Ale cui sunt bisericile românilor transilvăneni?
Ofensiva catolicismului împotriva Bisericii Ortodoxe Române îşi are rădăcini adânci în istorie. E bine cunoscut faptul, pentru cei familiarizaţi cu istoria Transilvaniei, că după ocuparea treptată a Transilvaniei de către Regatul ungar, a început o amplă acţiune de prigonire a românilor şi a Bisericii lor Ortodoxe, acţiune patronată de papii Romei şi de regii Ungariei.
Transilvania sub Imperiul Habsburgic
După cum se ştie, anul 1688 a inaugurat o nouă perioadă în istoria Transilvaniei, această veche provincie românească trecând în stăpânirea Imperiului Habsburgic, rămânând în această situaţie până în anul 1918. Îndată după trecerea Transilvaniei în stăpânirea habsburgilor catolici, aceştia au început să acţioneze pentru consolidarea stăpânirii lor. Prin atragerea românilor ortodocşi la unirea cu Biserica Romei se urmărea, pe de o parte, creşterea numărului catolicilor şi, implicit, creşterea rolului politic al statului catolic ardelean. Situaţia economică şi socială a preoţilor ortodocşi transilvăneni era dramatică. De situaţia grea în care se afla preoţimea ortodoxă din Transilvania au profitat iezuiţii catolici, care, în complicitate cu imperialii de la Viena, au înfăptuit dezbinarea religioasă a neamului românesc din Transilvania, mergând pe principiul: divide et impera.
Momentul 1948
Ştim cu toţii ceea ce s-a întâmplat în anul 1948, când credincioşii greco-catolici au fost forţaţi de situaţia politică să revină în Biserica Ortodoxă. Oricât s-ar încerca dramatizarea acestui eveniment, acesta nu se poate compara cu drama românilor ortodocşi transilvăneni, care au fost nevoiţi să suporte sute de ani umilinţele venite din partea catolicismului. Cu excepţia ierarhilor şi a unui grup restrâns de preoţi şi credincioşi, care nu au acceptat trecerea la Ortodoxie, marea masă a credincioşilor greco-catolici au rămas ancoraţi în credinţă, chiar dacă au fost integraţi în Biserica Ortodoxă, bine ştiut fiind faptul că la acea vreme Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur şi întreg ritul ortodox folosit de Biserica unită nu era prea mult afectat de influenţele catolice aşa cum este astăzi. Prin urmare, credincioşii greco-catolici, deveniţi ortodocşi în 1948, şi-au continuat în mod firesc viaţa liturgică, şi-au botezat copiii, şi-au înmormântat părinţii, şi-au cununat tinerii, s-au rugat, au postit etc. cu gândul la Hristos şi mai puţin la scaunul Romei. Alături de preoţii ortodocşi s-au integrat în viaţa bisericii, folosind în continuare bisericile, cimitirele, casele parohiale, terenurile aferente parohiei ş.a.m.d. Credincioşii greco-catolici, deveniţi şi rămaşi ortodocşi din 1948 până azi, nu s-au simţit trădaţi în simţămintele lor religioase de preoţii ortodocşi, motiv pentru care au şi rămas fideli Bisericii Ortodoxe după 1990, refuzând să se întoarcă în sânul catolicismului. Doar recenta propagandă catolică bazată pe avantaje materiale justifică interesul unora pentru Biserica unită. Avem intelectuali trecuţi la catolicism pentru un post de profesor universitar, o bursă de studii într-o universitate apuseană etc. Credincioşilor de rând, în schimb, li se promit ajutoare materiale necesare traiului de zi cu zi, renunţarea la taxele bisericeşti, medicamente gratuite etc. Marea masă a românilor transilvăneni doreşte însă să rămână în sânul Bisericii Ortodoxe, în bisericile care le-au construit înaintaşii lor.
Ale cui sunt bisericile românilor?
