Puține lucruri au picat mai bine în ceea ce privește destinul spitalelor din Oradea ca proiectul de achiziționare de aparatură performantă la Spitalul Municipal, început în 2019. O mare parte din aparatura cumpărată pe bani europeni și-a dovedit utilitatea în pandemie, salvând mii de vieți.

Proiectele europene derulate de municipalitate au schimbat fața orașului. Printre ele, însă, unele s-au dovedit a fi și mai importante, salvând zeci de mii de vieți. Unul dintre proiectele de acest fel a fost cel derulat de Spitalul Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” Oradea împreună cu Spitalul Central Județean Békés, un proiect cu un buget total de aproape 3 milioane de euro, din care 2,45 de milioane au ajuns la spitalul orădean și aproximativ 500 de mii de euro la spitalul Bekes. Cu ajutorul lui a fost achiziționată aparatură modernă, performantă care a făcut viața mai ușoară medicilor și a ajutat la tratarea pacienților.

„Au existat dificultăți administrative ca în orice proiect mare, dar ele au fost depășite cu succes. Scopul proiectului nu a fost doar acela de îmbunățire a acquis-ul comunitar, ci și creșterea calității serviciilor medicale pentru cetățenii din Bihor și Békés”, a spus managerul Spitalului Municipal Laurențiu Chiană, în deschiderea conferinței de final de proiect, ținută ieri, la Oradea. Evenimentul s-a desfășurat cu participarea on-line a conducerii spitalului din Békés. Despre dificultățile întâlnite în scrierea și implementarea proiectului a vorbit Marius Moș, directorul executiv al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din Primăria Oradea. Aparatura achiziționată a fost prezentată de directorul financiar contabil al Spitalului Municipal.

„Inițial trebuiau achiziționate 8 aparate pentru noi și două pentru colegii de la Spitalul din Bekes, dar, datorită economiilor pe care am reușit să le facem, s-au mai achiziționat 6 aparate pentru Spitalul Municipal și două pentru unitatea medicală din Békés. Vorbim aici despre un RMN performant, aparatură de radiografie-radioscopie digital, 3 ecografe, un echipament UPS pentru RMN, 4 defibrilatoare manuale, o platformă ecografică oftalmologică cum doar în Timișoara și Arad mai sunt în Nord-Vestul țării. Pentru secția ATI am achiziționat 5 monitoare și 5 ventilatoare, apoi un aparat mobil de radiografie digitală, un turn de operație 3D full-HD pentru blocul operator, un sistem de transport pe bază de vacuum, un sistem de telemedicină performant, 31 de monitoare de înaltă performanță, 23 de injectomate și 23 de infuzomate. Am reușit să absorbim 99% din suma eligibilă”, a spus Nicolae Dancea.

Ultimul care a luat cuvântul a fost directorul de îngrijiri medicale Călin Barabas, care a explicat utilitatea aparatelor achiziționate și cum îmbunătățesc ele viața pacienților.

„Când am început proiectul, habar nu aveam că va veni pandemia. Ne interesa un sistem de telemedicină performant prin care să fim conectați și să facem schimb de experiență cu medici din alte spitale. Odată cu începutul pandemiei am realizat cât de importante sunt aparatele achiziționate”, a spus Călin Barabas.   

Proiectul „Îmbunătățirea serviciilor medicale transfrontaliere prin dotarea cu echipamente medicale modernizate în cadrul Spitalului Dr. Gavril Curteanu din Oradea și Spitalului Central Județean Békés”, derulat prin Programul Interreg V-A România - Ungaria și finanțat de Uniunea Europeană, prin Fondul European de Dezvoltare Regională, s-a desfășurat în perioada noiembrie 2019 - octombrie 2021 și a avut ca obiectiv îmbunătățirea infrastructurii medicale și sociale cu scopul reducerii inegalităților în ceea ce privește statusul de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul îmbunătățit la serviciile sociale, culturale și recreative și tranziția de la serviciile instituționale la cele comunitare.