Trei sferturi din parcul de tramvaie al Oradiei este modern. Vineri a fost recepționat ultimul tramvai din cele 20 achiziționate de la Astra Arad, pe bani europeni. Lui i se adaugă și cele 10 Siemens, foarte performante. Mai rămân de înlocuit 10 tramvaie din necesarul zilnic al municipiului, iar șansele ca și acestea să fie tot Imperio sunt foarte mari.

 

În Depoul OTL a sosit vineri ultimul tramvai Astra, din cele 20 achiziționate prin contractul de furnizare semnat în 2018.

Primarul Florin Birta, alături de directorul Agenției de Dezvoltare Nord-Vest, Marcel Boloş, de directorul Astra Vagoane Arad, Valer Blidar și de directorul OTL, Viorel Pop, au prezentat într-o conferință de presă, care a avut loc la depoul OTL, ultimul tramvai achiziționat de municipalitate.

„Astăzi (n.r.-vineri) a fost livrat cel de-al 20-lea tramvai, achiziționat prin Programul Operațional Regional. Anul trecut au fost livrate 10 din cele 20, iar în 2021, celelalte 10. Valoarea unui tramvai este de 1,5 milioane de euro, cele 20 valorând în jur de 30 de milioane de euro. 98% a fost contribuția din fonduri europene și 2% contribuția proprie a municipalității. Îi mulțumesc domnului Boloș, deoarece, cu o astfel de investiție, la care noi am contribuit doar cu 2%, am reușit să modernizăm o mare parte din parcul de tramvaie al municipiului. Îi mulțumesc domnului Marius Moș și colegilor de la proiecte europene care au lucrat la acest proiect. Îi mulțumesc și directorului Astra, pentru că și-a îndeplinit obligațiile și a realizat la timp cele 20 de tramvaie. Într-o zi aglomerată, în care trebuie să scoatem toate tramvaiele în oraș, avem nevoie de 40 de tramvaie. Dintre acestea, 20 sunt noi, de la Astra, 10 sunt Siemens și doar 10 tramvaie sunt mai vechi, care ar trebui înlocuite”, a spus primarul Florin Birta, care a mai adăugat că, în următoarea perioadă, se va continua modernizarea parcului cu alte tramvaie și autobuze, tot cu bani europeni. Directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloș, a explicat apoi că șansele pentru înlocuirea tramvaielor vechi rămase sunt foarte mari, având în vedere că pentru următoarea perioadă de finanțare, perioada de programare 2021 – 2027, bugetul pentru mobilitate urbană crește de la 200 de milioane de euro la 300 milioane de euro.

„În acest context, municipiul Oradea are un buget predestinat ca și celelalte municipii reședință de județ de 60 milioane de euro. Este o creștere cu 70% față de actuala perioadă de programare, acesta fiind primul efect al descentralizării programelor operaționale. Prin urmare și restul tramvaielor vechi care trebuie înlocuite vor putea face obiectul finanțării pentru următoarea perioadă”, a explicat Marcel Boloş.

 

„Dacă mai este nevoie de tramvaie, știți unde ne găsiți!”

 

În ceea ce privește termenul de livrare, directorul Astra Vagoane Arad, Valer Blidar a precizat: „Mă bucur de aprecierea de care se bucură produsul nostru. Cu toate ca acest proiect a fost derulat în condiții dificile de pandemie, din cauza cărora am întâmpinat probleme cu unii furnizorii în livrarea unor subansamble, am reușit totuși să ne încadrăm în termenul limită al contractului, fapt care nu poate decât să ne bucure. Ciclul de fabricație al unui tramvai a fost de aproximativ două luni. La două tramvaie lucrează cam 30 de persoane și putem fabrica 4-5 tramvaie pe lună”. În ceea ce privește înlocuirea celor 10 tramvaie mai vechi pe bani europeni, Valer Blidar a spus, mai în glumă mai în serios, „dacă mai este nevoie de tramvaie, știți unde ne găsiți!”.

Mai merită menționat că cele mai importante componente (boghiuri, tracțiune) ale tramvaiului fabricat la Arad sunt marca Siemens.

Tramvaiul Imperio are 210 locuri, din care 45 pe scaune, este dotat cu terminale pentru validarea titlurilor de călătorie (compatibile cu sistemul de e-ticketing, plata se poate realiza cu cardul – sistem POS), instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire şi ventilaţie plus climatizare, rampă şi spaţiu destinat exclusiv persoanelor cu dizabilităţi. Tramvaiul este eficient din punct de vedere energetic, datorită sistemului de frânare cu recuperare de energie.

„Astra Arad s-a achitat de obligația realizării unui tramvai competitiv pe plan internațional, care la ora actuală poate concura cu firme de renume în domeniu. Primăria Oradea a depus eforturi să dezvolte transportul public în municipiu, punând accent pe modernizarea tramvaielor, ceea ce la ora actuală este chiar unic în țară. Nicăieri la ora actuală nu găsiți construcție de linii noi de tramvai concomitent cu achiziția de atâtea tramvaie noi. Sperăm ca dezvoltarea să meargă tot pe această linie a dezvoltării transportului electric în municipiul Oradea”, a spus directorul OTL, Viorel Pop.