Cu toate acestea însă, Biserica Romei se face stăpână pe bisericile satelor şi oraşelor româneşti. Nu contează că într-o localitate numărul greco-catolicilor este nesemnificativ. E mai bine, în varianta catolică, să fie scoşi din biserică 300 de credincioşi şi să intre 30! Cum rămâne cu imoralitatea acestui gest, din moment ce toţi credincioşii unei localităţi sunt moştenitorii înaintaşilor care au construit biserica respectivă, că doar n-a ctitorit-o Benedict al XVI-lea şi nici înaintaşii lui ? Nu e un secret pentru nimeni că noi, ortodocşii, suntem acuzaţi de slujbaşii Vaticanului că am furat bisericile credincioşilor greco-catolici. Ne întrebăm şi noi: cine a furat bisericile românilor transilvăneni ? De la cine s-au furat ? Cine sunt, în fapt, hoţii bisericilor românilor transilvăneni? Dacă mergem pe firul istoriei constatăm că în orice localitate există o biserică ridicată din străbuni. În locul celor mai noi au existat altele ridicate de înaintaşi. Mergând din veac în veac, până la începuturi, constatăm că, într-o perfectă ordine, bisericile s-au transmis din moşi strămoşi urmaşilor, fiecare generaţie adăugând ceva la ele sau ridicând altele noi. Este adevărat că au fost şi momente în istorie când bisericile nu au aparţinut celor care le-au construit. Au existat momente când au fost luate şi date altora, care slujeau alte interese decât cele ale bisericii şi a neamului. Acest lucru poate fi confirmat de habsburgii catolici care, începând cu veacul XVIII, i-au alungat pe românii ortodocşi din bisericile lor şi le-au dat altora. În schimb, în 1948 bisericile comunităţilor greco-catolice au rămas în folosinţa credincioşilor şi doar anumite imobile au revenit statului român. Decretul 358 din 1948 precizează: "Averea mobilă şi imobilă aparţinând organizaţiilor şi instituţiilor menţionate la art. 1 din prezentul decret, cu excepţia expresă a bunurilor fostelor parohii, revin statului român". Aşadar, bunurile parohiale nu le-a luat statul şi, prin urmare, statul nu poate distribui biserici, case parohiale, cimitire etc, întrucât acestea au aparţinut întotdeauna comunităţilor de credincioşi, inclusiv în perioada comunistă. Prin urmare, bisericile comunităţilor, casele parohiale etc. nu au fost furate de Biserica Ortodoxă, aşa cum mereu se insinuează de reprezentanţii Vaticanului.
Cu toate acestea, clasa politică românească şi-a mai arătat încă o dată politica practicată în genunchi faţă de puterile occidentale, la fel ca şi în cazul moştenirii Gojdu, adoptând Legea 241/2005, prin care latifundiarii Blajului sunt giraţi să-i alunge pe românii transilvăneni din bisericile construite de părinţii şi străbunii lor. Ne întrebăm: ce drept juridic şi moral poate avea Vaticanul, reprezentat de mercenarii unei Biserici, care a destrămat unitatea neamului românesc, asupra unui locaş de cult dintr-o anumită localitate a Transilvaniei, mai presus decât cei care l-au construit prin sudoarea frunţii lor ?
Ipocrizia clasei politice româneşti
Am constatat, din păcate, că avem o clasă politică incapabilă să găsească o soluţie morală şi etică, care s-ar fi cuvenit să ţină cont de realitatea din teren, adică de numărul credincioşilor celor două Biserici, întrucât toţi au dreptul la moştenirea străbunilor. Ne întrebăm: de ce marile catedrale din Marea Britanie şi Germania, care au fost ridicate de britanicii şi germanii catolici din secolele XI-XIV, nu sunt restituite Vaticanului, ci le moştenesc anglicanii şi luteranii din secolul XVI până în vremea noastră. Acolo nu funcţionează aceeaşi legislaţie de la Bruxelles? Ba da! Numai că acolo politicienii îşi fac datoria faţă de cei care i-au votat! La noi bat metanii şi fac cruci electorale!
Preoţilor şi credincioşilor ortodocşi le revine misiunea de a apăra Ortodoxia prin fapte, nu prin vorbe. Au trecut vremurile când Ortodoxia putea fi apărată prin cuvânt. Acum e vremea mărturisirii prin jertfă. Apărarea Ortodoxiei ne revine tuturor, preoţi şi credincioşi deopotrivă. Oricâte intrigi ar ţese mercenarii Vaticanului, unitatea tuturor românilor ortodocşi din Transilvania va putea face faţă unei justiţii oarbe şi nefireşti, patronată de la Vatican via Bruxelles şi Bucureşti!
