OTL a testat, în premieră naţională, timp de două săptămâni, un autobuz electric al companiei chineze Skywell, în condiţiile în care societatea de transport local orădeană intenţionează să achiziţioneze o flotă de 30 de autobuze electrice.

„Autobuzul electric a efectuat curse pe toate traseele şi liniile din Oradea, cu călători şi fără călători, pentru a putea măsura şi determina dacă el se încadrează în caracteristicile tehnice prezentate în prospectul firmei. Noi suntem mulţumiţi de rezultatele pe care le-am obţinut în utilizarea lui. Această acţiune are ca obiectiv intenţia noastră de a achiziţiona autobuze electrice, dar care să corespundă din punct de vedere tehnic, al designului, al consumului, al normelor de poluare, la tot ce înseamnă un transport verde, ecologic şi bineînţeles care să se ridice la nivelul aşteptărilor pasagerilor din Oradea”, a declarat, directorul general al OTL, Adrian Revnic.

Reprezentantul Skywell, Bodó Levente, a declarat că este recunoscător companiei orădene de transport public pentru această posibilitate, în contextul în care se doreşte crearea pieţei în România (prin firma Charge for You) şi Ungaria (FHB Flotta) pentru „al treilea cel mai mare constructor din China, unul dintre cel mai vechi producător de autobuze electrice, cu una din cele mai bune tehnologii în domeniu”.

Potrivit lui Bodó Levente, preţul modelulului de autobuz testat în Oradea, aproximativ 350.000 euro, este cu 20 - 30% mai mic decât al competitorilor. De asemenea, are garanţie extinsă, de şapte ani, şasiul din aluminiu şi o autonomie destul de mare, prin patru tipuri de acumulatori, încărcaţi inclusiv prin panouri solare, cu valori diferite, cu o durată de viaţă de 30 de ani.

„Ce este foarte important este faptul că firma nu pune acumulatorii pe acoperiş, ci îi plasează în spatele autobuzului, fiind mai confortabilă călătoria pentru că autobuzul nu se balansează. Important, de asemenea, este că firma asigură şi infrastructura necesară, completă pentru staţiile de alimentare, inclusiv prin panouri fotovoltaice, reducând astfel costurile de operare. Costurile de amortizare pot fi reduse astfel până la cinci ani”, a precizat reprezentantul companiei chineze.

Potrivit conducerii OTL, autobuzul a parcurs în cele două săptămâni 1.234 de kilometri în oraş, pe cele mai aglomerate trasee, în medie 8 - 10 ore, folosind de la o încărcare de 100% circa 50 - 60% din energia stocată în baterii.

Societatea de transport local a mai testat, în ultimii ani, şi alte trei companii producătoare de autobuze electrice, fiind în prezent în procedură de evaluare a celor trei oferte tehnice pentru achiziţia a 30 de autobuze electrice, la circa 600.000 de euro/autobuz, în jur de 18 milioane de euro.

Directorul DMPFI, Marius Moş, a precizat că sunt disponibile fonduri pentru mobilitate urbană prin POR, primul autobuz electric urmând să ajungă la Oradea spre finele anului 2024.