Rolul Registrului Auto Român (RAR) nu este, așa cum cred unii, doar acela de a încasa bani și a da amenzi celor care nu respectă legea. Cel mai important rol, chiar dacă este unul indirect, este acela de a salva viețile celor care participă la trafic, prin obligarea producătorului de autoturisme sau piese de schimb sau a prestatorului de servicii să facă o muncă de calitate.

Dacă în urmă cu câțiva ani cu o șurubelniță, și alte câteva scule puteai să rezolvi multe din problemele pe care le aveau mașinile, astăzi situația s-a schimbat mult. Mașinile sunt mult mai complexe, e nevoie de mai multe instrumente, dotări, aparatură performantă, e nevoie de oameni mai pricepuți și, ce e mai important, specializați. E nevoie de toate aceste lucruri în primul rând pentru siguranța celor care conduc, pentru că lucrările făcute așa cum trebuie, cu termen de valabilitate clar și verificate după finalizare, reduc riscurile unor accidente.

Pornind de la aceste considerente, inpectorii RAR verifică periodic atelierele auto din Oradea.

„Săptămâna aceasta vom face peste 90 de controale la service-uri, atât autorizate cât și neautorizate. În prima zi am dat deja amenzi de peste 40.000 de lei. Problemele cu care ne întâlnim sunt variate. Găsim ateliere auto fără autorizație, ateliere care au autorizație pentru ceva, dar fac și servicii pentru care nu sunt autorizate, ateliere care după ce fac reparațiile, nu efectuează inspecțiile tehnice finale corespunzătoare și care nu emit certificate de garanție. La ora actuală pe site-ul nostru sunt peste 800 de sesizări la nivel național. Cei care merg la ateliere auto trebuie să știe că acestea sunt obligate să afișeze autorizația cu domeniile pe care le acoperă. Lista cu atelierele autorizate se găsește pe site-ul RAR și poate fi verificată de orice șofer. Atelierele care funcționează ilegal sunt mai ieftine pentru că nu plătesc taxe, tva etc. Își permit să facă reparații mai ieftin creând concurență neloială în piață. Cei care apelează la astfel de ateliere se pot confrunta cu lipsa unor documente fiscale (factură, bon etc.), lipsa garanției lucrării, lipsa calității lucrării sau a pieselor folosite, lipsa unei diagnoze corecte (mecanicii nu știu exact care e cauza, dar presupun și fac reparații după ureche), lipsa originalității componentelor etc. Șoferii pot avea apoi probleme mari la verificările făcute de poliție sau alte unități de control a autovehiculelor. Riscurile sunt mari dar, devreme ce aceste ateliere există și funcționează, înseamnă că există și clienți pentru ele. Îi sfătuim pe cei care își repară mașinile să solicite autorizația, să verifice dacă atelierul este abilitat pentru tipul de reparații de care are nevoie, și să nu plătească dacă nu i se oferă garanție sau i se pare că ceva nu este în regulă. Legea le dă dreptul să refuze să plătească. Există pe site-ul RAR posibilitatea să facă plângere și îi sfătuim să o facă”, a explicat, pentru Crișana, Mihai Dogărescu - șeful departamentului Supraveghere Piața din cadrul RAR.

„Nu mă deranjează controalele”

În Bihor, în această perioadă se fac controale la foc continuu. Sunt 7 echipe a câte doi oameni care vor avea de făcut aproape 100 de verificări.

„Facem în jur de 500-600 de controale pe an. În principal acestea se fac în baza Ordonanțelor de Guvern 80 din 24 august 2000, privind certificarea și/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb și materialelor de exploatare utilizate de vehicule rutiere și, 82 din 24 august 2000, privind autorizarea agenților economici care prestează servicii de reparație, de reglare și/sau desfășoară activitate de reconstrucție a vehiculelor rutiere. Verificăm ateliere care se ocupă de vulcanizare, reparații, service roți, ateliere de dezmembrări, reparații caroserii etc. E dificil să lucrezi cu oamenii, mai ales când îi controlezi, dar în general nu sunt probleme, nu reacționează violent. Atunci când se întâmplă, chemăm poliția și tot executăm controlul”, a explicat Ioan Ulici - inspector coordonator Centru Zonal 3 Vest.

După explicațiile din sediul RAR de pe Calea Sântandrei 7, inspectorii au pornit în control. Prima oprire a fost o spălătorie auto care este și vulcanizare, pe centura Oradiei.

„În perioada asta avem cereri multe pentru schimb și reparații de anvelope. Avem afișată la vedere lista cu prețul pentru fiecare serviciu. Controalele făcute de RAR nu sunt dese, o dată sau de două ori pe an. Nu mă deranjează devreme ce nu am nimic de ascuns. Problemele mai mari sunt cu personalul care fluctuează mult. Avem și plângeri pentru anumite lucrări, dar foarte puține, la 200-300 de clienți cât avem pe lună”, a spus Gelu Jurca, directorul unității.

Politica pe care RAR o dezvoltă în ceea ce privește activitatea de control vizează supravegherea eficientă a pieței, destinată garantării unui nivel ridicat privind siguranța circulației și aplicarea legislației existente din domeniul auto, armonizată cu aquis-ul comunitar prin efectuarea de controale pe piața produselor și serviciilor auto la producători, importatori, distribuitori și prestatori de servicii.