Cuvinte grele asupra Inaltilor prelati dar asemenea lui IISUS ei trebuie sa fie umili si rabdatori cu poporul rasvratit. Vai de poporul roman ca se lupta intre el si castiga minoritatile care cauta destabilizarea. Daca nu va fi Pace si Unitate in Romania ,cu siguranta vom vorbi alta limba decat cea latina. Frati romanii nu faceti jocul agenturilor straine, si nu uitati "CAND DOI SE CEARTA AL TREILEA CASTIGA "
Papalitatea a dorit tot timpul sa ocupe Rasaritul ortodox. Ortodocsii sunt tratati ca ultimii dintre eretici. Cea mai buna solutie e aceea de a ne vedea de drum fiecare in traditia sa fara a mai fi martori la scenele de teatru si fariseism interpretate de episcopii Sofronie si Virgil.
Slugarnicii Vaticanului uita ca romanii sunt adapostiti in bisericile catolice di Occident pentru ca nu mai au credinciosi. Lasandu-i pe romanii ortodocsi sa-si faca slujbele acolo primesc bani de la primariile oraselor respective. Stie Vaticanul cum sa scoata bani si din piatra seaca.
fratilor, ceicare scrieti comentariile, sunteti si crestini, sau numai ortodocsi??? sfintii parinti si vietile lor ne invata cam altfel delimbaj, ca sa numai zic fapte. Ma sperie cu adevarat ce scrieti! Cum va adresati unui episcop, cum criticati fara sa cunoasteti situatiile din mai multe perspetive. In Franta, Italia, Spania, Germania, Elvetia etc. BOR a primit sute si sute de Biserici si lacasuri pentru cult, comodat ghratuit pe 10 ani cel putin, ajutoare etc. Aici Vaticanul cum este? In tara, ajutorul dat pentru CAtedrala Neamului de ce nu au refuzat ajutorul de la GV Paolo II?
Ambasada Romaniei pe langa Sfantul Scaun si Episcopia Ortodoxa Romana din Italia, cu sustinerea Institutului Cultural Roman, au organizat joi la Roma, in sala Baldini a Bisericii Santa Maria in Portico in Campitelli, evenimentul “In intampinarea celuilalt – Demnitate si solidaritate”, dedicat excelentei colaborari dintre parohiile romanesti din Italia si parohiile catolice italiene care le gazduiesc, informeaza un comunicat al misiunii diplomatice romane. Manifestarea a cuprins un concert al Cvartetului de coarde Ad Libitum din Iasi, urmat de o receptie. Evenimetul s-a bucurat de sustinerea si participarea PS Siluan, [...]. Au participat peste 130 de persoane: parohi romani de confesiune ortodoxa, catolica si greco-catolica, alaturi de reprezentanti ai parohiilor catolice italiene care gazduiesc comunitatile ecleziale romanesti, din regiunea Roma, reprezentanti ai Vicariatului Romei, autoritati ale Sfantului Scaun, episcopi catolici, reprezentanti ai Comunitatii Sant’Egidio, precum si alti membri marcanti ai diasporei romanesti. In contextul ultimelor evolutii privind situatia comunitatii romanesti in Italia, evenimentul a urmarit sa reliefeze ospitalitatea fraterna oferita de Vicariatul Romei si de parohiile italiene, precum si contributia pe care Romania a adus-o la dezvoltarea dialogului interconfesional. Ambasadorul Romaniei pe langa Sfantul Scaun, Marius Gabriel Lazurca, a citit un mesaj din partea presedintelui Traian Basescu in care seful statului si-a exprimat "gratitudinea cu care Romania priveste solidaritatea nedezmintita pe care Biserica Romano-Catolica a aratat-o romanilor din diaspora". Seful statului a afirmat: "Comunitatile ecleziale romanesti din afara tarii, [...] formeaza cele mai importante puncte de referinta religioasa, culturala si sociala ale romanilor din diaspora", adaugand ca "Biserica Romano-Catolica si Biserica Unita cu Roma, Greco-Catolica, reprezinta pentru noi parteneri privilegiati". sursa: hot news.ro
Cum ramane cu tradatorii din BOR? Ce facem cu fatarnicii si ipocritii din SF. Sinod, gen Sofronie, care au tradat interesele BOR?
