Totul a început în urmă cu aproximativ patru ani, când conducerea artistică a Ansamblului Profesionist "Crişana" a fost preluată de Leontin Ciucur, la rândul său solist în cadrul secţiei de muzică populară, care i-a luat locul coregrafului Aurel Moţ. La acea vreme, cu ocazia unui spectacol de televiziune, Voichiţa Mihoc şi Cornelia Covaciu au ţinut să-i mulţumească, pe post, fostului director artistic Aurel Moţ pentru întreaga coloaborare şi să-i ureze "La mulţi ani", cu prilejul zilei sale de naştere. A fost, susţin cele două, suficient să-şi atragă aversiunea celui care preluase funcţia de conducere. Nu peste mult timp, au urmat şi sancţiunile disciplinare. Mai exact, contractul de muncă al Voichiţei Mihoc a fost suspendat pentru zece zile pentru că a îndrăznit să-şi susţină punctul de vedere într-o şedinţă. "Dacă la toate celelalte şicanări am închis ochii, tocmai din dorinţa de a nu pune paie pe foc, de data aceasta n-am mai răbdat. Am vrut să-i demonstrez că legea e de partea mea", spune Voichiţa Mihoc. Au urmat trei ani de procese, solista câştigând diferendul la toate instanţele de judecată, în cele din urmă, prin sentinţă definitivă şi irevocabilă fiind repusă în drepturi, Cornelia Covaciu depunând mărturie în favoarea sa. Decizia celor două de a apela la instanţa de judecată nu a făcut decât să cronicizeze relaţia tensionată cu conducerea, fapt ce a atras marginalizarea celor două. "Chiar dacă prin regulament este prevăzut ca soliştii să fie convocaţi prin rotaţie la spectacole, astfel încât să fie asigurată norma de muncă, noi am fost excluse frecvent. Asta, în ciuda faptului că am fost solicitate chiar şi în nume personal la unele evenimente", dezvăluie Voichiţa Mihoc. Sancţiuni... doar pentru unii Interpretele susţin că nu sunt singurele persoane din componenţa Ansambului împotriva cărora s-a întors Leontin Ciucur. Astfel, în cursul anului, acesta a intenţionat ca anumitor persoane să le modifice, unilateral, contractul individual de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată. Cum angajaţii, printre care se numărau şi cele două, au refuzat să semneze actele conform cărora urma să-şi continue activitatea doar pe o anumită perioadă, au fost supuşi evaluării profesionale în faţa unei comisii, evaluare în urma cărora li s-au diminuat salariile. Spre exemplu, dansatorilor aflaţi în situaţie li s-au micşorat lefurile cu 30 RON, iar instrumentiştilor, cu 100 RON. "În mod suspect, chiar dacă am fost propuse pentru modificarea contractului de muncă, fără acordul nostru, şi, normal, am refuzat să semnăm, nu am fost chemate la evaluare. În acel moment, am ştiut că ni se pregăteşte ceva", afirmă Cornelia Covaciu. Printr-o adresă nr. 3056 din 12 iunie a.c., Voichiţa Mihoc era înştiinţată că, pe viitor, îşi va desfăşura activitatea atât la Ansamblul Artistic Profesionist Crişana, cât şi la Nagyvarad. De asemenea, aceasta era atenţionată asupra conduitei la locul de muncă, "ca salariată având obligaţia de a se conforma exigenţelor de conduită profesională şi de repertoriu artistic, refuzul antrenând răspunderea disciplinară". Asta nu a fost, însă, tot... De la "Crişana", la "Nagyvarad" Câteva zile mai târziu, la avizierul instituţiei a apărut un anunţ conform căruia, începând din 20 iunie, Voichiţa Mihoc şi Cornelia Covaciu erau distribuite la secţia maghiară, Ansamblul "Nagyvarad". "Am crezut că ne vom desfăşura activitatea în paralel, prin urmare am continuat să mergem şi la secţia română. Ni s-a spus, însă, că nu mai avem ce căuta acolo. Prin urmare, ne-am prezentat la Secţia