Primăria municipiului Beiuș a început câteva proiecte de reabilitare a infrastructurii, printre care și modernizarea străzilor Vasile Lucaciu, Ion Antonescu, Aurel Vlaicu, George Coșbuc și Decebal, lucrarea, în valoare de circa 2,57 milioane de lei, fiind cuprinsă în programul de investiții finanțat din bugetul local, document aprobat la 25 aprilie 2019.

 

Peste câteva luni după începerea lucrărilor, la 29 octombrie, Consiliul Local Beiuș vota majorarea sumei pentru investiția menționată, fiind vorba despre cheltuieli de capital (extindere canalizare pluvială) în valoare de 285 de mii de lei. Primarul Petru Mlendea-Căluș preciza: „285 de mii, este vorba de cheltuieli de capital, extinderea canalizării pluviale în Beiuș, respectiv pluvialul pe străzile care sunt în construcție, la ora actuală.” Consilierii locali aflau detalii din Referatul de necesitate nr. 13437/22.10.2019, semnat de șeful Biroului Tehnic din cadrul Primăriei Beiuș, ing. Vasile Budău: „Având în vedere faptul că în municipiul Beiuș se execută lucrări de modernizare a mai multor străzi, respectiv str. Vasile Lucaciu, str. Aurel Vlaicu, str. Ion Antonescu s-a constatat că pe aceste străzi nu există canalizare pluvială. Se impune executarea acestor lucrări de canalizare pentru a nu fi nevoie să se intervină mai târziu pe aceste străzi modernizate. Conform unei antemăsurători și a unui deviz estimativ valoarea acestor lucrări este de 285.000 lei.”

Odată primiți și acești bani, Primăria a supus aprobării Consiliului Local, la 14 noiembrie, indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Extindere canalizare pluvială”. În Raportul de specialitate nr. 14320/08.11.2019, semnat de același Vasile Budău, scrie: „Se vor face lucrări de canalizare pluvială astfel str. Vasile Lucaciu – L=60 ml, tronsonul str. Vasile Lucaciu-Valea Nimăiești – L=31 ml, str. Ion Antonescu – L=172 ml, str. Aurel Vlaicu – L=380 ml. Se vor face 643 ml canalizare pluvială.

...

Valoarea totală a investiției = 284.045,61 lei inclusiv TVA.”

În comisiile de specialitate, unii consilieri au sesizat că lucrările de modernizare sunt terminate pe unele dintre străzile menționate și într-un stadiu avansat de execuție pe celelalte, exprimându-și consternarea că primăria solicită aprobarea unor indicatori tehnico-economici pentru lucrări deja făcute. În aceste condiții, edilul Mlendea-Căluș a făcut un pas înapoi, retrăgând proiectul de pe ordinea de zi a ședinței în plen.

Cei din Primărie nu au renunțat, însă, așa ușor, repunând în discuția Consiliului Local, cu ocazia ședinței din 27 noiembrie, indicatorii tehnico-economici pentru extinderea canalizării pluviale, la care au adăugat rectificarea de buget aferentă. Raportul de specialitate nr. 14844/21.11.2019 – semnatar, Vasile Budău, șef Birou Tehnic – reitera prevederile celui din 8 noiembrie, dar cu precizarea că „toate aceste lucrări de canalizare au fost cuprinse în Nota de constatare nr. 12878/08.10.2019”. Conținutul notei de constatare este fără echivoc, reieșind că o comisie formată din „ing. Dăescu Constantin Ovidiu – viceprimar; arh. Pantiș Ionuț Mircea – arhitect șef; ing. Budău Vasile – șef Birou tehnic investiții; ing. Negrău Oliwier – consilier superior Compartiment tehnic investiții; ing. Sabău Ioan – șef S.C. Drumuri Bihor – Sucursala Beiuș; ing. dir. șantier ing. Mureșan Dănuț”, „cu ocazia deplasării în teren pentru stabilirea unei soluții de descărcare a apelor pluviale pe străzile str. Mareșal Ion Antonescu (fostă Spitalului), str. Aurel Vlaicu și str. Vasile Lucaciu”, „a concluzionat” că, pe cele trei artere, trebuie realizate rețele de canalizare pluvială în lungime totală de 643 de metri.

Cum unii dintre consilieri nu s-au lăsat duși de val, fie el și... pluvial, repetând că, pe unele dintre străzile în discuție, lucrările sunt deja terminate, edilul Mlendea-Căluș a propus un compromis: „Conform discuțiilor de ieri, din ședința de comisie, au fost scoase cele două obiective, rămânând din, deci, din valoarea totală de 284.045, a rămas doar obiectivul de pe strada Aurel Vlaicu, în valoare totală de 160.685 de lei, obiectiv care este în desfășurare. Ca atare, veți observa, la rectificarea de buget, că diferența de sumă, până la 284 de mii, respectiv 122 de mii, sunt prins la străzi și trotuare.” Desigur, primarul s-a bazat, din nou, pe un raport de specialitate – nr. 15052/27.11.2019, furnizat „cald”, chiar în ziua plenului, de neobositul șef al Biroului Tehnic, inginerul Vasile Budău.

