Inaugurare cu participarea celor implicați în proiect - Se circulă pe centura Beiuș
Ziua de 11 octombrie 2024 va rămâne, cu siguranță, în memoria colectivă a locuitorilor din sud-estul Bihorului, unul dintre cele mai așteptate proiecte de investiții derulate aici fiind inaugurat: Varianta ocolitoare a Municipiului Beiuș.
Proiectată inițial cu o lungime totală de 9,33 kilometri, Centura Beiuș este compusă din două tronsoane: primul, de 7,3 kilometri, începe din DN76, traversează Crișul Negru și Drumul Comunal 231, ocolind Beiușul la vest, după care trece peste calea ferată și Crișul Negru revenind la DN76, iar al doilea, cu lungimea de 2 kilometri, face legătura între primul sector al centurii și DJ 764 Beiuș - Roșia - Aleșd, asigurând, totodată, accesul la viitorul parc industrial de la Beiuș. Celor două tronsoane inițiale li se va adăuga un al treilea, „Proiectul Centura Beiuș – etapa III”, cum apare acesta pe site-ul Consiliului Județean Bihor, acesta urmând să facă legătura cu Drumul Apusenilor, înspre Stâna de Vale. Cu o lungime de 1,4 kilometri, cel de-al treilea tronson al Centurii Beiuș va porni de la pasajul suprateran al acesteia dinspre Ștei și va continua până la intersecția cu drumul județean 764A, în apropierea localității Mizieș, comuna Drăgănești.
Festivitatea de inaugurare a cele două tronsoane din proiectul inițial a avut loc vineri, 11 octombrie, iar traficul pe Centura Beiuș a fost deschis duminică, 13 octombrie. La evenimentul de vineri au participat reprezentanți ai autorităților centrale, județene și locale, precum și ai constructorului, acesta fiind, la rândul său, din Bihor: Drum Asfalt, din cadrul Grupului Selina.
Finanțată din fonduri europene, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, lucrarea a fost încredințată Consiliului Județean Bihor.
Evenimentul inaugural s-a desfășurat sub forma unei conferințe de presă organizate chiar pe Centura Beiuș, iar vorbitorii, numai reprezentanți ai factorilor responsabili cu ducerea la bun sfârșit a ambițiosului proiect de infrastructură rutieră, au subliniat importanța acestuia pentru această parte a județului Bihor.
Pentru început, Beniamin Rus, patronul Grupului Selina, a oferit asistenței câteva date statistice elocvente pentru amploarea lucrării. Vorbitorul a precizat că au fost folosite peste 3,45 milioane de tone de materiale pentru terasamente, 5,6 milioane kg de oțel beton, 54 de mii de tone de asfalturi și 45 de mii de metri cubi de betoane, transportul acestor materiale însumând 200 de mii de curse, adică peste 3,2 milioane de kilometri parcurși. Cât privește lucrările realizate, Beniamin Rus a evidențiat cei 24 de kilometri de parapete, 18 de iluminat și 2,7 de noduri rutiere, cele două viaducte peste Crișul Negru, de 830 și 605 metri lungime, pasajul peste DN 76 și calea ferată (237 m), alte două poduri și 35 de podețe, precum și Tronsonul 2 (spre Delani), de circa 2 km.
Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, a subliniat importanța investiției pentru dezvoltarea durabilă a zonei și a evocat principalele etape ale realizării Centurii Beiușului:
„Această finanțare a putut fi accesată datorită faptului că au fost fonduri europene și CNAIR a fost unul dintre beneficiari, iar Consiliul Județean Bihor a fost, practic, partenerul care a derulat lucrările. S-a finalizat una dintre cele mai importante investiții realizate în Țara Beiușului în acești ani. Sunt două proiecte complementare: prima etapă este proiectul principal, Centura ocolitoare a Municipiului Beiuș, iar a doua etapă este continuarea Centurii Beiuș, prin extinderea circumferinței rutiere în așa fel încât drumul județean care leagă zona Beiușului de cea a Aleșdului este conectat la acest mare proiect.