maghiară, însă, şeful acesteia ne-a dat de înţeles că programul e deja conceput şi nu e nevoie de noi. Procedând astfel, Leontin Ciucur atentează la demnitatea noastră atât ca oameni, cât şi ca artişti. Vrea să ne ţină departe de publicul nostru. E un gest de umilinţă faţă de noi", concluzionează Voichiţa Mihoc. Pentru ca lucrurile să nu rămână aşa, cele două soliste, susţinute de alţi şase angajaţi ai Ansamblului, au depus un memoriu la Consiliul Judeţean Bihor, prin intermediul căruia au evidenţiat tot ceea ce, în opinia lor, reprezintă abuzurile directorului Ciucur. "Vrem să creăm o apropiere între cele două secţii" Contactat telefonic, Leontin Ciucur a recunoscut că există un conflict latent care durează de aproximativ trei ani, de la instalarea sa în funcţie, însă a precizat că nu e singura persoană cu care solistele au o relaţie tensionată, în aceeaşi situaţie aflându-se şi restul personalului. "Aceste două soliste au reuşit să creeze un climat tensionat în cadrul Ansamblului, aflându-se în conflict permanent atât cu mine, cât şi cu ceilalţi solişti. Ceea ce are efecte negative asupra actului artistic. Lor pur şi simplu nu le convine nimic, m-au contrat pe toate căile. S-au declarat împotriva mea la numire, însă au rămas ferme pe poziţie şi în continuare. Am încercat în diferite feluri să aplanez starea conflictuală, însă nu am reuşit, motiv pentru care am decis să le distribui la secţia maghiară, poate astfel vom eficientiza activitatea ambelor formaţii, având în vedere că acolo sunt mai puţini. Mai mult, poate aşa reuşim şi o apropiere între cele două secţii, dar şi între cele două comunităţi, în cadrul concertelor susţinute de secţia maghiară cele două soliste urmând să cânte două-trei cântece în limba română", ne spune directorul contestat. Referitor la intenţia de a modifica unilateral contractele de muncă ale unor angajaţi, Ciucur ne-a declarat: "Nimeni nu mai are acces în acest ansamblu. Rămân angajaţi până la vârsta lui Gică Petrescu. Or având foarte mulţi oameni neperformanţi, ca să nu le reducem automat salariile, le-am propus să semneze contracte pe perioadă determinată. Cum au refuzat, i-am supus unei verificări profesionale care se face anual, în urma căreia unii s-au ales cu salariile micşorate. Dorinţa noastră este să-i facem mai eficienţi. Nu este posibil să ne prezentăm în faţa publicului oricum, trebuie să facem şi anumite eforturi pentru a avea o ţinută impecabilă". "Sunt orgolii personale care nu fac bine nimănui" La rândul său, directorul Filarmonicii de Stat, Sarkadi Zsolt, a recunoscut că este la curent cu starea conflictuală de la "Crişana", însă domnia sa consideră că ideală ar fi găsirea unei soluţii amiabile în acest diferend. "Nu vreau să mă implic prea mult. Cred că ar fi bine pentru instituţie să se ajungă la o împăcare, pentru că sunt orgolii personale care nu fac bine nimănui. Cât priveşte activitatea domnului Ciucur, sunt foarte mulţumit, veniturile proprii înregistrând o creştere de aproximativ zece ori de la numirea sa", ne spune Sarkadi Zsolt. Aşadar, o instituţie frământată de scandaluri, în care nimeni nu poate sau nu vrea să pună piciorul în prag de teamă, probabil, ca totul să nu se întoarcă împotriva sa. E regretabil că nişte ambiţii personale au mers atât de departe, atrăgând instituţia într-o postură care nu poate decât să-i creeze un grav prejudiciu de imagine. Ar fi bine ca, măcar în ceasul al doisprezecelea, Consiliul Judeţean Bihor, for în subordinea căruia se află Filarmonica, să ia atitudine în acest caz, înainte ca el să provoace şi alte daune...