Terminalul Cargo de la Aeroportul Oradea - Platforma de garare a aeronavelor, în construcţie
Lucrările la etapa a doua a Terminalului Cargo de la Aeroportul Oradea au fost lansate marţi, 7 iunie. Prima etapă a constat în construirea unei căi de rulare care va lega platforma cargo de pista de aterizare. Terminalul ar urma să devină operațional până în 2023, cu prima hală construită până în luna septembie a acestui an.
Lansarea proiectului de către compania CTP România a avut loc marţi, la Aeroportul Oradea, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute de Ana Dumitrache, directorul general al CTP România, Valentin Roșu, director de construcţii în cadrul companiei, Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, Alina Silaghi, directorul general al Agenției de Dezvoltare Locală Oradea, şi Răzvan Horga, directorul Aeroportului Oradea.
„În prezent, avem deja un contract semnat cu un viitor rezident și suntem în stadiu avansat de discuții pentru 50% din spațiu, inclusiv operatori de cargo. Ne bucurăm foarte mult de succesul acestui proiect și suntem aici, împreună cu toți partenerii, să garantăm livrarea la timp și în parametri. Fiind lideri pe piață în ceea ce privește parcurile industriale și logistice, nu avem doar un privilegiu, acela de a fi cunoscuți, ci și o mare răspundere și destul de multă presiune de a lucra la timp și în parametri de calitate cât mai ridicați”, a declarat, în conferinţă de presă, Ana Dumitrache.
„Terminalul cargo de la Oradea este primul terminal cargo adevărat din România, iar acest proiect va pune Oradea pe harta orașelor care au terminale cargo funcționale”, a menţionat directorul ADLO, Alina Silaghi, adăugând că operatorii din terminal vor beneficia de scutire de impozite şi taxe locale în procent de 50%, exact ca în parcurile industriale din Oradea şi judeţ.
Managerul Aeroportului Internaţional Oradea, Răzvan Horga, a declarat că acesta este primul terminal cargo aerian din regiune care permite deservirea aeronavelor direct de la platformă, fără a fi nevoie ca marfa să fie procesată în afara aeroportului şi apoi transbordată către locurile de parcare ale aeronavelor.
„Este o premieră şi le mulţumesc celor de la CTP că au crezut în acest proiect. Primul test, primul hop a fost trecut, prin construirea căii de rulare, când am avut aeroportul închis două săptămâni”, a afirmat Horga. El a adăugat că „Terminalul cargo vine să completeze și să suplimenteze eforturile pe care noi le facem pentru creșterea traficului de pasageri și dezvoltarea infrastructurii. Avem în derulare proiecte în valoare de 45 de milioane de euro, din fonduri europene”. Primul proiect derulat de Aeroportul Oradea urmăreşte creşterea gradului de siguranţă şi securitate, prin înlocuirea gardului perimetral cu unul inteligent, cu senzori de mişcare şi de vibraţii, aferent unui drum perimetral şi achiziţie de echipamente pentru siguranţă şi salvare, maşini de pompieri, în valoare de 14,5 milioane de euro. Cel de-al doilea proiect vizează extinderea pistei cu 400 de metri, de la 2.100 şi 2.500 m, instalarea unui sistem de radionavigaţie pe direcţia secundară de aterizare, astfel încât aterizările să se facă pe partea de sud a oraşului şi să nu mai survoleze aeronavele municipiul Oradea. De asemenea, în proiect se prevede extinderea platformei de îmbarcare/debarcare pasageri şi o altă achiziţie de echipamente. Acest proiect are o valoare de circa 30 de milioane de euro. Ambele proiecte au termen de realizare finalul anului 2023.
Directorul de construcţii al CTP România, Valentin Roșu, a declarat că au fost „două săptămâni de foc”, în perioada în care aeroportul a fost închis (2-15 mai) pentru construirea căii de rulare care va face legătura dintre platforma de staționare a aeronavelor și pista aeroportului. În prezent, se derulează lucrările la etapa a II-a - construcţia platformei pentru gararea aeronavelor, respectiv construirea clădirilor logistice. Din cele trei prevăzute în proiect, una va fi finalizată în luna septembrie, a anunţat Valentin Roşu, iar a doua până la sfârşitul acestui an, ultima urmând să fie gata în 2023. Clădirea principală a terminalului cargo, care va fi finalizată în septembrie, va avea un birou de control vamal, pentru a opera zboruri internaţionale.
Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a mulţumit reprezentanţilor CTP pentru operativitate şi eficienţă. „Ne-am propus, ca autoritate locală, să nu fim niște spectatori la ceea ce se întâmplă, ci să încercăm și noi să creăm condiții pentru dezvoltare. Sper ca în anii următori aeroportul să fie unul dintre hub-urile de dezvoltare și de conectivitate pentru Oradea și județul Bihor”, a declarat Bolojan.
Desfășurat pe un teren cu o suprafață de 14,4 hectare, proiectul industrial CTPark Oradea Cargo Terminal va avea o suprafață totală de 67.776 mp, fiind compus din trei clădiri independente și infrastructură aeroportuară în suprafață de 22.100 mp, care include calea de rulare, platforma de acces, rulare și parcarea aeronavelor.
Terminalul cargo va avea o capacitate de procesare simultană a patru aeronave de categorie C, din familia Airbus 320 sau Boeing 737, precum și, la nevoie, a aeronavelor de categorie superioară.
Terminalul Cargo are acces direct în Parcul Industrial 2, aflat în vecinătate. Clădirile vor fi ocupate de prestatori de servicii logistice, prin intermediul companiei CTP care va închiria spaţii către diferite firme care vor face operarea terminalului.
Investiţia se ridică la 36 milioane de euro.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.