Sa parasim Ortodoxia? Acesta este titlul unei conferinte sustinutede Nicolae Iorga. Raspunsul este NU! Aceasta a fost si opinia istoricului nostru. Am ajuns in situatia ca niste romani cumparati de Vatican cu bani , burse si locuri de munca , sa dezbine neamul romanesc. Am dovedit in istorie ca putem face si fapte minunate, dar am dat dovada si de multe slabiciuni. De multe ori la rautatea vrajmasilor s-a adaugat si lasitatea noastra. Avem ziaristi, posturi de televiziune,oameni de afaceri, intelectuali, care pentru anumite avantaje materiale isi vand demnitatea si constiinta.
Singura sansa a Ortodoxiei in Transilvania este Bartolomeu Anania! Cand se va stinge si aceasta flacara vie a Ortodoxiei va fi vai si amar de BOR!Sa-l rugam pe Dumnezeu sa ridice alti urmasi vrednici pentru BOR nu ca si acest prefacut de Sofronie!
Uniatismul a fost o plaga pentru Transilvania! Autorul articolului nici nu a surprins umilintele la care au fost supusi ortodocsii. Cred ca ar fi binevenit un articol in care sa se arate consecintele Concordatului cu Vaticanul . Tot timpul catolicii au fost avantajati de stat, in vreme ce ortodocsii au fost umiliti. Nici nu e de mirare din moment ce un ierarh ortodox ca Sofronie Drincec isi umileste proprii preoti si credinciosi. Acest Atanasie Anghel al Ortodoxiei din Transilvania trebuie oprirt!
Si pana inainte de 1948 oricine era liber sa fie ortodox. Cine i-a impiedicat sa raman greco-catolici? Nu cumva au fost tinuti tot de Papa si Imperiul Austro-Ungar? Inca ceva, daca peste noapte 15 hoti iti intra in casa, tu trebuie sa iesi in strada ca ei sunt mai multi??? Cu siguranta daca cineva ar pati o astfel de nenorocire, imediat ar veni cu dreptul de proprietate si cu legile care ii garanteaza acea proprietatea. In astfel de cazuri sunt bune legile capitaliste si occidenatel! Si ma mai intreb: acei romani ortodocsi, care au fost deposedati de bunurile lor de Statul comunist de ce si le-au revendicat dupa 1990??? Ar fi trebuit sa-i lase pe sarmanii oameni care locuiau in proprietatile lor de cateva decenii, insa NU au facut-o, ci i-au scos in strada PENTRU CA EI SUNT MOSTENITORI; PROPRIETARI. Asa se intampla si cu bisericiel: o persoana juridica, precum este Parohia, poate fi reprezentata si de o singura persoana, iar bunurile parohiale sunt ale persoanei juridice (Parohia) si NU ale lui Tanda sau Manda! Daca eu parasesc o comunitate religioasa, nu-mi iau bucata mea de zid, ci o las acolo in favoarea celor care raman.
Eu am o singura intrebare: acei inaintasi, in momentul in care s-au asezat si au zidit acele biserici care actualmente sunt revendicate de greco-catolici, cum le-au ridicat: pentru a fi ele ortodoxe, sau pentru a fi greco-catolice??? Sunt multi care se bat cu caramida in piept, ca ar fi urmasii celor ce ai zidit acele biserici, dar oare ei respecta dorinta inaintasilor lor??? Acei stramosi ai nostrii, cand au facut acele biserici si si-au adus aportul, le-au zidit ca sa fie ale BOR sau ale lor, greco-catolici fiind???? Nici mie nu mi-ar conveni sa dau azi o suma semnificativa de bani pentru a zidi o biserica greco-catolica si ulterior ea sa fie ortodoxa. Daca as fi vrut sa contribui la ridicarea unei biserici ortodoxe, nu as fi contribuit la constructia celei greco-catolice. Eu imi cunosc stramosii familiei mele intorcandu-ma inapoi la vreo sase genratii, si stiu ce am mostenit de la ei: a fi catolic. Asta este identitatea mea!
este trist ca nu ne apara nimeni. Desi sunt bisericile noastre, se pare ca banii si mita Vaticanului sunt mai importante. Am ajuns sa fim dati afara din biserici, de jandarmii mascati si cu bastoane si de politie, ca pe niste criminali. De ce? pt. ca ne-am aparat credinta strabuna.
