizării a două drumuri de legătură: Oradea (Podgoria) - Oşorhei (sat Fughiu) şi Oradea (strada Cazaban) - Sântandrei (strada Râturi). În proiect se menţionează că suma alocată din bugetul municipiului reprezintă 50% din totalul de 12,8 milioane lei necesar pentru realizarea celor două drumuri. De asemenea, consilierii locali şi-au dat acordul pentru majorarea valorii lucrărilor de investiţii pentru modernizarea reţelelor secundare, modernizarea instalaţiilor interioare şi monitorizarea din dispecerat aferente unui număr de 42 puncte termice, dar şi dotarea cu sistem de monitorizare SCADA, modernizarea şi automatizarea a încă 250 puncte termice. Suma a fost majorată de la 5,3 milioane lei la 26,6 milioane lei. Municipalitatea vrea ca aceste investiţii să fie finanţate prin programul guvernamental „Termoficare 2006-2020 căldură şi confort”.

Alte modificări aduse bugetului local se referă la alocarea unor sume de bani pentru lucrări de investiţii (renovări de grupuri sanitare, reparaţii la bibliotecă etc.) şi dotări la câteva instituţii de învăţământ din Oradea.

Tot în şedinţa de ieri, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici pentru pasajul rutier care va subtraversa Bulevardul Magheru, între Aleea Ştrandului şi Parcul Traian, şi va avea o lungime de 224 m. Investiția a fost evaluată la aproximativ 17,8 milioane lei, cu TVA inclus, adică aproximativ 3,8 milioane euro. De asemenea, ieri au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici pentru lărgirea podului Dacia. Valoarea investiţiei a fost estimată la aproximativ 8,4 milioane lei, adică 1,8 milioane euro. Cele două proiecte au fost votate doar de cei 18 consilieri liberali, UDMR şi PSD abţinându-se de la vot. Liderul de grup al social-democraţilor, Liviu Sabău-Popa, a precizat că PSD consideră că sunt alte proiecte mai importante care ar trebui să aibă prioritate. „Nu stăm suficient de bine nici cu şcolile, nici cu spitalele, ca să fie o prioritate. În plus, nu am văzut niciun studiu de trafic care să justifice investiţia. Să nu păţim ca şi cu parcarea de aici, de aproape, la care s-a aflat abia după demararea lucrărilor că pe lângă ea trece Crişul Repede şi să rămânem cu centrul blocat ani de zile”, a afirmat Sabău. Viceprimarul Florin Birta a menţionat că, chiar dacă PSD nu consideră aceste investiţii o prioritate, municipalitatea încearcă să finanţeze cele două lucrări cu fonduri europene, adăugând că spitalele şi şcolile nu au fost uitate, însă acestea pot fi bugetate prin altă axă de finanţare.

Un alt proiect adoptat ieri a fost cel anunţat deja de Compania de Apă Oradea - majorarea cu 50% a impozitului pe clădiri pentru orădenii, persoane fizice şi juridice, care nu sunt cuplaţi la reţeaua de canalizare a oraşului „acolo unde există reţea publică, iar descărcarea apelor uzate este posibilă gravitaţional, fără realizarea unor investiţii de către proprietar”. În proiect se menţionează că majorarea nu se aplică persoanelor fizice şi juridice care deţin staţii de epurare avansată, care respectă condiţiile de descărcare a apelor epurate în mediul natural, având, astfel, autorizaţie de mediu şi de gospodărire a apelor.