Comisarii de la Protecția consumatorilor au luat la puricat, la sfârșitul săptămânii trecute, Metro și Kaufland. Au descoperit că cele două unități comerciale își înșeală clienții, vânzându-le carne vidată cu o cantitate apreciabilă de lichid, promoții mincinoase, produse cu informații neconforme înscrise pe ambalaje și multă, multă mizerie. 

Comisariatul Judeţean pentru Protecția Consumatorilor Bihor, sub coordonarea comisarului șef al CRPC RNV Cluj, Lucian Rus, şi a comisarului şef adjunct al CJPC Bihor, Giani Cătălin Bura, a desfășurat, pe 16 iunie, acţiuni în cadrul campaniei Academia Comisarilor - în care sunt implicați colegi mai tineri - și au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale privind protecţia consumatorilor de către Metro Cash&Carry România SRL Bucureşti – punct lucru Oradea și Kaufland România SCS Bucureşti – punct lucru Oradea.

Comisarii CJPC Bihor au identificat mai multe deficiențe, cum ar fi utilizarea unor practici comerciale incorecte - acţiuni înşelătoare, deoarece prin prezentarea generală induce în eroare sau sunt susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât să îl determine să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o, astfel: se comercializau produse din carne de vită, vidate, la care s-a constatat prezenţa în interiorul ambalajului a unei cantităţi semnificative de lichid, astfel fiind prezentate informaţii incorecte privind cantitatea netă a produselor şi implicit a preţului raportat la cantitatea netă preambalată, având în vedere preţul unitar ridicat (174,99 lei/kg) diferenţa platită de consumator fiind semnificativă; pachete promoţionale „5+1” la care nu există avantajul preţului pachetului promoţional raportat la preţul unitar, individual al produsului; produse care nu corespund caracteristicilor prescrise şi declarate/care pot fi considerate nesigure pentru consumatori, adică produse din carne necurăţate corespunzător, cu fire de păr, resturi de piele, zahăr preambalat cu caracteristici organoleptice neconforme - consistenţă nespecifică  - întărit, pietrificat, legume şi fructe care nu corespund categoriei de calitate declarată, cu deprecieri, lovituri, puncte de mucegai, cu modificări ale consistenţei, culorii, aspectului, produse din carne congelate cu ambalaj deteriorat, modificări organoleptice – culoare, aspect neconforme, arsuri de frig și produse de patiserie congelate, neprotejate, pungile fiind deschise, produsele fiind expuse şocului termic, respectiv arsurilor de frig.

Jeg și spații insalubre

Comisarii au mai constat că în unitățile controlate nu se respectă condiţiile prescrise cu privire la salubritatea spaţiului de comercializare/expunere, în zona paleţilor cu produse alimentare preambalate (făină de grâu, mălai, orez, zahăr) existând produse cu ambalajul deteriorat, cu conţinutul scurs pe paviment, resturi de ambalaje, baxuri răsturnate și deteriorate. Spaţiile de expunere frigorifice şi echipamente utilizate în depozitarea şi manevrarea produselor (navete, rafturi) sunt neigienizate corespunzător, cu depuneri de mâzgă, mucegai, praf, resturi de ambalaje şi resturi alimentare sau rugină. Echipamentele din zona de coacere a produselor de panificaţie, patiserie sunt neigienizate, prezintă depuneri masive de grăsime, arsuri învechite şi necurăţate. Banda rulantă de la casa de marcat prezenta pericol de contaminare, având depuneri de praf, resturi de alimente.

Echipele de control au aplicat 9 sancţiuni contravenţionale – un avertisment şi 8 amenzi contravenționale în cuantum de 175 de mii de lei.

Totodată, au fost dispuse două propuneri de emitere a Deciziei de încetare a practicilor comerciale incorecte, oprirea definitivă de la comercializare a unor produse alimentare neconforme, în valoare de circa 130 de mii de lei și oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru spaţiile şi echipamentele neigienizate corespunzător.

Companiile au remediat cu celeritate deficienţele consemnate, astfel încât la recontrolul desfășurat în 19 iunie, comisarii bihoreni au constatat aducerea la conformitate a măsurilor dispuse.

Comisarii CJPC Bihor vor continua acțiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor și, așa cum au demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare, inclusiv sancțiuni contravenționale complementare.

„Reamintim consumatorilor bihoreni că pentru depunerea unei reclamații se poate accesa site-ul anpc.gov.ro pentru completarea formularului de reclamații și sesizări online”, se afirmă într-un comunicat al CJPC Bihor.