La sfârșitul săptămânii trecute, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș a vizitat, împreună cu primarul Florin Birta, coridoarele de mobilitate Nufărul-Cantemir și Piața Emanuil Gojdu. 

Vizita a început cu un anunț important făcut de primarul Florin Birta: „S-a semnat contractul de execuție la Gojdu I, pentru cele 5 pasaje, din zona Centrului Civic - Catedrala Ortodoxă. În două săptămâni vor începe lucrările la partea de deviere rețele și devieri de circulație. Vom mai avea două pasaje: cel de la magazinul Crișul, și cel de la Gară, care sunt în etapa de realizare a proiectării”.

Lucrările la etapa I vor fi executate de asocierea formată din Freyrom - lider, Leko Construct, Construcții Erbasu, Metabet CF, Ritmoteh, Procons Group, Viarom Construct și DAS Traffic System. Valoarea contractului este de aproape 85 de milioane de lei.

În cadrul proiectului se vor construi 5 pasaje subterane, 12.117 metri pătrați de  trotuar pietonal, 660 metri liniari de piste de bicicliști, 990 metri liniari de bandă dedicată transportului public, infrastructură rutieră modernizată, linii de tramvai modernizate, stații de transport create și modernizate, se vor planta arbori și arbuști și se vor realiza rețele de irigații. Obiectivul proiectului este reducerea emisiilor de carbon.

La etapa a II-a stadiul lucrărilor este de 40%. Se lucrează la rampa dinspre bulevardul Dimitrie Cantemir, fiind realizată săpătura aproape de cota finală. Au fost finalizați cei 86 de piloți forați aferenți pasajului rutier din Piața Cetate și au fost executate cele două banchete turnate deasupra piloților forați. Pe aceste banchete vor fi așezate grinzile pasajului rutier. Totodată, au fost executate lucrările pentru devierea rețelelor de utilități, urmând să fie realizată armătura rampei dinspre bulevardul Dimitrie Cantemir.

Proiectul de realizare a pasajului rutier subteran în zona intersecției dintre bulevardul Dimitrie Cantemir și strada Evreilor Deportați, prevede realizarea a două girații la nivelul solului, traversate în subteran de un pasaj pe relația D. Cantemir - Centrul Civic.

La nivelul solului va exista, în continuare, o bandă dedicată liniilor de tramvai. Totodată, se va realiza sistemul de irigații, modernizarea zonei pietonale și a trotuarelor din aria proiectului, piste de biciclete, stații de transport public modernizate precum și plantarea de arbori și arbuști.

Lucrările vor fi finalizate până la sfârșitul anului iar valoarea proiectului este de aproximativ 27 de milioane de lei.

 

Coridor finalizat cu două luni mai devreme

Modernizarea și reabilitarea coridorului Nufărul-Cantemir, investiţie de peste 10 milioane de euro, finanţată din bani europeni, a ajuns la cca 70%. Termenul de realizare a lucărilor este sfârșitul lunii octombrie, dar, potrivit constructorului, acesta vor fi finalizate în august.

„Asistăm la o premieră în țară, primul coridor de mobilitate urbană adevărat pe care România îl are. Așa cum se poate observa s-au creat spații verzi, spații pietonale, lucru care este încurajat foarte mult și la nivelul Uniunii Europene”, a spus Marcel Boloș.

Lucrările la coridorului Nufărul-Cantemir au început anul trecut de la strada Arieșului și au avansat până în capătul străzii Nufărului. Investiția cuprinde 54.254 mp de carosabil reabilitat, 7.560 ml de bordură de granit, 2.480 ml de pistă de biciclete, 35.833 de mp de spații verzi, din care spații verzi noi în jur de 20.000 mp, 2,96 km șine duble de tramvai, 4 intersecții smart cu supraveghere de trafic (intersecții în care tramvaiul are undă verde), introducerea tuturor rețelelor aeriene în subteran, montarea a 256 de stâlpi de iluminat cu LED și amplasarea de mobilier urban (bănci, coșuri de gunoi, gard modular, bolarzi stradali, rastel biciclete).

Proiectul „Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul-Cantemir” se realizează prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Potrivit constructorului, luna viitoare va fi turnat stratul de uzură pe carosabil. Locurile de parcare de pe bulevard au fost relocate în spatele blocurilor, astfel că, la finalul șantierului, toți cei care au avut un loc de parcare în zona din față vor avea un loc în spatele blocurilor.

„Proiectul aduce îmbunătățiri evidente față de ceea ce era înainte Bulevardul Nufărul - Cantemir. Amintim aici, pista de biciclete continuă, din capăt de la Nufărul până în Centrul Civic, cablurile care acum sunt îngropate, intersecțiile semaforizate inteligent, zona de carosabil unde acum s-au montat capace antinivelante. Toate liniile de tramvai, atât cea nouă, cât și cea de pe Nufărul - Cantemir vor fi înierbate, lucru care va schimba aspectul întregului bulevard. La finalul acestor proiecte, Bulevardul Nufărul-Cantemir, pasajele de la Cetate, pasajele din Centrul Civic, cu finalizarea pasajului de la Parcul Traian, plus cele două pasaje de la Magazinul Crișul și de la Gară, practic, în 10 minute, din capăt de la Nufărul se va putea ajunge pe Ștefan cel Mare în zona de centură, fiind o circulație prioritară, fără conflict de trafic în intersecțiile importante”, a spus primarul Florin Birta care a mai explicat că, tramvaiul ar putea începe să circule pe ruta Nufărul - Piața Cetate din toamnă, dar, pentru că se va lucra la pasajul de la Piața Mare și cel din Centrul Civic, până în toamna anului viitor nu va circula pe ruta Nufărul - Piața Cetate - Crișul - Gară. Va circula însă din Nufărul, pe noua linie de tramvai, până în calea Aradului și de acolo se va putea merge spre centru și spre gară.    

Finanţarea proiectului „Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul-Cantemir” se realizează prin fonduri europene, Primăria Oradea având o contribuţie de 3%.

Executantul lucrărilor este asocierea formată din Drumuri Bihor - lider de asociere, Trameco - asociat 1 și Drum Asfalt - asociat 2, iar valoarea contractului este de aproape 51 de milioane de lei.