Lucrările la parcarea subterană de tip Park and Ride din zona Catedralei Episcopale Ortodoxe avansează, constructorul lucrând în zona sudică, mai puțin afectată de prezența vestigiilor. Pentru celelate tronsoane, municipalitatea a scos la licitaţie modificarea proiectului.

Începând cu luna iulie, după reluarea lucrărilor pe șantierul parcării subterane din Piața Emanuil Gojdu, ca urmare a finalizării cercetării arheologice preventive și obținerii avizelor de la Comisia Națională de Arheologie din cadrul Ministerului Culturii, constructorul și-a concentrat eforturile în zona mai puțin afectată de prezența vestigiilor. Este vorba despre tronsonul P1 al parcării, aflat în zona sudică a obiectivului, în vecinătatea blocurilor A5 și A6 din Piața Emanuil Gojdu, unde lucrările sunt realizate în proporţie de 25%.

„Pentru continuarea lucrărilor la celelalte trei tronsoane: P2, P3 și P4, Primăria Oradea a demarat licitația pentru proiectul modificator, al cărui concept a fost avizat de comisiile de specialitate din cadrul Ministerului Culturii. Aceste lucrări constau în punerea în valoare a vestigiilor descoperite, intervenții la structura de rezistență ce trebuie corelată cu modificările ce derivă din golurile aferente vestigiilor, toate relocările de utilități subterane din zona artefactelor, rețele termice primară și secundară, refacere racord termic, canalizare pluvială și de apă, devieri de canal menajer. Totodată, sunt necesare lucrări de amenajări exterioare către căile de acces la blocurile învecinate”, precizează municipalitatea, adăugând că, în acest timp, „executantul a luat măsuri de protejare a vestigiilor în conformitate cu cerințele legislației specifice pentru monumente și ale Comisiei de Arheologie, prin acoperirea zidurilor de cărămidă și de piatră cu o folie specială. Artefactele mobile și osemintele umane cu valoare arheologică deosebită descoperite pe șantier au fost transportate la Muzeul Țării Crișurilor pentru continuarea cercetărilor”.

În ceea ce priveşte lucrările care se derulează în prezent, acestea sunt majoritar subterane și se execută prin retragere dinspre latura vestică a viitoarei parcări, de lângă Banca Românească, spre limita estică a amplasamentului, spre Șanțul Cetății Oradea. Acestea constau în: lucrări la fundațiile izolate ale stâlpilor, la fundațiile continue pentru diafragme, casa liftului și casa scărilor, la scările de acces laterale din dreptul viitorului pasaj subteran; lucrări la rețelele de apă, relocări de canalizare pluvială și menajeră, relocări linii electrice subterane; măsurători topografice pentru corelarea lucrărilor executate cu cele viitoare.

După realizarea infrastructurii constând în stâlpi și diafragme, se va trece la realizarea plăcii peste parcare.

În paralel, constructorul colaborează cu echipele deținătorilor de utilități și a asocierii conduse de Freirom & Procons, pentru corelarea tuturor proiectelor ce se desfășoară în vecinătatea viitorului parcaj.

Reamintim că lucrările au demarat în luna decembrie 2020, dar imediat după demararea excavațiilor de adâncime, constructorul (Construcții Erbașu) a identificat primele vestigii, care au necesitat o laborioasă cercetare arheologică preventivă, realizată de un colectiv de experți arheologi de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea.

Capacitatea inițială a fost de 277 locuri, din care 268 locuri pentru autoturisme, 6 locuri pentru persoane cu dizabilități și 6 pentru mașini electrice, respectiv 9 locuri pentru motociclete. După modificările rezultate de punerea în valoare a vestigiilor descoperite, locurile de parcare s-au diminuat la 251 locuri și s-a desființat un lift. 

Vestigiile descoperite vor fi prezentate publicului în forma actuală, descoperită, iar în vecinătate vor fi montate panouri multilingve de informare. De asemenea, zidul ravelinulului și a contraescarpei sale vor fi marcate în pardoseala din demisol și vor fi amplasate panouri de informare cu istoria locului.

Valoarea contractului de lucrări este de 24.389.235 lei fără TVA, cu termen de execuție de 12 luni.