După această primă remiză de etapă, când, cu prețul văduvirii străzilor Vasile Lucaciu și Ion Antonescu de indicatorii tehnico-economici pentru canalizarea pluvială, a smuls aprobarea indicatorilor similari aferenți străzii Aurel Vlaicu, primarul Petru Mlendea-Căluș a sperat la victoria finală, de care îl mai despărțea doar votul pentru rectificarea bugetului local, unde, după cum preciza, „apar acești 122,04, transferați, pe capitolul Cheltuieli de capital, la Modernizări străzi și trotuare”, transferul fiind solicitat de omniprezentul șef de birou, Vasile Budău, prin raportul nr. 15034/27.11.2019.

Totuși, pentru că unii dintre consilieri nu au considerat că zicerea lui Lavoisier – „În natură nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă, totul se transformă” – ar putea fi aplicată și în alchimia banilor publici, afirmând chiar că „aici e puțin cusut cu ață albă”, rectificarea bugetului local nu a trecut!

Edilul nu a dezarmat și, peste numai cinci zile, în data de 2 decembrie, a convocat o ședință extraordinară a Consiliului Local, pe ordinea de zi aflându-se și proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului local. În plus, Petru Mlendea-Căluș și-a expus opinia vizavi de transferul de bani de la „Extindere canalizare pluvială” la „Modernizare străzi Municipiul Beiuș – str. V. Lucaciu, I. Antonescu, A. Vlaicu, G. Coșbuc și Decebal”.

„Tot la acest capitol intră și cheltuielile pentru trotuare. Dar să ținem cont că strada Aurel Vlaicu nu este finalizată. Știți, din experiențele precedente, că, pentru orice lucrare, se pot face note de constatare în baza cărora se poate depăși devizul lucrării cu o anumită sumă, până spre 50 la sută. Normal că acest 122,04 nu reprezintă 50 la sută din valoarea Străzii Aurel Vlaicu cumulată cu 1 milion și 200 de mii, cât sunt lucrările pentru trotuare pe străzile care sunt, sunt atribuite. Deci, acești bani, această sumă de 122 va fi inclusă în acest capitol general, de la Transporturi.

...

Dar nu pot să mai apară cheltuieli neprevăzute ulterior, la șase kilometri de trotuare care urmează să fie, să intre în construcție din martie?”

Deci, lucrurile ar fi trebuit să fie clare: banii de la canalizarea pluvială, realizată fără indicatori tehnico-economici, pe străzile Ion Antonescu și Vasile Lucaciu au fost transferați la trotuare – chit că proiectele pentru arterele rutiere în cauză cuprind și modernizarea trotuarelor, iar sumele și, mai ales, cei șase kilometri, de care vorbea primarul, sunt dintr-un alt proiect de investiții!

Cât despre aprobarea indicatorilor tehnico-economici (pentru canalizarea pluvială) ulterior executării lucrărilor, explicația a venit de la viceprimarul Ovidiu-Constantin Dăescu, unul dintre membrii comisiei care, la 8 octombrie, „cu ocazia deplasării în teren”, încheia acea notă de constatare ce stă la temelia edificiului de hârtii menit să justifice cheltuirea unei sume de aproape trei sute de mii de lei: „Când s-au început lucrările de decopertare pe Vasile Lucaciu, s-a constatat că nu există canalizare de apă pluvială, lucru care nu era prevăzut în proiect, nu din greșeală de proiectare, ci din faptul că se știa că există rețea de canalizare pluvială pe acea stradă. Ce era de făcut?

...

Nu apăreau în caietul de sarcini aceste materiale, respectiv conductele de apă pluvială. Și atunci, am zis că astea le facem pe o lucrare suplimentară. Același lucru s-a întâmplat, după aceea, pe Antonescu și, la fel, și pe Aurel Vlaicu.”

După alocarea sumelor suplimentare solicitate, cu sau fără indicatori tehnico-economici, înainte sau după executarea lucrărilor, situația pare a fi fost clarificată.

