Prefectul Dumitru Ţiplea a prezentat, joi, 2 februarie, un bilanţ la trei ani de la preluarea mandatului. În această perioadă, au fost derulate proiecte importante, unele unice la nivel naţional, în privinţa digitalizării, autorizării construcţiilor din zone inundabile şi reconstituirii izlazurilor comunale. Totodată, au fost promovate 16 iniţiative legislative, prefectul implicându-se, de asemenea, în deblocarea unor lucrări de infrastructură.

„În momentul în care mi-am preluat mandatul, mi-a propus să administrez judeţul şi să contribui activ la dezvoltarea acestuia, pentru că eu consider că nu este suficientă o bună administrare a lucrurilor, ci trebuie să generăm şi dezvoltare suplimentară, inclusiv reformă administrativă. Tocmai din acest considerent în anumite proiecte am fost parte, iar altele le-am şi generat”, a declarat prefectul Dumitru Ţiplea.

Printre proiectele cele mai importante de infrastructură în implementarea cărora s-a implicat, Țiplea a menţionat modernizarea DN 76 (lucrări recepţionate în 2021, după ce au trenat timp de 20 de ani), reabilitarea DN 19E Biharia – Chiribiș, realizarea sensului giratoriu de pe DN 1 (în dreptul Celestica), modernizarea podului Drăgăneşti, întreţinere DN 1H Aleşd–Şinteu şi DN 1P Spinuş-Uileac, modernizare Vama Borş I, electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor (proiect pentru deblocarea căruia prefectul Dumitru Ţiplea s-a implicat direct, reuşindu-se obţinerea celor 82 de avize necesare), proiect de achiziţie a unor echipamente meteo, în valoare de 5 milioane euro, printre care un radar meteo nou, de trei milioane de euro (care va ajunge în Bihor până la finalul acestui an), cinci staţii meteo automate şi o reţea de staţii pentru agricultură.

„Într-un interval de câteva săptămâni, s-au dat 82 de avize şi acorduri pentru ca proiectul să meargă mai departe. Azi este depus pe PNRR şi are o finanţare de 9,36 miliarde de lei fără TVA şi contractul de execuţie este semnat pe tronsoane. Dacă nu se intervenea atunci, astăzi nu aveam un proiect semnat”, a precizat prefectul cu privire la proiectul de electrificare a căii ferate, care era blocat în momentul în care a preluat mandatul.

În timpul celor trei ani în care a condus Prefectura Bihor, au avut loc două scrutine electorale, recensământul general agricol şi recensământul populaţiei şi locuinţelor. 

În ceea ce priveşte gestionare digitală a documentelor, Ţiplea a menţionat că s-a trecut de la un sistem neinformatizat, „de la manivelă” la unul modern, cu rezolvare mult mai rapidă. Potrivit prefectului, în prezent se lucrează mult mai eficient, toate documentele se pot urmări pe flux, sunt stocate în format electronic şi se poate asigura o monitorizare continuă. „Rezultatul este reducerea cu 40% a timpului de soluționare a unei probleme și realizarea de economii”, a precizat Dumitru Ţiplea.

Un proiect unic în ţară, implementat cu ajutorul STS, este transmiterea în format electronic spre control juridic a tuturor actelor administrative din partea celor 101 primării din Bihor. Totodată, pentru a eficientiza actul administrativ şi pentru a comunica mai bine cu primăriile, s-a creat un sistem de videoconferinţă, securizat, utilizat în şedinţe lunare. De asemenea, a fost creat şi un sistem de audioconferinţă cu vot electronic la nivelul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă pentru decizii rapide, precum şi un proiect pilot de telemedicină în Bihor. Pentru a combate seceta pedologică, s-a creat un grup de lucru şi un proiect privind reabilitarea şi modernizarea sistemului de irigaţii judeţean. În domeniul salubrităţii, prefectul a amintit de protocolul încheiat între cinci instituţii (Prefectura Bihor, Consiliul Judeţean, Garda de Mediu, IPJ, APIA, Secţia Drumuri Naţionale Oradea) pentru asigurarea curăţeniei judeţului.

Alte demersuri realizate sunt: inventarierea construcţiilor de tipul locuinţelor, centrelor de îngrijire şi pensiunilor amplasate în zone inundabile la nivelul judeţului (în aceste zone, autorizaţiile de construire nu se mai dau decât cu avizul ABA Crişuri) şi reconstituirea izlazurilor comunale în 10 comune din judeţ, peste 42.000 de hectare, pentru a putea fi valorificate în beneficiul comunităţilor.

De asemenea, au fost documentate și promovate 16 inițiative de modificare a

legislației în domenii precum: Ghidul Prefectului, comisia județeană de fond funciar, venitul minim garantat, regimul deșeurilor, amenajamentele pastorale, situații de urgență, accesul pe piața muncii a cetățenilor non-comunitari, extinderea sistemului de irigații la nivelul județului, simplificarea procedurilor de branșare la electricitate a

consumatorilor non-casnici, acces la facilitățile prevăzute pentru locuitorii din Apuseni, înființarea comisiei județene de specialiști pentru evaluare a capacității de muncă a cadrelor didactice, asigurarea asistenței medicale în cadrul competițiilor

sportive organizate de unitățile școlare.

Cele două servicii din subordinea prefecturii, Serviciul de Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi Serviciul de Paşapoarte, sunt printre cele mai eficiente din ţară, efectuând servicii şi pentru alte judeţe.

În domeniul juridic, prefectul a menţionat că din totalul celor 112.000 de acte supuse controlului de legalitate în ultimii trei ani, s-au înregistrat doar două litigii în contencios administrativ, fapt datorat colaborării strânse cu secretarii fiecărei primării.