Comuna Sînmartin este una dintre unităţile administrativ-teritoriale din Bihor căreia i s-a alocat o sumă importantă de bani în cadrul etapei a doua a Programului Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Banii vor fi folosiţi pentru modernizarea străzilor din cartierul nou al Sînmartinului, Beverly Hills, din localităţile Cihei şi Haieu, dar şi pentru reabilitarea Grădiniţei din localitatea Cordău.

Aproximativ 12,7 milioane lei este suma alocată comunei Sînmartin în cadrul etapei a doua a PNDL, o sumă binevenită pentru punerea în practică a unor proiecte importante aflate pe agenda administraţiei publice locale. Mai exact, aceşti bani vor fi investiţi pentru modernizarea drumurilor din comună, şi anume asfaltarea a 22 de străzi din cartierul nou al Sînmartinului, cunoscut sub denumirea de Beverly Hills (5,9 milioane lei), asfaltarea a 2,5 km de drum în cartierul pentru tineri din Haieu (2,7 milioane lei), asfaltarea a 8 km de drum din Cihei (3,7 milioane lei), precum şi 482.028 lei pentru reabilitarea şi modernizarea Grădiniţei din Cordău. Străzile din cartierul nou Beverly Hills din Sînmartin au mai beneficiat şi de un alt proiect mai vechi, finanţat prin Ministerul Dezvoltării, în cadrul căruia aici a fost turnat asfalt pe 1,7 km, alţi 7,9 km fiind balastaţi. Un alt drum aflat în atenţia executivului local este str. Şicator din satul Rontău, aici lucrările de turnare a asfaltului pe o porţiune de aproximativ 1 km fiind deja demarate, cu finanţare de la bugetul local. „Tot în acest an avem în vedere asfaltarea străzilor Gheorghe Şincai, Sadoveanu şi Topârceanu, cu finanţare de la bugetul local. De asemenea, recent, a fost finalizată asfaltarea străzii Dealului din Cihei, acum fiind făcute ultimele finisări, cum ar fi accesul la proprietăţi şi şanţurile”, ne-a declarat primarul comunei Sînmartin, Cristian Laza.

Toate şcolile reabilitate

În momentul de faţă, în comuna Sînmartin se lucrează la reabilitarea şi modernizarea a şase unităţi de învăţământ din centrul de comună şi localităţile aparţinătoare. Conform conducerii administraţiei publice locale, sunt executate lucrări de anvelopare, finisaje, reabilitare acoperişuri, investiţiile ridicându-se la suma de 1,7 milioane lei. „Şantierele vor fi închise până la începerea noului an şcolar, cu excepţia unuia, la Şcoala din Sînmartin, unde avem o lucrare mai complexă, mai exact realizarea unei scări exterioare, la cerinţa Inspectoratului pentru Situaţii de Ugenţă ISU Crişana. Până în luna septembrie, însă, vom finaliza lucrările ce ridică un grad de pericol mai mare, cum ar fi cele executate la acoperiş, astfel încât să nu fie afectat procesul instructiv-educativ”, precizează edilul-şef al comunei Sînmartin.