Totuși, câteva întrebări se impun:

În urmă cu doi ani, la 15 iunie 2017, același consiliu local aproba indicatorii tehnico-economici pentru investiția „Modernizare străzi în municipiul Beiuș – strada Aurel Vlaicu”, prilej cu care primarul Mlendea-Căluș preciza că „se va reface pluvialul, căminele de rigoare, trotuarele”, repetând mai apoi: „Se va face și partea de pluvial, unde nu există”. De altfel, în Raportul de specialitate nr. 6416/13.06.2017, același Vasile Budău, șeful de birou, sublinia că „modernizarea străzii se va face prin crearea unui nou sistem rutier din asfalt pe o fundație de balast și piatră spartă și a unui sistem de colectare a apelor provenite din precipitații eficient”, sistem detaliat în proiectul tehnic anexat. Cât despre valoarea totală a investiției, aceasta era stabilită la 751,98 de mii de lei (inclusiv TVA).

Mai mult, la 17 aprilie 2018, indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Modernizări străzi în municipiul Beiuș – strada Aurel Vlaicu, strada George Coșbuc, strada Decebal, strada Mareșal Ion Antonescu și strada Vasile Lucaciu” primeau vot favorabil din partea Consiliului Local. Raportul de specialitate nr. 4008/12.04.2018, semnat, din nou, de Budău, menționează sumele necesare pentru fiecare stradă în parte, fiind incluse și lucrările la canalizarea pluvială, totalul investiției de bază ridicându-se la circa 2,42 milioane de lei.

Și atunci, cum de edilii au aflat de inexistența canalizării pluviale abia în 2019, când au început lucrările de decopertare pe străzile menționate? Dacă, totuși, au „uitat” de hotărârile din 2017 și 2018, pentru a verifica existența canalizării trebuia spart asfaltul și terasamentul? De alte metode, mai puțin distructive, chiar nonintruzive, nu s-a auzit pe la Biroul Tehnic al Primăriei Beiuș?

Când au fost în eroare edilii? În 2017 și 2018, când prezentau documentații tehnice inclusiv pentru amenajarea canalizării pluviale pe străzile menționate sau în 2019, când solicitau majorări de sume pentru aceleași proiecte de investiții?

Sumele aprobate în 2018 și necesitatea realizării rețelelor de canalizare pluvială sunt confirmate de primarul Petru Mlendea-Căluș într-un interviu acordat în data de 15 iulie 2019, când lucrările pe strada Vasile Lucaciu  începuseră:

„Din păcate, așa au fost gândite, trebuie s-o spunem, au fost realizate, nu că proiectate, străzi fără canal pluvial. Și aici, pe Lucaciu, cred că ați observat, cu această ocazie, am verificat toate utilitățile.

...

Au fost împărțite pe loturi de străzi, dar, ca să nu greșesc, vi le citesc. Deci, toate au ca sursă bugetul local. Un prim lot de străzi este Mareșal Antonescu, Decebal, George Coșbuc: 828 de mii, aproximativ, nu vi le spun cu virgulă, TVA inclus; Strada Aurel Vlaicu, care este și mai lungă, și mai lată, unde necesită trotuare stânga, dreapta, asta-i 750 de mii și Vasile Lucaciu, care, de asemenea, are valoare destul de mare: 830 de mii, aproximativ, TVA inclus, toate fiind suportate de la bugetul, de la bugetul local.”

Prin urmare, ce se ascunde în spatele întârzierii de patru luni, câte s-au scurs de la interviul menționat și până la punerea în dezbaterea Consiliului Local – la 14 noiembrie! – a indicatorilor tehnico-economici pentru zisele lucrări de canalizare pluvială?

La 6 octombrie, deci, anterior notei de constatare încheiată „cu ocazia deplasării în teren pentru stabilirea unei soluții de descărcare a apelor pluviale pe străzile str. Mareșal Ion Antonescu (fostă Spitalului), str. Aurel Vlaicu și str. Vasile Lucaciu”, în ediția online a cotidianului „Crișana” apărea, cu poze, un material care anunța că lucrările de modernizare au fost finalizate pe strada Vasile Lucaciu și se apropie de încheiere și pe Spitalului (Ion Antonescu)!

Semnatarii notei de constatare din 8 octombrie 2019 cum au concluzionat că trebuie făcute rețele de canalizare pluvială? Au spart, la rându-le, asfaltul proaspăt turnat pe strada Vasile Lucaciu? Sau la fel de proaspătul terasament de pe strada Ion Antonescu?

Și totuși, străzile Ion Antonescu și Vasile Lucaciu rămân fără indicatori pentru „extindere canalizare pluvială”? Dacă s-a constatat, în urma „deplasării în teren”, că se impune realizarea canalizării pluviale și pe cele două artere rutiere, cum de s-a renunțat la a mai solicita votarea indicatorilor tehnico-economici? Sau ajunge că, pentru „Aurel Vlaicu”, atât indicatorii, cât și suma – peste 160 de mii de lei – au trecut la vot, iar diferența de bani – 120 de mii – e și aceasta... transferată?