Ne rugam bunului Dumnezeu sa putem sa construim biserica nou, pentru ca impreuna cu catolicii nu vom sluji. Multumim tuturor preotilor si oamenilor care ne-au fost alaturi. Multumim si celor care au inceput deja sa ne doneze bani si materiale pt. noua biserica.
multumim preotului Ion Mizgan pentru frumoasele cuvinte.este adevarat ca am ajuns slugi in tara noastra. am ajuns sa fim dati afara din biserica 300 de ortodocsi, pt. a intra 5-10 catolici straini.Aduc catolici din alte localitati pt. ca le este rusine de numarul lor mic.
Dumnezeu sa ii ajute Inaltului Bartolomeu, sa-i dea sanatate si sa ne poata scapa de tradatoriica si Sofronie.
multumim parinte pt. aceasta aducere aminte a istoriei pe care unii o uita intentionat!! As vrea sa vedem si noi *prostimea*, cum reactioneaza acest atanasie anghel clonat in persoana lui sofronie!de ce ii convine situatia? pana cand Doamne ne vei indura?
Obesrvam din pacate ca noi credinciosii am fost parasiti nu numai de episcopul nostru, ci si de preotii nostri! Stim ca preotii sunt mereu amenintati de Sofronie, dar de ce nu l-au intampinat pe IPS Bartolomeu Anania cand acesta a venit special la Oradea pentru a-i sprijini in lupta pentru apararea BOR! Doar monahul Eftimie si 2 sau 3 preoti au avut curajul sa mearga si sa ii spuna Mitropolitului Bartolomeu cum stau lucrurile in Episcopia Oradiei! Ne mira lasitatea unor preoti care in fata il lingusesc iar in spate il vorbesc de rau. De ce nu se unesc preotii nostri pentru a-si apara bisericile si credinciosii ? credinciosii vor fi alaturi de ei si nu de ipocritul Sofronie!
Acum cand problemele sunt tot mai mari Sofronie prefera sa stea inchis in spatele usilor episcopiei decat sa iasa sa-si indrume poporul in apararea dreptei credinte. Sau poate nu stie, sau poate nu vrea... Atunci de ce si-a dorit atat sa ajunga episcop la Oradea. Stia ca aici sunt probleme multe de rezolvat. Acum trebuie sa vina Bartolomeu de la Cluj ca sa-i rezolve problemele. Mai bine s-ar retrage la o manastire, si asa ii plac mult calugarii. Acolo ar fi lipsit de aceste griji si ne-ar lipsi si pe noi de prezenta lui ingamfata si aroganta. O, de s-ar mai naste un Sf. Nicolae care sa-i dea si lui o palma cum i-a dat lui Arie. Dar pana atunci a primi-o deja de la Bartolomeu.
Din pacate Biserica Ortodoxa Romana este umilita si batjocorita atat de catolici cat si de Statul roman. Din pacate BOR nu are mai multi ierarhi precum Bartolomeu Anania. Acesta isi apara turma si preotii, in timp ce alti ierarhi ortodocsi isi umilesc proprii credinciosi ;i preoti, cum este cazul si la Oradea. Acest Sofronie Drincec este o adevarata plaga pentru Biserica Ortodoxa! Mi-e rusine sa spun ca acesta este Parintele romanilor ortodocsi din acest colt de Tara.
Acest aspect, din pacate, fiecare il vede cum poate si cum doreste. Firesc vor veni catolicii si vor spune ca ei lupta pentru dreptate si pentru respectarea legii. Sa nu uitam ca legea proprietatii au facut-o capitalistii, cu sprijinul unui guvern tradator slugarnic occidentalismului. Din pacate tot mai putini tin seama de argumentul istoric si moral. Felicitari acestui preot care si-a aparat credinta si speram ca pentru aceasta nu v-a avea repercursiuni din partea sefului sau Sofronie si Mihail. Acest articol e binevenit tinand seama de evenimentele ce au avut loc in ultima perioada in satul Valani de langa Beius unde sunt aprox. 300 ortodocsi si 30 catolici, unde catolicii au luat biserica de la ortodocsi cu sprijinul politiei romane.