Lucrarea unui masterand al Facultății de Arte din Oradea a stabilit un adevărat record de vizitatori - Poftiți pe... pânză!
Așa ceva n-a văzut Oradea! Însuși marele pictor spaniol Diego Velázquez își răsucește mustățile. E parcă satisfăcut de modul în care noile tehnologii au dat o nouă viață și noi sensuri lucrării sale „Las Meninas”, la rândul ei, o pictură considerată revoluționară chiar și acum aproape 400 de ani.
Alături, prințesa Spaniei își scutură îndărătnic buclele blonde. Tabloul maestrului epocii barocului a prins viață în lucrarea artistului Pavel Corpodean, „Beyond the Canvas”. Și asta nu e tot, prin intermediul tehnologiei chiar și privitorul devine un personaj la curtea regelui Filip al IV-lea al Spaniei.
Trei mii de vizitatori, în mai puțin de două săptămâni! „Instalația” artistului orădean Pavel Corpodean a stabilit deja un record, pentru o expoziție la Oradea și, mai ales, pentru o creație artistică atât de modernă. „Desigur, oamenii intră și sunt cât se poate de surprinși să se vadă pe ei înșiși în lucrarea lui Velázquez”, explică autorul. „Beyond the Canvas” poate fi văzută la Muzeul Cetății din Oradea, fiind lucrarea pe care artistul Pavel Corpodean a propus-o pentru absolvirea cursurilor de Masterat – Arte plastice și Multimedia, ale Facultății de Arte. Instalația artistului orădean ocupă o întreagă sală de expoziție și propune vizitatorului mai multe tehnici artistice specifice mediilor de comunicare contemporane, elemente de: fotografie, lightbox-uri, stickere, ecrane 3 D.
Pavel Corpodean spune că lucrarea lui este și un experiment social cu mai multe dimensiuni. Afișată la intrarea unui complex comercial, pictura lui Velázquez n-a stârnit deloc interesul trecătorilor. În schimb, atunci când se văd proiectați în tablou, vizitatorii expoziției fac ochii mari. „Unii își fac selfie-uri. Alții fac un pas înapoi. Oamenii reacționează foarte diferit”, spune artistul. Pavel Corpodean crede că tocmai elementele de interactivitate ale lucrării sale au făcut-o atât de atractivă pentru public. „Peste 3.000 de vizitatori, în mai puțin de două săptămâni”, spune autorul, arătând spre un anunț care atrage atenția că aceia care trec pragul expoziției sunt filmați. Are, deci, dovada! „Sunt, pe de o parte, turiștii, vizitatori ai Cetății, dar sunt și studenți, artiști, iubitori ai artei, curioși... Tinerii sunt cei mai atrași de ceea ce se întâmplă «în instalație», scot telefoanele, fac fotografii, gesticulează... E o dorință de a se afirma și de a face parte din acest spațiu clasic. Unii vizitatori au venit chiar de mai multe ori, poate pentru a înțelege mai bine acest demers artistic”. Pavel Corpodean spune că, prin această instalație, a vrut să atragă atenția vizitatorilor asupra faptului că azi lumea comunică mult mai mult prin intermediul imaginilor vizuale. „Lucrarea ne pune în situația de a ne raporta în mod diferit la clasic. Ceea ce e important devine doar un pretext, în noul spațiu, în care, paradoxal, ne regăsim tot mai puțin. Identitatea noastră e asimilată acestui spațiu tehnologic și, fără a ne regăsi identitatea vizuală, nu mai putem funcționa ca indivizi”, explică autorul. Coordonatorul masterandului, lect. univ. dr. Kante Meister, spune că lucrarea reprezintă o nouă interpretare, în multiple medii contemporane, a celebrei picturi. Universitarul orădean subliniază că opera lui Velázquez a reprezentat un moment de cotitură în istoria artelor plastice, chiar și la 1658, când a fost pictată. „Velázquez aduce în imagine o scenă de familie, foarte complexă. Încă se mai discută despre valoarea excepțională a acestei picturi. Proiectul propune două dimensiuni: o dimensiune reală a lucrării «Las Meninas» și o altă dimensiune, a spațiului în care această instalație multimedia se desfășoară. Inserțiile vizuale ale acestei lucrări transferă practic privitorul și participantul în instalația de față, ca făcând parte din lucrare. Nivelul de cercetare consacră intervenția video prin diverse programe contemporane de animație și animare a picturii originale. Suprafețele atelierului lui Diego Velázquez devin practic ferestre ale lumii contemporane, ale inserțiilor noastre într-o operă majoră a istoriei artelor. Concluzionez că proiectul de față ne introduce în atelierul artistului, redimensionând într-un mod excepțional opera de artă și demonstrează că opera poate să existe astfel într-un vid cultural lipsit de contextul în care a fost creată. Pășind ca și pe o cărare bătătorită, de la spațiu la non-spațiu, de la mesajele străzii la comunicarea vizuală, se creează astfel contextul care stă la baza culturii contemporane. Autorul ne introduce în acest proiect făcându-ne să pășim și să ne integrăm într-o operă realizată de câteva sute de ani, prin mijloacele tehnologiilor multimedia contemporane”, explică lect. univ. dr. Kante Meister. Originala, inovativa și captivanta instalație a artistului Pavel Corpodean poate fi văzută, în Muzeul Cetății din Oradea, până la început de septembrie.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.