O parabolă teatrală
"Omagiu evreului comunist Andrei Dauer, întemeietorul Teatrului de limba română din Oradea."
Era în 1955, aveam 20 de ani, mă plimbam zilnic pe Corso cu actorul Grig Schitcu, care era prieten cu activistul de partid Andrei Dauer, şi visam să fac teatru. Activistul comunist Andrei Dauer, la insistenţele lui Schitcu, a convins partidul, Partidul Muncitoresc Român, iar acesta a hotărât înfiinţarea Teatrului de Stat Oradea, cu două secţii, română şi maghiară. În secolul acela nu existau ong-uri sau alte forme de iniţiativă individuală sau colectivă, dar existau activişti de partid serioşi, la care puteai să mergi cu o problemă şi ei se simţeau obligaţi, în numele unei dogme, sau morale sociale, să-ţi rezolve problema. Trupele de teatru "Iosif Vulcan" şi "Szigligeti Ede" încă nu se inventaseră, dar au fost prezente, prin actori şi spectacole, aproape 60 de ani, până în 2011, într-o armonie interetnică în care actorii unguri beau bere cu românii la Szedosz, jucau chiar şi-n aceleaşi spectacole, se căsătoreau, făceau copii sau numai amor... Am iubit-o platonic pe Vitalyos Ildiko, m-a iubit, cu patimă Dukasz Ana, luam lecţii de teatru de la viitorii mei profersori Radu Penciulescu şi Valeriu Moisescu, care debutau aici. Până într-o zi, când au apărut mai multe partide, mai multe ambiţii, mai mulţi lideri, mai mulţi Vulcani şi Szigligeţi şi, precum în orice gâlceavă , "lupta de clasă a fost înlocuită cu lupta dintre case", cum spunea Marin Sorescu. Apoi s-a inventat imbecila "corectitudine politica", adică separatismul: teatral, şcolar, sportiv, etnic, cultural, familial, stradal etc... În aceste condiţii "democrate", de alteritate, s-au alterat şi morala şi sistemul de valori. Interesul personal şi banii au devenit arbitri în toate "convieţuirile". Regina Maria şi Iosif Vulcan s-au pricopsit morganatic cu pruncul Szigligeti şi cum acesta nu avea unde să-şi scrie piesele, Regina Maria l-a expulzat pe Iosif Vulcan, cu trupa lui, din spaţiul în care convieţuise cu Szigligeti aproape un secol, la mansarda casei, acolo unde era o pedeapsă să te urci. Într-o altă zi, Ede Szigligeti, ajuns stăpânul apartamentului comun, l-a convins pe Iosif Vulcan să facă fiecare un concubinaj "cultural" cu câte un Taraf , ca să fie mai "majoritari" şi s-au cununat, formând fiecare o mezalianţă culturală unică în Uniunea Europeană: o instituţie de cultură cultă s-a măritat cu una folclorică, adică Teatrul cu Taraful. Astfel, s-au născut doi ciclopi, autonomi, cu o administraţie mastodontă, cu probleme, angajaţi, maşini, benzină, motorină, şi costuri aşişderea, spre bucuria unui Consiliu Judeţean păcălit, paralizat şi secătuit de bani de proiectele unor "tehnocraţi". După 60 de ani, în prag de Aniversare, hai să ne întrebam precum Cernâşevski, înainte de revoluţia bolşevică din 1917: "Ce-i de făcut?". A cui este această aniversare, din anul 2015? A Teatrului de Stat Oradea? A Teatrului Regina Maria? Sau numai a unei secţii, a Secţiei Române? Dar, astfel bucuria riscă să devină separatistă şi nu e corect politic. Cum ieşim, totuşi, pentru că e sărbătoare, din această parabolă futuristă? Pentru că nu mai avem activişti politici culţi, sau măcar snobi care vin, măcar din obligaţie la Teatru, cum era atunci cand Dauer trăia, pentru că înţeleptul şi aniversatul domn Daurer nu mai e printre noi, iar pluripartidismul ne zăpăceşte şi dezorientează, propun să mergem la un Rabin să ne înveţe cum să procedăm ca să încăpem cu toţi, în pace, într-o singură încăpere. Să procedăm precum în parabola evreiască? Cum a fost la început, în 1955, ce scoatem întâi şi ce băgăm apoi înapoi? Capra, varza, sau măgarul? Cum pe domnul preşedinte al judeţului, Cornel Popa, nu l-am convins să scape şi să iasă din această dilemă şi multele cheltuieli pe care i le-a pricinuit fosta administraţie a judeţului, în urmă cu doi ani, după ce am umblat pe la toţi miniştrii Culturii din ultimii patru ani, i-am convins cu Ponta şi ajutorul unui activist "cinstit şi sărac" (Ion Iliescu) pe cei din Ministerul Culturii s-o înfieze pe Regina Maria şi s-o facă Teatru Naţional. Nu ştiu cine, capra sau varza, mi-au stricat "aranjamentul" şi, astfel, cele două secţii au rămas cu aceleaşi înghesuieli, cheltuieli, aceleaşi salarii mizerabile, iar Consiliul Judeţean şi preşedintele Cornel Popa, cu aceeaşi risipă financiară. Păcat, Aniversarea de azi ar fi fost mai îmbelşugată pentru toate... secţiile.
Recent, noul ministru al Culturii a zis că la Colectiv s-a rupt filmul democraţiei... Să nu uităm că celor care au murit acolo le datorăm schimbarea. Acolo s-a rupt firul încrederii care lega clasa politică românească de publicul consumator de cultură, iar cultura joacă un rol esenţial, deoarece cultura este cea care le leagă. Adică ar fi posibil să avem oameni politici şi administratori, daca nu culţi, măcar iubitori de cultură aşa cum erau comuniştii, pentru care cultura şi sportul erau valori cu care se mândreau?
Ioan IEREMIA
regizor, Societar de Onoare al Teatrului Naţional "Mihai Eminescu" Timişoara, luptător remarcat prin fapte deosebite pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989
P.S. Îl informez pe domnul Cornel Popa ca în cele 5 zile de miting de după incendiul de la Colectiv, am câştigat nişte prieteni, dornici să militeze, prin mijloace mai eficiente decât cele din 2011 când a intrat dihonia în creaţia lui Andrei Dauer, pentru crearea Teatrului Naţional Regina Maria, şi să-l invite pe surghiunitul Iosif Vulcan sa lucreze cu Szigligeti, precum la Budapesta, când l-au premiat pe Eminescu şi când împăratul Franz Iozef era mai liberal decat Szabo Odon. Îl aşteptăm şi-l invităm pe domnul preşedinte Popa alături de noi, să ne ajute, după ce intră în funcţiune Podul Sf. Ladislau. Poate astfel, la anul, când vom sărbători 61 de ani de la înfiinţarea de către Andrei Dauer a Teatrului de Stat Oradea, ne vom bucura că avem un Teatru Naţional Regina Maria, că alături de Szigligeti Ede va trona şi Regina Maria, iar în stanga ei va fi ridicat monumentul lui Iosif Vulcan încoronându-l cu Laurii Poeziei pe adolescentul Eminescu, precum Goethe pe Mozart la Weimar. Este un proiect agreat şi de Primăria Oradea în 2014, iar în Piaţa Ferdinand, în locul eliberat de Regina Maria, putem aşeza statuia ecvestră a Regelui Ferdinand. Nu-i aşa că-i frumos, impunător, precum la Budapesta?
Comentarii
Nu există nici un comentariu.