În cursul anului trecut, experţii Camerei de Conturi Bihor au desfăşurat acţiuni de audit privind activitatea desfăşurată în 2016 la nu mai puţin de 47 de instituţii, printre care Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Oradea şi mai multe primării din judeţ.

 

Abateri de 20 milioane lei la CJ Bihor

În urma controalelor au rezultat venituri totale suplimentare estimate la 6.251.000 lei, prejudicii în sumă de 6.298.000 lei şi abateri financiar-contabile cuantificate la 112.829.000 lei.

Experţii Camerei de Conturi Bihor s-au aflat, în perioada 26 martie – 26 mai 2017, la Consiliul Judeţean Bihor, unde au constatat, pentru anul 2016, abateri financiar-contabile în valoare de 20.056.000 lei, respectiv un prejudiciu de 1.583.000 lei. Cea mai mare sumă estimată a unei abateri la CJ Bihor, în valoare de 17.294.000 lei, rezultă din „neevidențierea în cuantumul corect și legal a valorii bunurilor din domeniul public al Unităţii Administrativ-Teritoriale Judeţul Bihor și neverificarea valorii fondului acestor bunuri aflate în administrarea entităților subordonate”. De asemenea, s-a constatat efectuarea de plăți nelegale prin înscrierea în situațiile de plată a unor cantități de lucrări mai mari decât cele real executate în valoare de 85.000 lei. Experţii Curţii de Conturi au identificat nerestituirea integrală la bugetul de stat a sumelor defalcate din TVA, alocate pentru finanțarea drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă (13.000 lei). De asemenea, o sumă ce se ridică la 1.441.000 lei a rezultat din „nerestituirea alocațiilor bugetare primite pentru plata lucrărilor de investiții finanțate din fonduri externe nerambursabile încasate în urma cererilor de plată de către ADI Ecoland Bihor”.

 

Prejudiciu mai mic la PMO

La Primăria Oradea, raportul de audit financiar a fost efectuat în perioada 26 aprilie – 23 iunie 2017, fiind constatate, pentru anul 2016, abateri financiare în valoare de 6.763.000 lei, respectiv un prejudiciu în sumă de 413.000 lei, valori semnificativ mai mici faţă de anul precedent supus controlului, când municipalitatea figura cu abateri financiar-contabile în valoare de 184.997.000 lei, respectiv un prejudiciu de 10.291.000 lei.

Principala abatere, în valoare de 4.225.000 lei, vizează „neevidențierea valorii parcărilor aparținând domeniului public al Unității Administrativ-Teritoriale Municipiul Oradea amenajate – modernizate la momentul recepționării lucrărilor executate”. De asemenea, Primăriei Oradea i se impută acceptarea unor plăți pentru lucrări neexecutate, efectuate pe bază de documente justificative care nu reflectă realitatea, respectiv „acceptarea unor situații de lucrări conținând articole de deviz eronat determinate cu consecințe asupra plății unor sume mai mari decât cele real datorate”. O sumă importantă inclusă la capitolul „abatere” – 2.445.000 lei rezultă din „neconstituirea, în unele cazuri, în cuantumul corect, a garanțiilor de bună execuție”. De asemenea, inspectorii financiar-contabili au sesizat absența unei strategii locale în domeniul social-cultural, festiv și

sportiv, a unui parteneriat cu mediul universitar în vederea susținerii și promovării tinerelor talente din sectorul cultural creativ și sportiv, precum și absența mediului universitar din cadrul acțiunilor locale culturale.

 