Compania Selina a făcut tot ceea ce vedeți aici. Eu cred că este o lucrare bună, care va fi folositoare pentru toți cei care sunt în tranzit pe relația Oradea - Deva, dar mai ales pentru cei din Beiuș, deoarece orașului nu va mai fi sufocat de trafic, fiecare beiușean câștigând astfel zilnic niște minute traversând orașul, siguranță, mai puțină poluare și un culoar de dezvoltare pentru această zonă. Este un proiect la care a început să se lucreze efectiv prin 2020, ca urmare a unei decizii bune a Guvernului României, a Ministerului Fondurilor Europene și a Ministerului Transporturilor de atunci. S-a dat o ordonanță prin care, pentru prima dată, au putut fi delegate autorităților locale contracte de investiții pe care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu avea capacitatea să le lucreze sau erau contracte mai mici și, în urma aceste decizii susținute de domnii miniștri Boloș și Bode – ultimul fiind aici, de față, am putut, mai multe autorități locale, să facem parteneriate cu CNAIR și, practic, să ni se dea această delegare. A fost o etapă importantă, practic, în descentralizarea investițiilor în rețeaua de drumuri naționale secundare, pentru autoritățile locale. De asemenea, dacă Guvernul României nu cofinanța fondurile europene pentru ca noi să fim eligibili cu acest proiect, nu puteam să ajungem aici și, prin urmare, se cuvine să mulțumesc guvernelor României, domnului prim-ministru de atunci, de când am început această lucrare, domnului Nicolae Ciucă, pentru tot sprijinul pe care ni l-au acordat”.
La finalul discursului său, Ilie Bolojan a mulțumit celor care au contribuit la reușita proiectului, de la fostul senator și președinte al CJ Bihor, Cornel Popa, până la echipa CNAIR – amintind rolul lui Cristian Andrei, șeful Direcției Siguranța Circulației și Monitorizare Trafic, oamenii din echipa de proiectare de la Consiliul Județean Bihor, cei trei miniștri ai transporturilor cu care a colaborat la acest proiect – Lucian Nicolae Bode, Cătălin Drulă și Sorin Mihai Grindeanu, precum și secretarul de stat Adrian Foghiș, autoritățile locale, care s-au implicat în problema exproprierilor, mai ales primarul Gabriel Popa și viceprimarul Dragoș Balog sau Primăria Comunei Tărcaia și managerii de proiect Adrian Parta și Zsolt Deak, reprezentanții constructorului.
Cristian Pistol, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a enumerat proiectele de infrastructură rutieră derulate în Bihor de instituția pe care o conduce:
„Mă bucur, astăzi, să fiu alături de dumneavoastră și să vă felicit, domnule Bolojan, pentru implementarea cu succes a celui de-al treilea proiect pe care l-am derulat în parteneriat; primul a fost Varianta ocolitoare a orașului Aleșd, iar al doilea a fost Drumul de legătură la Sânmartin. Mai avem multe proiecte pe care le implementăm în parteneriat. Aceste parteneriate s-au dovedit un adevărat succes pentru creșterea capacității Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru că altfel ar fi fost mult mai greu de implementat. Pot să vă asigur că, pe lângă proiectele pe care le avem în implementare în momentul acesta, prin parteneriat cu dumneavoastră, avem și altele foarte importante, cum ar fi Drumul expres Arad-Oradea, care se regăsește acum în faza de licitație pentru execuția lucrărilor, completarea loturilor lipsă de pe Autostrada A3. Unele sunt în faza de finalizare a proiectării, și mă refer la Suplacu de Barcău-Chiribiș, altele urmează să înceapă faza de proiectare, iar la Tunelul Meseș se va finaliza în curând procedura de achiziție publică. Mă bucur că reușim, cu aceste investiții, să finalizăm Autostrada Transilvania și să conectăm această zonă cu alte județe și regiuni ale României”.
Prezent la eveniment, Lucian Nicolae Bode, vicepreședinte al Camerei Deputaților și fost ministru al Transporturilor, și-a exprimat bucuria de a reveni la Beiuș, unde a fost de mai multe ori în 2020, atunci când erau inițiate lucrările la varianta ocolitoare a municipiului:
„Atunci am gândit, împreună cu ministrul Boloș, acest sistem de descentralizare a proiectelor de nivel mediu din infrastructura rutieră, în special, așa fiind adoptate ordonanțele 88 și 101, prin care se finanțează și se transferă către autoritățile locale implementarea acestor proiecte”.