Drumul ocolitor, în stand by

În urma numărului mare de accidente rutiere din ultimii ani, soldate cu mai multe pierderi de vieţi omeneşti, şi la solicitarea Inspectoratului Judeţean de Poliţie, pe raza comunei Sînmartin au fost montate, de aproximativ o lună, trei semafoare, acestea fiind amplasate la principalele intersecţii din localitate. La toate acestea se adaugă o trecere semaforizată pentru pietoni, cu buton, toate pentru ca locuitorii comunei, precum şi turiştii, să fie în siguranţă. De altfel, reducerea numărului de accidente rutiere se doreşte şi prin implementarea unui alt proiect, un drum de legătură între Oradea şi Băile Felix, asupra traseului căruia, din păcare, administraţiile celor două localităţi, Oradea şi Sînmartin, nu pot ajunge la un numitor comun. Astfel, în timp ce primarul Oradiei, Ilie Bolojan, îşi doreşte o astfel de centură de 4 km prin 1 Mai, oarecum paralelă cu şinele de cale ferată şi cu ieşire în vecinătatea Pensiunii Davidoff, primarul comunei Sînmartin, Cristian Laza, consideră că ar trebui să fie o centură cu adevărat ocolitoare, cu ieşire dincolo de pensiuni. „Am avut o şedinţă de consiliu local la care au participat aproximativ 70 de persoane, la finalul căreia s-a tras concluzia că proprietarii de pensiuni nu doresc acest drum, în varianta iniţială. În aceste condiţii, am fost mandatat de Consiliul Local să propun o altă variantă, ceea ce am şi făcut. Am trimis deja nu una, ci două alte variante de ocolire decât cea propusă iniţial care ar presupune demolarea câtorva pensiuni de pe raza localităţii, precum şi perturbarea activităţii altor câteva astfel de unităţi. Suntem deschişi colaborării, cu condiţia să nu fie afectaţi locuitorii comnei. Recent am avut o întâlnire în acest sens cu viceprimarul Oradiei, Florin Birta, pentru a găsi o soluţie care să fie acceptată de toţi, urmând ca, în viitorul apropiat, să ne întâlnim din nou”, ne-a declarat primarul Cristian Laza.

Un canal plin de spini şi bălării

Ca în orice comună cu aşa număr mare de locuitori este normal să existe şi oameni nemulţumiţi. Unul dintre ei este Ionel Cadar, din Rontău, care este deranjat de un canal de pe vremea vechiului CAP, lăsat de izbelişte de administraţia locală. „Noi, locuitorii de pe str. Şicator, trăim o adevărată dramă. Pe strada noastră, începând de la nr. 90 şi până la casa Rusu Dan, există un canal făcut de CAP, cu un scop bine determinat. Pe acest canal au crescut spini şi bălării, ba mai mult bălteşte apa, care, pe timp de vară, miroase foarte urât şi mişună şerpi, ţânţari şi broaşte”, reclamă Ionel Cadar. Problema canalului de pe str. Şicator din Rontău nu-i este străină primarului comunei Sînmartin, acesta declarându-ne că „a fost curăţat în toamnă, cu buldoexcavatoare”, însă mai multe măsuri nu pot fi luate, o parte din canal fiind situat pe proprietate privată. „Ceea ce, din păcate, ne împiedică să intervenim. Însă, vom tăia buruienile din nou”, promite primarul. O altă problemă sesizată de cititorul ziarului Crişana este aceea că locuitorii de pe strada Şicator consumă şi în prezent apă dintr-o conductă de azbociment, contrar normelor europene. „Toate acestea constituie un atentat la sănătatea oamenilor. Am făcut cunoscut Primăriei Sînmartin, dar nu s-a luat nicio măsură până în prezent. Îmbucurător este că strada noastră va fi asfaltată”, precizează Ionel Cadar. Referitor la această conductă, primarul Cristian Laza ne-a declarat că va fi schimbată, în viitorul apropiat, cu fonduri de la bugetul local, fiind necesară suma de aproximativ 150.000 lei, astfel încât să fie respectate normele europene.

O altă faţă pentru staţiuni

Alte lucrări care se derulează în comună, în prezent, sunt cele ale Societăţii Electrica, de introducere a cablurilor de distribuţie a curentului electric în subteran, prilej cu care executivul local va ridica nivelul trotuarelor, rămase sub nivelul asfaltului turnat pe drumul naţional, motiv pentru care locuitorii s-au plâns că le intră apa în case. Cel mai amplu proiect, însă, care va schimba faţa staţiunilor este unul pe POR, în valoare de 3,5 milioane euro, care acum aşteaptă undă verde din partea Ministerului Dezvoltării. Prin intermediul acestuia, va fi rezolvată problema infrastructurii în staţiuni, va fi realizată o zonă pietonală în Băile Felix, trotuare, precum şi alte investiţii atât de necesare într-o zonă turistică a cărei imagine lasă mult de dorit.