ANAF: Alte modificări privind ajustarea taxei pe valoare adăugată (II)
Contribuabilii cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA care efectuează achiziţii de bunuri şi/sau servicii în perioada în care nu au un cod valabil de TVA, iar achiziţiile efectuate sunt destinate operaţiunilor care urmează a fi efectuate după data înregistrării în scopuri de TVA care dau drept de deducere, au dreptul să ajusteze în favoarea lor TVA.
Este vorba despre taxa aferentă: bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate, constatate pe bază de inventariere, în momentul înregistrării; activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, aflate în proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul activelor corporale fixe, altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă valorii rămase neamortizate la momentul înregistrării. În cazul bunurilor de capital se aplică prevederile art. 149 din Codul Fiscală; achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit înainte de data înregistrării şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată. Taxa ajustată se înscrie în primul decont de taxă depus de persoana impozabilă după înregistrarea în scopuri de TVA sau într-un decont ulterior. Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile aflate în procedura falimentului, beneficiază de dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de la aceşti contribuabili. De asemenea, prin OG nr. 16/2013, ale cărei prevederi sunt deja în vigoare din data de 5 august, au fost abrogate prevederile potrivit cărora persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, din oficiu, ca urmare a nedepunerii niciunui decont de taxă pe parcursul unui semestru calendaristic, după prima abatere puteau fi reînregistrate în scopuri de TVA numai după o perioadă de 3 luni de la anularea înregistrării iar în cazul în care abaterea se repeta organul fiscal nu ar mai fi aprobat eventuale cereri ulterioare de reînregistrare în scopuri de TVA. Precizăm, totodată, că a fost abrogată prevederea potrivit căreia persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA din oficiu ca urmare a nedeclarării de operaţiuni în deconturile de TVA depuse pe parcursul unui semestru calendaristic puteau depune o cerere de reînregistrare în scopuri de TVA în maximum 180 de zile de la data anulării. Reamintim că OG nr. 16/2013, prin care au fost aduse o serie de modificări şi completări Codului Fiscal, a fost publicată în Monitorul Oficial Partea I, nr. 490/2 august.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.