Desigur, cel mai așteptat moment al conferinței de presă a fost alocuțiunea președintelui Senatului României, Nicolae-Ionel Ciucă:
„S-au spus foarte multe lucruri și toate detaliile despre acest obiectiv. Eu vreau să punctez doar câteva chestiuni esențiale, și anume că particip pentru a doua oară la inaugurarea unei variante ocolitoare sau unui drum de legătură, prima fiind cea de la Sânmartin. Iată-ne, astăzi, aci, asistând, participând la inaugurarea obiectivului, unul de altfel foarte important și destul de complex; sunt lucrări de artă. La rândul meu, îi felicit pe cei implicați, toate instituțiile implicate, constructorul, CNAIR. Ceea ce doresc să subliniez este faptul că aici s-a înțeles foarte bine partea aceasta de parteneriat, așa cum au spus și domnul președinte al CJ Bihor, Ilie Bolojan, și domnul vicepreședinte al Camerei Deputaților, Lucian Bode. Prin cele două ordonanțe – 88 și 101, când s-a gândit descentralizarea, la nivelul Partidului Național Liberal, practic, a fost o necesitate, care, iată, produce efecte. Legătura acesta de parteneriat între autoritățile centrale și locale este cea care dă ritm lucrărilor atât de mult așteptate și necesare pentru comunitățile locale, dar și pentru infrastructura mare, deoarece fac legătura între drumuri județene și drumuri naționale, facilitând transportul, având, totodată, o contribuție esențială la dezvoltarea comunităților. Venim, de fiecare dată, cu mare plăcere la Oradea, în județul Bihor, oriunde am putut să participăm la inaugurarea unor obiective realizate din bani europeni, din fonduri guvernamentale și cu contribuția autorităților locale. De asemenea, apreciez această viziune liberală, în administrații liberale, prin care s-a înțeles foarte clar nevoia de dezvoltare a infrastructurii rutiere, a infrastructurii feroviare și de punere la dispoziție, prin realizarea parcurilor industriale, a oportunităților de investiții. Am văzut investitori care contribuie esențial atât la crearea de locuri de muncă, și am putut, astăzi, să văd locuri de muncă foarte bine plătite, dar și la transferul tehnologiei de ultimă generație, la know how, la un alt nivel de pregătire a forței de muncă. Și, pentru că tot am vorbit de pregătirea forței de muncă, nu mai mult decât cu o lună în urmă participam la inaugurarea liceului tehnologic dual, care, de asemenea, este un obiectiv foarte important și arată perspectiva pentru ceea ce trebuie să se întâmple într-o comunitate care vrea să se dezvolte și vrea să facă lucruri pentru oameni. Dacă stăm să ne gândim la ce a însemnat anul 2020, acesta făcea parte din programul Partidului Național Liberal «Dezvoltăm România!» și se leagă foarte bine cu programul viitor al PNL «Familie, Comunitate, Țară!», pentru că este o legătură între toate, pornind de la grija pentru familie, dezvoltarea comunității și, în final, dezvoltarea țării. Îi felicit pe toți cei implicați, atât autorități locale, cât și centrale, și, mai ales, cred că trebuie să le mulțumim și să-i apreciem pe cei care, iată, sunt aci, alături de noi, și care au trudit ca acest proiect să se finalizeze. De asemenea, îi mulțumesc domnului primar Popa și tuturor primarilor din Țara Beiușului pentru că se preocupă de ceea ce pot să facă mai bine pentru comunitățile din județul Bihor”.
Penibil Bolojan! Se afișează cu plagiatorii Ciuca si Bode! Rusine! A devenit sponsor moral al hotilor.
Ce implicare a avut în proiect numitul Ciuca Ionel Nicolae? Plagiator mizerabil gingav, militar fără onoare. Dar plagiatorul Bode? Campanie electorala și dovada ca prea-cinstitul Bolojan nu sta deloc bine cu morala. De aceea nu ii voi da votul meu. Nici lui nici celorlați candidați galbeni. Niște farisei.