Situată în jumătatea de nord-est a judeţului, la sud de oraşul Marghita, comuna Tăuteu - 6.600 ha - s-a nimerit să... cadă în calea Autostrăzii Transilvania. O mare oportunitate, o mare şansă, un mare noroc - sunt cele mai frecvente caracterizări şi aprecieri în legătură cu acest fapt, ele aparţinând în egală măsură atât locuitorilor celor cinci sate - Chiribiş, Poiana, Tăuteu, Bogei, Ciutelec (4.548 locuitori) -, cât şi autorităţilor , fie ele locale ori de mai sus. De despăgubirea terenurilor expropriate aflate în traseul autostrăzii au benefiaciat atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, respectiv Primăria Tăuteu. Sumele de bani cuvenite au fost în raport cu suprafeţele deţinute de fiecare, fiind cheltuite ori investite de norocoşi potrivit nevoilor şi priceperii fiecăruia. În această perioadă de maximă agitaţie civică şi socială, de bulversare a unor rânduieli ce păreau bine statornicite, ce trebuiau mai întâi aplanate şi cercetate, apoi readuse şi repuse în temeiul legii, asfel ca fiecare să primească în proprietate doar pământul ce-l poate dovedi prin acte, la conducerea treburilor administrative şi obşteşti ale comunei a fost ales primar, prin vot covârşitor majoritar, dl. IOAN BĂLIBAN. Chemarea ţinutului natal Ioan Băliban a fost marinar de cursă lungă. Pe navele de mare tonaj care l-au purtat vreo 20 de ani peste mări şi ţări, prin toate oceanele lumii, îndeplinea o funcţie tehnică de maximă răspundere - mecanic şef. Găsirea unor soluţii rapide, intervenţia operativă şi eficientă şi navigarea în siguranţă au devenit atributele modului său de viaţă şi acţiune transpuse de pe mare şi pe pământ, pe pământul ales până la urmă, poate cu nostalgii, dar fără regretul mării, mai puternică dovedindu-se chemarea locurilor natale. "Ultima cursă, încheiată în primăvara lui 2004, am făcut-o în zona Australiei, sudul Asiei şi al Africii. Peisajul Noii Zeelande, izbitor de asemănător cu acestă depresiune a Barcăului în care se află Ciutelecul - satul meu natal -, a fost ultima picătură care m-a determinat să renunţ la mare. Mult, foarte mult a cântărit şi dorinţa mai veche de a deveni, prin cunoştinţele şi priceperea mea, util satului şi comunei mele. În special am vrut să-i fac pe oameni, pe consătenii mei, să înţeleagă că împreună putem schimba multe, că putem construi o nouă comună. Pentru aceasta am adoptat ca stil de lucru cu cetăţenii colaborarea, discuţia directă, ca parteneri egali în contribuţia şi rezultatul fiecărei lucrări. Cu aceste gânduri şi intenţii m-am înscris în cursa electorală, ca independent, pentru funcţia de primar al comunei Tăuteu. Am fost ales din primul tur", ne spune primarul Ioan Băliban. Pământul - piatra de încercare Cea mai dificilă problemă cu care s-a confruntat noul primar a fost cea a drepturilor proprietarilor asupra terenurilor lor. Jalonarea traseului Autostrăzii Transilvania a readus în centrul preocupărilor locuitorilor din Chiribiş, Tăuteu şi Ciutelec respectarea vechilor amplasamente, punerea în posesie şi eliberarea titlurilor. S-a dovedit că toată lucrarea de până atunci s-a făcut cu grave încălcări ale legii, în special în partea Ciutelec şi Bogei. "Iată, au trecut deja aproape trei ani de atunci şi încă mai corectăm numere topo şi titluri atribuite greşit în toată această perioadă, din 1990 încoace. E drept, acum suntem spre final şi avem satisfacţia că am lucrat după dreptate, respectând dreptul de proprietate al fiecăruia", consideră primul gospodar al comunei. Infrastructura, într-un cuvânt - asfaltarea Una din şansele comunei Tăuteu constă în aşezarea ei la... şosea. Patru dintre satele sale, Chiribiş, Tăuteu, Bogei şi Ciutelec, sunt străbătute de drum judeţean asfaltat, astfel că legătura dintre ele e o problemă rezolvată. Dar sunt încă drumuri comunale şi străzi pe care primăria le doreşte modernizate, astfel ca infrastructura să fie de calibrul unor aşezări urbane. Cum spuneam, şansa comunei a fost deschisă de către Autostrada Transilvania. Între terenurile expropriate s-au aflat şi cele ale primăriei, visteria comunei devenind... avută. Primele lucrări ce s-au executat din aceşti bani au constat în asfaltarea unor străzi din Chiribiş (în lungime de 1,5 km) şi Tăuteu (1,2 km). "În momentul de faţă avem în execuţie asfaltarea altor două străzi în Chiribiş - în total 700 m şi drumul comunal spre Poiana, în lungime de 1,4 km. Un alt drum, din Bogei, de 900 m, se află, de asemenea, în lucru - asfaltare desigur. Pentru Ciutelec