Reputatul profesor universitar dr. Vlad Codrea va fi prezent în Oradea miercuri, 8 noiembrie, când publicul este invitat la o conferinţă despre ultimii dinozauri din Transilvania. De asemenea, joi, 9 noiembrie, spectaculoasa expoziţie cu acelaşi nume, care cuprinde reproduceri în mărime naturală, va fi deschisă vizitării, la noul sediu al Muzeului Ţării Crişurilor.

Muzeul Țării Crișurilor invită orădenii la conferința “Ultimii dinozauri din Transilvania”, susținută de prof. univ. dr. Vlad Codrea, coordonatorul Laboratorului de Paleotheriologie și Geologia Cuaternarului – Departamentul de Geologie, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, care va avea loc miercuri, 8 noiembrie, ora 18.00, la noul sediu al Muzeului Țării Crișurilor (str. Armatei Române nr. 1/A).  Prof. univ. dr. Vlad Codrea este un reputat paleontolog, cu cercetări în special în domeniul paleontologiei și paleoecologiei vertebratelor și a studiului formațiunilor continentale.

Profesorul Codrea este preocupat de paleontologia vertebratelor din Mezozoic încă din 1999, când a început să cerceteze împreună cu o echipă româno-belgiană formațiunile continentale cretacice în căutare de microvertebrate. În sedimentele cercetate s-au găsit oase de dinozauri și alte reptile reprezentând o faună comparabilă cu cele din formațiunea de Sânpetru din Depresiunea Hațeg. Din anul 2000 cercetările laboratorului din Cluj s-au intensificat și prospecțiunile în siturile continentale cretacice s-au extins. Pe lângă cele din județul Alba, s-au descoperit și s-au cercetat noi situri, atât în Bazinul Hațeg, cât și în Poiana Ruscă și în județele Alba, Sălaj și Cluj. Echipele de cercetători au fost coordonate de către prof. univ. dr. Vlad Codrea, în care a cooptat și specialiști din Belgia, SUA, Franţa și Italia. Toate descoperirile noi atestă faptul că dinozaurii „pitici” din Cretacicul terminal au populat o zonă mai vastă în Transilvania, o insulă mai mare decât s-a presupus anterior - arealul restrâns la Depresiunea Hațeg. Cercetările continuă și se desfășoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde există dovezile geologice ale insulei dispărute. Intrarea la această conferinţă este liberă.

De asemenea, începând cu data de 9 noiembrie, ora 10.00, se va putea vizita, la sediul nou al Muzeului Ţării Crişurilor din str. Armatei Române nr.1/A, expoziţia “Ultimii dinozauri din Transilvania” realizată în parteneriat cu Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, prin Direcția Patrimoniu Cultural Universitar și Laboratorul de Paleotheriologie și Geologia Cuaternarului. Expoziția va prezenta cercetările paleontologice derulate de UBB Cluj prin laboratorul specificat sub coordonarea prof. univ. dr. Vlad Codrea. Expoziţia va cuprinde patru reconstituiri în mărime naturală ale reptilelor care populau Transilvania la sfârșitul Cretacicului, realizate de artista Ionela Pop, sub îndrumarea paleontologilor. Reconstituirile redau trei dinozauri: sauropodul Magyarosaurus dacus (6 m lungime, 2,3 m înălțime), ankylosaurul Struthiosaurus transylvanicus, carnivorul Elopteryx nopcsai și o reptilă zburătoare: Ornithocheirus.

Vor fi expuse și fosile unicat, cum ar fi ouă de dinozaur, resturi scheletice de Magyarosaurus dacus, Telmatosaurus transsylvanicus, Struthiosaurus sau de alte reptile, care au trăit în aceeaşi perioadă cu dinozaurii, cum ar fi țestoasa Kallokibotion.  Preţul unui bilet este de 10 lei pentru adulţi şi 5 lei pentru copii, iar taxa pentru ghidaj este de 5 lei/grup. Pentru a evita aglomeraţia, grupurile care solicită ghidaj trebuie să se programeze în prealabil la telefon 0250/479918, între orele 9.00 şi 15.45, sau pe site-ul instituţiei, la butonul Programări vizite. Expoziţia va putea fi văzută până în 18 februarie 2018.