Săptămâna trecută, în cadrul ședinței Consiliului Director al Zonei Metropolitane Oradea, s-a aprobat acordul de asociere între Zona Metropolitană Oradea, Primăria Oradea și Primăria Biharia, pentru realizarea centurii ocolitoare a comunei Biharia.

 

Acordul are la bază documentația de tip studiu de fezabilitate realizată de către ADI ZMO și aprobată de către Consiliul Local al comunei Biharia, prin care se propune o rută ocolitoare spre nodul rutier Biharia al Autostrăzii Transilvania. Obiectul acordului de asociere prevede suportul tehnic și financiar al ZMO și al municipalităţii orădene în favoarea Primăriei Biharia, „pentru identificarea și asigurarea surselor de finanțare necesare pentru realizarea acestei investiții strategice metropolitane”.

Centura ocolitoare a comunei Biharia ar urma să aibă o lungime de aproximativ 5,6 km, cu pistă de biciclete inclusă pe toată lungimea acesteia. Valoarea totală estimată a investiției este de 49.606.998 lei (TVA inclus), iar durata de realizare este de 17 luni (3 luni proiectare + 14 luni execuția lucrărilor).

„Lungimea drumului de centură va fi de aprox. 5,6 km, având punctul de intrare și ieșire a centurii în DN19 Oradea – Satu Mare. Drumul de centură va ocoli localitatea Biharia prin partea sa estică, pe un traseu parțial paralel cu traseul drumului național DN19, pe directia nord-sud. Această centură reprezintă o alternativă la DN 19 Oradea - Satu Mare, degrevând comuna Biharia de congestionarea traficului în interiorul localității Biharia”, menţionează Nagy Gizella, primarul comunei Biharia.

Primarul Ilie Bolojan a menţionat că „pentru traficul rutier din municipiul Oradea, actualul DN 19 reprezintă calea de acces către nodul rutier Biharia al autostrăzii Transilvania, ceea ce va genera congestii majore de trafic pe ruta actuală care traversează mijlocul localității Biharia. La aceasta se adaugă și traficul rezultat de pe relația DN 19E spre DN 19, din direcția localităților Sălard-Chiribiș-Marghita. Finalizarea autostrăzii Transilvania va conduce la redistribuirea fluxurilor de trafic în zona municipiului Oradea, în special de pe direcția Nord-Sud. Astfel, DN 19 are rolul de drum de legătură între Autostrada Transilvania și municipiul Oradea, iar în condiția actuală se va genera dublarea fluxurilor de circulație față de nivelul prezent, ceea ce, conform studiilor, va duce la blocarea circulației și la creșterea numărului de accidente în zonă.”

Potrivit ZMO, racordarea drumului de centură la DN 19 la ambele capete se va realiza prin sensuri giratorii cu câte două brațe fiecare. Drumul de centură va fi un drum de clasă tehnică III, corespunzător unui drum cu două benzi de circulaţie cu lățimea efectivă a părții carosabile de 8,50 m, alcătuit din carosabil de 7,00 m și două benzi de încadrare de 0,75 m care se aplică pe toată lungimea traseului. Dimensionarea sistemului rutier s-a făcut pentru trafic greu, rezultând structura rutieră semirigidă în grosime de 95 cm.

Pista de biciclete va fi integrată în profilul transversal drumului de centură. Lungimea proiectată a pistei de biciclete este de 5.601,00 m. Pista de biciclete va fi amplasată pe partea dreaptă a drumului. Între pista de biciclete și drum se va afla șanțul drumului de centură, cu adâncimea minimă de 50 cm, care împreună cu podețele  vor asigura scurgerea apelor. Pista de biciclete propusă va avea două sensuri de circulație, cu lățimea totală de 3,00 m și va fi încadrată cu borduri mici prefabricate. În cadrul investiției se vor realiza și instalaţiile de iluminat rutier pe nodurile rutiere (în girații).