se licitează asfaltarea a 2,3 km, în valoare de 18 miliarde lei, iar la Tăuteu se execută un proiect în valoare de 7,4 miliarde lei. Există şi o lucrare de pietruire către un cătun al satului Ciutelec, de 500 m. În sinteză, se poate spune că primăria are în proiect asfaltarea tuturor străzilor din comună. Efectul de autostradă Autostrada Transilvania afectează în jur de 180 kmp din suprafaţa comunei. Dacă lucrările se desfăşoară în ritmul actual, în zona Tăuteu lucrarea poate fi finalizată în 2009 - 2010. Mulţi dintre locuitorii satelor - nu atât de mulţi pe cât ar fi dorit primarul - se constituie în forţă de muncă la autostradă, ceea ce influenţează benefic starea materială a familiilor comunei. Ca un detaliu tehnic al viitorului peisaj rutier, drumul judeţean DJ 19 A va trece peste autostradă în zona Chiribiş. Apa - un proiect ambiţios Chiar aşa este denumit de către primarul Ioan Băliban proiectul de introducere a apei în comună - în toate satele, mai puţin Ciutelec. Este întocmit caietul de sarcini, proiectul e gata, se aşteaptă deschiderea finanţării. Lucrările vor consta în două foraje, două bazine de captare, staţie de pompare, conducte de aducţiune şi distribuţie - întreaga investiţie ridicându-se la 35 miliarde lei. "Dacă finanţarea ar fi deschisă în această lună, am avea posibilitatea inaugurării lucrării la vreme de toamnă, dacă nu, cel târziu în primăvara viitoare - consideră primarul. Primăria are în calcul şi execuţia lucrărilor de canalizare şi staţie de epurare, banii de la buget pentru proiect fiind deja aprobaţi. Costul lucrării se va ridica la 1,6 milioane euro. Alimentarea cu apă va viza în perspectivă şi satul Ciutelec, care, în prezent, se alimentează de la comuna Popeşti. Se înalţă şcoli noi În fiecare an, se execută lucrări de reabilitare a şcolilor cu bani proveniţi de la Guvern. Lucrările cele mai importante au vizat schimbarea acoperişurilor, introducerea încălzirii centrale, introducerea apei curente, amenajarea de grupuri sanitare, montarea geamurilor şi uşilor termopan, tencuieli şi zugrăviri, montare de gresie şi faianţă. Aici sunt cuprinse şcolile din Tăuteu, Chiribiş şi Bogei. În Bogei şi Tăuteu se află în construcţie două noi şcoli, realizate la ora actuală în procent de 50 la sută. La Poiana va rămâne doar grădiniţă, clasele I-IV comasându-se la Chiribiş. Valoarea totală a lucrărilor la şcolile comunei se ridică la suma de 18 miliarde lei vechi. Pentru culte şi cultură În satul Poiana se află în construcţie o bisericuţă din lemn, iar în Bogei se ridică o impresionantă construcţie, de asemenea, a bisericii ortodoxe, consiliul local ajutându-i financiar pe credincioşi în efortul lor constructiv. În satul Tăuteu, se construieşte un nou cămin cultural, care va fi dotat şi cu o bibliotecă care va dispune de un mare număr de volume. Proiectul este în valoare de 12 miliarde lei. Dar proiecte pentru noi cămine culturale sunt luate în calcul şi pentru satele Bogei, Ciutelec şi Chiribiş. Este evident că asigurarea bazei materiale a culturii va detemina şi o emulaţie a vieţii cultural-artistice, primarul gândindu-se la înfiinţarea unui ansamblu folcloric. Primăria, în casă nouă Preocuparea actuală a primarului este direcţionată şi pentru schimbarea, aproape din temelii, a aspectului primăriei. Se renovează birourile, se montează geamuri şi uşi termopan, se dotează cu mobilier nou, se parchetează, gresiază şi faianţează tot ce este necesar, inclusiv un grup sanitar, s-a introdus încălzirea centrală, au fost cumpărate calculatoare performante, se are în vedere introducerea internetului de mare viteză wireless. Va fi supusă modernizării şi sala de şedinţe a consililui local, se va da o nouă înfăţişare curţii primăriei, care va fi şi ea asfaltată. Iluminat, din autostradă! Datoriă investiţiei în valoare de 1,2 miliarde lei, bani proveniţi din despăgubirile încasate de primărie pentru terenurile destinate autostrăzii, iluminatul stradal este aproape finalizat. Au fost montate becuri fluorescente din doi în doi stâlpi. Proiecte importante * Amenajarea unui parc pentru copii şi a unei baze sportive în satul Ciutelec * Construirea unui pod armat peste valea Bistrei, în satul Poiana * Reabilitarea podului peste valea Bistrei, în satul Tăuteu * Asfaltare străzi în satul Poiana * Construire de case sociale tip duplex pentru familii de romi * Construirea unui cartier rezidenţial în satul Chiribiş, pe o suprafaţă de 7 ha * Construirea unei capele în fiecare cimitir din comună