Vineri, 8 martie, la ora 19.00, sala de concerte „Enescu – Bartók” va găzdui concertul „Besos robados” (Sărutări furate). Dirijat de Cristian Spătaru, concertul îi va avea ca invitați pe tenorii Hector Lopez și Cristian Mogoșan, bas-baritonul Cristian Hodrea și violonistul Nagy Kálmán.

 

Ziua de 8 martie este declarată Ziua internațională a femeii din anul 1977 și este celebrată pe întreg mapamondul, femeile sărbătorindu-și aniversarea, iar bărbații bucurându-se de femeile din viața lor. Concertul Filarmonicii de Stat Oradea de vineri, 8 martie, este intitulat „Besos robados” (Sărutări furate) și este susținut de trei soliști renumiți din Cluj-Napoca, alături de violonistul  Nagy Kálmán și dirijorul Cristian Spătaru. Chiar dacă nu fac o trimitere directă la Ziua Femeii, piesele alese cu grijă din repertoriul spaniol pot fi o dedicație din partea domnilor către doamne. Cu atât mai mult, prezența unor asemenea invitați în concertul Filarmonicii aduce melodiile spaniole mai aproape de inimile doamnelor și a tuturor melomanilor și face ca „Sărutările furate” să nu mai fie doar un titlu, ci un vis devenit realitate la Filarmonică. Cei trei soliști care vor urca pe scenă le vor bucura pe doamne și îi vor inspira pe domni sunt Tenorii Hector Lopez și Cristian Mogoșan și bas-baritonul Cristian Hodrea. Programul este unul pasional, energic, fierbinte, cu sonorități ce vor aduce Spania mai aproape. Vor putea fi auzite cântece precum: ,,Granada”, „La Cucaracha”, „Bésame mucho”, „Mexico lindo”, „Solamente Una Vez”, „La Paloma”, „Júrame”, în orchestrații ale renumitului dirijor și compozitor Sabin Pautza, dar și ale lui Flaviu Mogoșan și Onișor Rodilă.

Probabil cea mai cunoscută piesă din repertoriul concertului este „Bésame Mucho” (Sărută-mă mult), scrisă de compozitoarea mexicană Consuelo Velázquez în anul 1932. A devenit una dintre cele mai populare piese din secolul XX din repertoriul internațional și cu precădere cel latin. În anul 1999 a fost recunoscut oficial ca cel mai frecvent înregistrat cântec spaniol din toate timpurile. Versiunile faimoase ale melodiei aparțin trupei „Trio Los Panchos”, cântăreței Gigliola Cinquetti în 1968 și ale Dalidei în 1976.

 

Câteva date biografice

Tenorul Hector Lopez şi-a început studiile muzicale la Conservatorul de Muzică din Mexico City, cu studiul violoncelului, saxofonului şi dirijatului iar mai târziu canto, la clasele importanţilor artişti de renume Fracisco Araiza şi Irma Gonzalez. În 2004 celebrul tenor român Ludovic Spiess l-a invitat să colaboreze cu Opera Naţională din București şi de atunci a rămas parte integrantă a Ansamblului Operei din Bucureşti. În prezent Hector Lopez este solist al Operei Române din Cluj-Napoca şi colaborator frecvent al tuturor Teatrelor de Operă din ţară şi din străinatate.

Tenorul Cristian Mogoșan s-a născut în Cluj-Napoca și a studiat cântul vocal cu tatăl său, Gheorghe Mogoșan în cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Cristian Mogoșan este solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și colaborează frecvent cu alte scene românești și din străinătate.

Bas-baritonul Cristian Hodrea a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, studiind mai întâi oboiul și apoi cântul vocal, la clasa conf. univ. dr. Marius Budoiu. Timp de 11 ani, Cristian Hodrea a fost artist liric în corul Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, urmând a fi angajat apoi în calitate de solist al Operei Naționale Române Cluj, unde activează și astăzi.

Nagy Kálmán s-a născut în 1984, la Târgu-Mureş. A început studiul muzicii în oraşul natal, sub îndrumarea profesorilor Oláh Mária şi Bartha Lajos. Între 2002-2006 a studiat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, clasa prof. Dorina Mangra, studii urmate de masterat la clasa prof. Valeriu Maior. Din 2013 deține funcția de concert-maestru al Filarmonicii de Stat Oradea, iar din anul 2022 este profesor asociat al Facultății de Muzică din Oradea.

Cristian Spătaru este un tânăr dirijor, născut în Republica Moldova. Acesta a studiat muzica de la vârsta de 8 ani, iar din anul 2008 a început să studieze la Colegiul de Muzică. Din anul 2013, Spătaru a fost admis la Academia de Muzică din Chișinău la secția compoziție, iar de la vârsta de 21 de ani a devenit student al Universității de Muzică din Viena. Începând cu anul 2016, tânărul a început să studieze arta dirijatului cu Mark Stringer. Cinci ani mai târziu și-a susținut lucrarea de licență în dirijat, conducând o lucrare enesciană la sala Musikverein din Viena.