Prefectul județului Bihor, Marcel Dragoș, solicită primarilor din Bihor să adopte la timp și transparent bugetele locale pentru anul 2025. Totodată, el le reaminteşte edililor că în buget trebuie constituit fondul de rezervă bugetară la dispoziția consiliilor locale, în cotă de până la 5% din totalul cheltuielilor.

 

Printr-o circulară emisă emisă de Instituția Prefectului - Județul Bihor, prefectul Marcel Dragoş solicită primarilor să adopte bugetele locale pentru anul în curs la termen și cu respectarea noilor prevederi stipulate de Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025. În același timp, informarea aduce în atenția primarilor o serie de precizări metodologice, comunicate de către Ministerul Finanțelor, cu privire la definitivarea și aprobarea bugetelor locale pe anul 2025.

Procedura de aprobare a bugetului local trebuie să fie finalizată în conformitate cu prevederile legale și ținând cont de articolul 76^1 „Proceduri de publicitate a bugetelor unităţilor /subdiviziunilor administrativ-teritoriale”, din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, actualizată. Astfel, primarii au obligaţia publicării pe paginile de internet ale unităţilor administrativ-teritoriale a următoarelor documente şi informaţii: proiectele bugetelor supuse consultării publice, inclusiv anexele acestora, în maximum două zile lucrătoare de la supunerea spre consultare publică; comunicările referitoare la indicatorii de execuție a bugetelor, în maximum 5 zile lucrătoare de la primire; bugetele aprobate, inclusiv anexele acestora, în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare; situaţiile financiare asupra execuţiei bugetare trimestriale şi anuale, inclusiv plăţile restante, în maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea la direcţiile generale ale finanţelor publice; bugetul general consolidat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, întocmit potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice, în maximum 5 zile lucrătoare de la prezentarea în consiliul local; registrul datoriei publice locale, precum şi registrul garanţiilor locale, actualizate anual, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an; programul de investiţii publice al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare.

„Un alt aspect pe care circulara emisă îl subliniază este necesitatea constituirii fondului de rezervă bugetară la dispoziția consiliilor locale, în cotă de până la 5% din totalul cheltuielilor. Acest buget se utilizează pentru finanţarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în cursul exerciţiului bugetar, pe bază de hotărâri ale consiliilor locale, pentru înlăturarea unor calamități naturale, precum și pentru acordarea unor ajutoare către alte unități administrativ-teritoriale”, precizează Cancelaria prefectului.

În cazul în care bugetul unităţii administrativ-teritoriale nu poate fi adoptat după două şedinţe de consiliu local consecutive, care au loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfăşura pe baza bugetului anului precedent, până la adoptarea noului buget. În situația în care, bugetul pentru anul 2025 nu va cuprinde sume care vor fi evidențiate în fondul de rezervă, hotărârile nu vor îndeplini cerințele prevederilor legale pentru a fi avizate.

„Un buget local bine gestionat este o obligație și o formă de respect transmisă cetățenilor, din partea administrațiilor care oferă transparență și propun o dezvoltare sustenabilă a comunităților locale”, a transmis prefectul Marcel Dragoș.