Controale în judeţ

Specialiştii Curţii de Conturi au călcat, anul trecut, pragul a 36 de primării din judeţ, cel mai mare prejudiciu fiind înregistrat la Primăria Holod, în sumă de 766.000 lei, pe când cele mai mari abateri financiar-contabile figurează la Primăria Pomezeu, evaluate la 6.571.000 lei. Astfel, la Primăria Marghita, a fost constatat un prejudiciu în sumă de 117.000 lei şi abateri cuantificate la 11.000 lei; la Primăria Aleşd – un prejudiciu de 22.000 lei şi abateri de 694.000 lei; Primăria Săcueni – un prejudiciu de 178.000 lei şi abateri de 85.000 lei; Primăria Ştei – un prejudiciu de 12.000 lei şi abateri de 4.014.000 lei; Primăria Vaşcău – un prejudiciu de 14.000 lei şi abateri de 363.000 lei; Primăria Abrămuţ – un prejudiciu de 274.000 lei şi abateri de 177.000 lei; Primăria Avram Iancu – un prejudiciu de 10.000 lei şi abateri de 3.306.000 lei; Primăria Bunteşti – un prejudiciu de 60.000 de lei şi nicio abatere; Primăria Cărpinet – un prejudiciu de 25.000 lei şi abateri de 109.000 lei; Primăria Cociuba Mare – nu a înregistrat niciun prejudiciu, dar există abateri în valoare de 962.000 lei; Primăria Copăcel – un prejudiciu de 22.000 lei şi abateri de 823.000 lei; Primăria Drăgăneşti – un prejudiciu de 48.000 lei şi abateri de 111.000 lei; Primăria Drăgeşti – un prejudiciu de 75.000 lei şi abateri de 502.000 lei; Primăria Finiş – un prejudiciu de 24.000 lei şi abateri de 1.664.000 lei; Primăria Hidişelu de Sus – un prejudiciu de 26.000 lei şi abateri de 472.000 lei; Primăria Holod – un prejudiciu de 766.000 lei şi abateri de 846.000 lei; Primăria Husasău de Tinca – un prejudiciu de 51.000 lei şi abateri de 107.000 lei; Primăria Ineu – un prejudiciu de 58.000 lei şi abateri de 181.000 lei; Primăria Lunca – un prejudiciu de 28.000 lei şi abateri de 1    .235.000 lei; Primăria Măgeşti – un prejudiciu de 24.000 lei şi abateri de 968.000 lei; Primăria Nojorid – un prejudiciu de 10.000 lei şi abateri de 1.336.000 lei; Primăria Olcea – un prejudiciu de 5.000 lei şi abateri de 54.000 lei; Primăria Paleu – un prejudiciu de 188.000 lei şi abateri de 285.000 lei; Primăria Pomezeu – un prejudiciu de 372.000 lei şi abateri de 6.571.000 lei; Primăria Rieni – un prejudiciu de 42.000 lei şi abateri de 267.000 lei; Primăria Roşiori – un prejudiciu de 111.000 lei şi abateri de 5.687.000 lei; Primăria Săcădat – un prejudiciu de 5.000 lei şi abateri de 142.000 lei; Primăria Sălacea – un prejudiciu de 23.000 lei şi abateri de 299.000 lei; Primăria Sânnicolau Român – un prejudiciu de 172.000 lei şi abateri de 26.000 lei; Primăria Suplacu de Barcău – un prejudiciu de 18.000 lei şi abateri de 4.478.000 lei; Primăria Şuncuiuş – un prejudiciu de 5.000 lei şi abateri de 771.000 lei; Primăria Tărcaia – un prejudiciu de 449.000 lei şi abateri de 18.000 lei; Primăria Ţeţchea – un prejudiciu de 119.000 lei şi abateri de 203.000 lei; Primăria Toboliu – un prejudiciu de 321.000 lei şi abateri de 724.000 lei; Primăria Uileacu de Beiuş – un prejudiciu de 173.000 lei şi abateri de 3.654.000 lei; Primăria Vadu Crişului – un prejudiciu de 20.000 lei şi abateri de 1.435.000 lei.

 

Spitalul din Beiuş, abateri cu nemiluita

Alte instituţii la care specialiştii Camerei de Conturi Bihor au derulat controale anul trecut sunt Muzeul Ţării Crişurilor, Administraţia Domeniului Public (ADP), Salubri SA Aleşd, Termoficare Oradea. Dintre acestea, cele mai mari abateri au fost înregistrate la ADP, cuantificate la 24.752.000 lei, prejudiciul fiind de 73.000 lei, urmat de Muzeul Ţării Crişurilor, cu abateri cuantificate la 1.492.000 lei şi un prejudiciu de 15.000 lei, Termoficare SA cu un prejudiciu de 15.000 lei şi nicio abatere şi SC Salubri, cu un prejudiciu de 1.000 lei şi abateri de 650.000 lei. Controale au fost efectuate şi la patru spitale, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea, Spitalul Municipal „Episcop Nicolae Popoviciu” Beiuş, Spitalul Municipal „Dr. Pop Mircea” Marghita, Spitalul Municipal Salonta şi Spitalul Orăşenesc Aleşd. Cel mai mare prejudiciu a fost înregitrat la Spitalul din Aleşd, în valoare de 220.000 lei, însă în acest caz nu există abateri, în timp ce Spitalul din Beiuş figurează cu cele mai mari abateri, cuantificate la 16.532.000 lei, şi un prejudiciu de 46.000 lei. Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea şi Spitalul Municipal Marghita au acelaşi prejudiciu, în valoare de 32.000 lei, şi nicio abatere.

Camera de Conturi Bihor a luat toate măsurile necesare pentru încasarea veniturilor suplimentare, respectiv pentru recuperarea prejudiciilor constatate.